Pressebrief: F.V - Lars Vorland, adm. dir i Helse Nord, Øyvind Juell, adm. dir ved Luftambulansen HF og fagdirektør Geir Tålloli i Helse Nord.  Foto:
Pressebrief: F.V - Lars Vorland, adm. dir i Helse Nord, Øyvind Juell, adm. dir ved Luftambulansen HF og fagdirektør Geir Tålloli i Helse Nord. Foto:

– Ber sykehusene i nord melde avvik

Det har stormet rundt luftambulansetilbudet i Nord-Norge de siste dagene – nå gir foretaket daglige oppdateringer til pressen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Nylig ble det kjent at flere av de nye flyene som Babcock Scandinavian AirAmbulance AS har kjøpt inn for å dekke flyplassene i Nord-Norge har tekniske feil.

I helgen hadde Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) åtte uønskede hendelser på grunn av mangel på ambulansefly.

Saken ble diskutert på Stortinget mandag, og Helse Nord RHF, som har satt krisestab, holder nå daglige pressebrief om situasjoenn

– Rolig natt
Under tirsdagendagens brief ble det tydeliggjort fra administrerende direktør i Helse Nord, Lars Vorland at de vil holde slike pressebriefer hver dag fremover til krisen er løst.

– I natt var det relativt rolig. Men det betyr ikke at vi er fornøyd med situasjonen. Jeg kan garantere vi gjør alt i vår makt slik at folk ikke skal bli skadelidende.

Henter flere fly
Administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulanse HF forklarte at situasjonen er slik at det mangler dagfly i Alta, på Gardermoen og i Tromsø.

– Vi kompenserer med at Babcock stiller med propellfly i Tromsø og i Alta. Flyet i Tromsø kan fly på kortbane.

Juell forklarte at de i tillegg vil få inn enda et ekstra fly fra Babcock som skal styrke beredskapen, i morgen.

– Det har vært mye i media om de fem flyene til Lufttransport som på bakken i Tromsø. Vi har møter med Luftfartstilsynet for å avklare hvor fort disse flyene kan bli operative. Vi jobber også med kommersielle jetfly fra utlandet. Det er allerede et fly som er i drift og frakter pasienter i Norge, sier han og forklarer at det på torsdag kommer enda et slikt fly.

Totalt vil de da ha fem ekstra fly, i tillegg til de flyene Babcock stiller med.

– Det har også vært oppslag i media om at flyene Babcock opererer med ikke kan lande på kortbane. De flyene vi har avtale med Babcock om kan alle lande på kortbane, presiserte Juell.

Adresserte uønskede hendelser
Fagdirektør i Helse Nord, Geir Tålloli, sa at alle akuttoppdrag fra i går til i dag har blitt håndtert.

– Vi har bedt alle foretakene melde inn uønskede hendelser fra foretakene. Siste døgnet er det ikke rapportert inn noen hendelser.

– Vi fikk kjennskap til åtte hendelser fra UNN på søndag. Disse gjennomgår vi i detalj, sier han.

Han viser også til at UNN har sendt over totalt 286 andre hendelser og forsinkelser – som blant annet er omtalt i VG.

– Babcock har bedt om innsyn i disse hendelsene. Verken flyselskapet eller Helse Nord er kjent med innholdet i disse hendelsene. 286 hendelser kan høres mye ut. Men vi snakker om stort og smått – i blant 2300 ambulanseflyoppdrag, sa Tålloli.

Forsvarlig nå
Fagdirektøren sier beredskapen er forsvarlige slik som værsituasjonen er nå.

– Det kan være mye vind og vær, men dette ville også vært en utfordring uten disse spesielle restriksjonene ambulanseflyene er satt under.

Restriksjonene han nevner, er at flyene blant annet ikke får lande i for sterk sidevind, bremseeffekt på rullebane og skydekkehøyde.

Bekymret for været
Vorland nevnte avslutningsvis værsituasjonen de kommende dagene.

– Vi er bekymret over de to neste dagene for værmeldingen er dårlig, sier Vorland.

Klassekampens journalist spurte om Babcock får regningen dersom de fem flyene på bakke må leies inn?

Vorland og Juell svarte at de må komme tilbake til hvem som eventuelt må ta regningen for ulike kompenserende tiltak.

Powered by Labrador CMS