TVANG OG KVALITET: – Frivillig innlagte pasienter som opplever høy grad av tvang rapporterer lavest behandlingskvalitet, skriver Siri Ødegaard Fossum og Hege Skundberg Kletthagen ved NTNU i Gjøvik. De viser til sin studie blant 130 pasienter fra 14 psykiatriske sengeposter ved norske sykehus. (Foto: Privat/NTNU)

Opplevd tvang er av betydning for vurderinger av kvalitet i psykisk helsevern

Så lenge opplevd tvang ikke kartlegges i pasientbehandling, risikerer vi å overse en sentral dimensjon ved pasientopplevelsen - følelsen av å bli møtt som et menneske, ikke bare behandlet som en diagnose.

Publisert

Pasienter som opplever høy grad av tvang, vurderer kvaliteten lavere – særlig de som er frivillig innlagt.

Dette viser vår studie blant 130 pasienter fra 14 psykiatriske sengeposter ved norske sykehus.

Når hjelpen føles som kontroll

Noen pasienter i psykisk helsevern forteller om en opplevelse av å miste kontroll – også når de selv har bedt om hjelp og er frivillig innlagt. De beskriver å ikke bli lyttet til, at informasjonen er mangelfull, og at de har få eller ingen reelle valg.

I en sårbar situasjon kan slike erfaringer oppleves som inngripende. Selv små ting, som å måtte be om lov til å gå en tur, kan forsterke følelsen av å være fanget i et system. Disse beskrivelsene kan forstås som opplevd tvang.

Opplevd tvang er en subjektiv følelse av å bli overkjørt, fratatt kontroll eller ikke lyttet til. Det handler ikke nødvendigvis om fysiske tvangsmidler eller juridiske vedtak. Man kan føle seg tvunget selv om ingen sier «du må».

Hva sier pasientene?

I studien vår undersøkte vi ved hjelp av spørreskjema hvordan pasienter opplever kvaliteten på behandlingen og hvordan dette henger sammen med opplevd tvang. Funnene er tydelige: Jo sterkere pasientene opplever tvang, desto lavere vurderer de kvaliteten. Dette gjelder særlig for pasienter som er frivillig innlagt. Tvangsinnlagte med høy opplevd tvang vurderte ikke kvaliteten like lavt.

Frivillig, men ikke fri

Spesielt lavt ble kvaliteten vurdert blant pasienter som var frivillig innlagt, men som likevel opplevde høy grad av tvang. Denne gruppen kan gå under radaren. Det vil si at de er formelt frivillig innlagt, men opplever likevel tap av kontroll. Fordi de ikke er underlagt tvangsvedtak, kan opplevelser av tvang bli oversett i møte med helsepersonell.

Samtidig fant vi at pasienter som opplevde å ha medvirket i behandlingsplanlegging, rapporterte god effekt av behandlingen. De som visste hvordan de kunne klage dersom de var misfornøyde, vurderte også kvaliteten høyere og gjaldt uavhengig av å være frivillig innlagt eller innlagt på tvang. Dette tyder på at informasjon, involvering og rettssikkerhet er viktige faktorer for å fremme gode pasientopplevelser, også i krevende situasjoner. 

Dette bør bedres

Funnene våre viser at det ikke er nok å telle antall tvangsvedtak for å forstå hvordan pasienter opplever behandlingen. Opplevd tvang er noe annet enn juridisk tvang og opplevd tvang kan ha stor betydning for hvordan pasienter vurderer kvaliteten på helsehjelpen de får.

For å styrke kvaliteten i psykisk helsevern må vi derfor:

  • Fremme reell pasientmedvirkning
  • Redusere følelsen av press og maktubalanse
  • Øke bevisstheten om klagemuligheter og pasientrettigheter
  • Utforske hvordan opplevd tvang kan forebygges
  • Inkludere opplevd tvang i kvalitetsmålinger

Et helsevern av god kvalitet

Når pasienter blir hørt og involvert, styrkes både behandlingen og menneskeverdet. Et psykisk helsevern som oppleves som trygt og respektfullt, er et ideal. Men det er også en forutsetning for god behandling. Så lenge opplevd tvang ikke kartlegges i pasientbehandling, risikerer vi å overse en sentral dimensjon ved pasientopplevelsen - følelsen av å bli møtt som et menneske, ikke bare behandlet som en diagnose.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS