
Eldre kan vise vei for kunstig intelligens i helsevesenet
Vi forbinder gjerne teknologioptimisme med unge digitale innfødte. Men når det gjelder kunstig intelligens innen helse og livsvitenskap, er det faktiske de eldre som leder an.
Smartklokker som måler hjerterytmen, digitale verktøy som forklarer prøveresultater og personlige helseråd på mobilen... Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi forholder oss til egen helse. Men kun når vi selv får bestemme hvordan den brukes.
Helse- og livsvitenskapsbransjen har lenge vært forsiktig med ny teknologi. Nå ser bransjen derimot potensialet i kunstig intelligens. Men suksess handler ikke nødvendigvis om å rulle ut alt det nyeste. Det handler om å vite når folk ønsker kunstig intelligens og når de ikke gjør det.
...kunstig intelligens er velkommen i starten av helsereisen.
Vår AI Inclination Index, som er basert på over 8000 svar fra forbrukere i Tyskland, USA, Storbritannia og Australia, viser at kunstig intelligens er velkommen i starten av helsereisen. Hvilket betyr at mennesker er positive til at teknologien tolker helsedata, bidrar med kunnskap om kosttilskudd eller for å navigere i velværetilbudsjungelen. Men jo nærmere de kommer resept, behandling og diagnose faller tilliten.
Løser konkrete problemer
Det kanskje mest overraskende funnet handler om hvem som er mest åpne. Personer over 55 år sier oftere ja til å bruke kunstig intelligens enn yngre generasjoner. Spesielt når det gjelder læring og brukerstøtte. Dette kan skyldes at mange i aldersgruppen lever med kroniske sykdommer, håndterer komplekse medisinkurer og allerede bruker digitale helsemålere. For dem handler det ikke om en hype, men om å få konkrete problemer løst.
Det er en mulighet bransjen ikke bør la gå fra seg. Løsningene må være enkle å bruke, forklare komplekse helsetemaer på en tydelig måte og gjerne være stemmestyrte. Samtalebaserte grensesnitt som chatboter eller virtuelle veiledere, gir en mer naturlig opplevelse som bygger tillit.
Utfordringer oppstår når kunstig intelligens tar del i kjøpsbeslutninger. Bekymringer om personvern, tap av kontroll og frykt for upersonlig automatisering gjør at folk vil være sikre på at mennesker har siste ord. Da kreves åpenhet, datasikkerhet og menneskelig støtte. KI må være en støttespiller. Ikke en erstatning.
Konklusjonen er enkel. Kunstig intelligens har et enormt potensial innen helse. Men teknologien lykkes kun dersom den passer inn i folks liv. Brukes den til å støtte, og ikke overta fagfolkenes rolle, kan den hjelpe mennesker med å navigere helsereisen med trygghet, klarhet og mestringsfølelse.
Cognizant Technology Solutions Corporation er et amerikansk multinasjonalt konsulent- og outsourcingselskap innen informasjonsteknologi som opprinnelig ble grunnlagt i India. Selskapet leverer KI-løsninger til private og offentlige aktører. Det er ikke oppgitt interessekonflikter.