Norsk Luftambulanse AS og Babcock Scandinavian AirAmbulance AS, har begge innført en rekke omfattende tiltak for å redusere risiko for smitte og beredskapsavbrudd. Foto: SAA/Johnny Vaet Nordskog

Luftambulansetjenesten rigger seg for koronakrise

Luftambulansetjenesten forbereder seg på at SARS-CoV-2-pandemien vil sette deler av tjenesten ut av spill.

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

 

Til nå har beredskapen vært tilnærmet normal, men det vil endre seg dersom for mange av tjenestens nøkkelpersoner blir smittet eller må i karantene, skriver Luftambulansetjenesten (LAT) HF i en pressemelding. 

 

- Ingen vet med sikkerhet hvordan pandemien vil påvirke tjenesten. Situasjonen endres fra dag til dag. Tiltak i luftambulansetjenesten må derfor tilpasses de endringene som kommer, og vurderes ut fra hva som er mulig å få til. Folk i og rundt tjenesten viser en imponerende innsats. Det er stor vilje, oppfinnsomhet og smidighet i alle ledd, sier administrerende direktør i LAT HF, Øyvind, Juell.

Sårbar tjeneste

Leger, sykepleiere, redningsmenn, piloter og teknikere, samt de som koordinerer tjenestens fly er svært spesialiserte og personell som ikke kan erstattes på kort varsel.

- Det gjør tjenesten ekstra sårbar for et så smittsomt virus som Covid-19. De siste ukene har derfor alle ledd i tjenesten jobbet målrettet med en lang rekke tiltak for å sikre en best mulig beredskap under pandemien, heter det videre

Har iverksatt tiltak

Norsk Luftambulanse AS og Babcock Scandinavian AirAmbulance AS har begge innført en rekke omfattende tiltak for å redusere risiko for smitte og beredskapsavbrudd.

Blant annet skal de som jobber i tjenesten blir isolert fra andre besetningsmedlemmer ved mistanke om smitte. Babcock skjermer et ekstra ambulansefly i Sverige som kan settes inn både i Norge og Sverige. Det er også  kjøpt inn enmannsisolat (smittevernkuvøse) for transport av pasienter med koronasmitte i alle deler av landet.

I tillegg har Universitetssykehuset Nord Norge (UNN) etablert eget smitteteam som kan rykke ut til koronasyke pasienter med transportkuvøse i bil, båt og helikopter.

Forbereder seg på å prioritere

Ved redusert beredskap og kapasitet vil følgende prioriteringer bli gjort i samråd med regionale helseforetak, sykehus og operatører: 

  • Fly og helikopterressurser vil bli prioritert til de stedene hvor kapasiteten er mest kritisk, basert på medisinsk behov og mangel på andre alternative transportmuligheter.
  • Det vil bli strengere prioritering av hvilke oppdrag som skal flys.

 

Powered by Labrador CMS