Bråstopp for sponseturer
Ansatte som har ledende stillinger eller innkjøpsansvar ved Radiumhospitalet/Rikshospitalet, kan ikke lenger reise på sponsede turer med industrien. Ansatte skal heller ikke få sponseturer som belønning.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Rikshospitalet-Radiumhospitalet ønsker at det ikke skal stilles habilitetstvil vedrørende innkjøp til sykehuset. Derfor innfører ledelsen et strengt regelverk for ansatte med beslutningsmyndighet.
- Vi ønsker krystallklare regler om hvordan vi forholder oss til industrien og kommer til å innføre et regelverk som regulerer ansatte med beslutningsmyndighet og deres kontakt med industrien. Våre folk i ledelsen, og de som har innkjøpsansvar, skal være uhildet og vil i fremtiden ikke ha anledning til å la industrien dekke kostnadene i forbindelse med reise på kurs eller seminarer, sier Stein Vaaler, direktør for strategi og marked ved Rikshospitalet/Radiumhospitalet, til Dagens Medisin.
Sykehusets interne regelverk går dermed mye lengre enn avtalen mellom helseforetakene og Legemiddelindustriforeningen (LMI).
Mange berørt
Ved nyttår inntrådte avtalen mellom helseforetakene og legemiddelindustrien som regulerer samhandlingen dem imellom. Avtalen sier blant annet at alle møter mellom firmarepresentanter og ansatte i helseforetak skal være avtalt på forhånd - og at invitasjoner til kurs og kongresser skal gå til foretaket, ikke til den enkelte ansatte. Noen sykehus har laget eget regelverk i tillegg til LMI-avtalen, og Rikshospitalet-Radiumhospitalet er blant dem. - Vi har siden før jul jobbet mye med de interne reglene ettersom LMI-avtalen ikke er godt nok tilpasset alle deler i vår organisasjon, sier Vaaler. Mer enn 50 ansatte ved de to sykehusene vil bli berørt av reglene, som sier at personer med beslutningsmyndighet ikke skal reise på turer som industrien har betalt. I en lengre periode har noen avdelingsledere sagt nei til å reise med industrien - for å unngå habilitetsspørsmål. Slutt på belønningsturer
Alle er likevel ikke like glade for de nye reglene. - Forslaget har nok fått en blandet mottakelse. Noen synes det er bra, og for enkelte er det en lettelse å få dette formalisert. Andre opplever reglene som en frihetsberøvelse. Jeg er imidlertid ikke i tvil om at dette er riktig vei å gå, sier Vaaler. Det er imidlertid ikke slik at de berørte ikke lenger skal få delta på faglige konferanser og kurs. - Også personer med beslutningsmyndighet har behov for etterutdanning. Derfor må sykehuset betale for dem i fremtiden. Vaaler medgir at det kan bli en utfordring å finne penger til dette, men det kommer ikke på tale at ansatte skal dekke egne reisekostnader selv. - Det har vi ikke diskutert, men jeg mener at videre- og etterutdanning er et institusjonelt ansvar, sier han. Regelverket vil også ta for seg kriterier for hvem som skal kunne reise på sponsede turer. - Reiser har nok ikke bare vært faglig relatert, men også vært brukt som belønning. Vi ønsker kriterier som sier at en reise skal gi institusjonen et faglig utbytte i retur, sier Vaaler. St. Olav gir karantene
Også St. Olavs Hospital i Trondheim har laget interne retningslinjer, som kommer i tillegg til samarbeidsavtalen helseforetaket har med LMI. Dersom ansatte ved sykehuset slutter for å begynne i et firma som sykehuset har innkjøpsavtale med, skal det gå minst ett år før sykehuset kan oppsøkes i salgsøyemed. Dersom det ikke er inngått avtale, skal firmarepresentanten henvises til Sentralt innkjøp. Dersom sykehuset rekrutterer personell fra en potensiell leverandør, skal det gå minst ett år før den ansatte får gjennomføre innkjøp alene. - Vi har laget disse strenge retningslinjene for å beskytte de ansatte mot mistanker. Dersom en av våre ansatte begynner i industrien, kan det stilles tvil om habilitet. Fordi vi vil behandle alle firmaer likt, skal henvendelsen i slike tilfeller komme fra oss til firmaet, ikke motsatt, sier risiko-, sårbarhets- og kvalitetskoordinator Anne Helene Bækken ved St. Olavs Hospital. Flere følger opp
Ved Stavanger Universitetssjukehus jobbes det også med interne regler. - En tverrfaglig gruppe har laget retningslinjer som blir vedtatt i løpet av få dager, bekrefter informasjonssjef Elisabeth Schanche. Ved Helgelandssykehuset i Mo i Rana opplyser informasjonssjef Randi Erlandsen at de har utarbeidet tilegg til LMI-avtalen.
Innkjøringstrøbbel Legemiddelfirmaer har opplevd at det er stor forvirring rundt de nye retningslinjene som LMI har inngått med helseforetakene. Spesielt har det vært forvirring rundt hvem som skulle ha invitasjoner til møter og kongresser. I avtalen står det at alle invitasjoner skal gå til helseforetaket, men dersom det dreier seg om en personlig invitasjon, kan det sendes en kopi til vedkommende. Frustrasjon
- Det har vært noe frustrasjon blant våre medlemsfirmaer. Helseforetakene anvender reglene ulikt, noe som har vært vanskelig for firmaene å forholde seg til. Vårt mål med regelverket var å få til enhetlige regler, som er så lett tilgjengelige at de er enkle å forholde seg til, sier administrerende direktør Pål Christian Roland i LMI. Slik det er nå, har de ulike helseforetakene ulikt regelverk. I ett tilfelle har et sykehus ulike regler mellom avdelingene. - Her er det snakk om en avdelingsleder som ikke ønsker at det sendes kopi til vedkommende der det er snakk om personlige invitasjoner, mens de andre avdelingene på sykehuset godtar det, sier Roland. Startvansker
Han sier at frustrasjonen nok også har vært rettet fra sykehusene til industrien. - Vi har hatt våre innkjøringsproblemer og gått noen runder med enkeltfirmaer. Men jeg opplever at alle firmaer tilstreber etterlevelse og at samhandlingen i dag stort sett fungerer bra. Noen helseforetak har lagt ut sine interne regler for kontaktinformasjon tilgjengelig på internett, men fortsatt har nesten 70 prosent av helseforetakene ikke har gjort det. - Dersom alle foretakene gjorde kontaktinformasjonen tilgjengelig for våre medlemmer, ville det lette arbeidet for ansatte i både foretakene og legemiddelindustrien, sier Roland. Opphav:
Ved nyttår inntrådte avtalen mellom helseforetakene og legemiddelindustrien som regulerer samhandlingen dem imellom. Avtalen sier blant annet at alle møter mellom firmarepresentanter og ansatte i helseforetak skal være avtalt på forhånd - og at invitasjoner til kurs og kongresser skal gå til foretaket, ikke til den enkelte ansatte. Noen sykehus har laget eget regelverk i tillegg til LMI-avtalen, og Rikshospitalet-Radiumhospitalet er blant dem. - Vi har siden før jul jobbet mye med de interne reglene ettersom LMI-avtalen ikke er godt nok tilpasset alle deler i vår organisasjon, sier Vaaler. Mer enn 50 ansatte ved de to sykehusene vil bli berørt av reglene, som sier at personer med beslutningsmyndighet ikke skal reise på turer som industrien har betalt. I en lengre periode har noen avdelingsledere sagt nei til å reise med industrien - for å unngå habilitetsspørsmål. Slutt på belønningsturer
Alle er likevel ikke like glade for de nye reglene. - Forslaget har nok fått en blandet mottakelse. Noen synes det er bra, og for enkelte er det en lettelse å få dette formalisert. Andre opplever reglene som en frihetsberøvelse. Jeg er imidlertid ikke i tvil om at dette er riktig vei å gå, sier Vaaler. Det er imidlertid ikke slik at de berørte ikke lenger skal få delta på faglige konferanser og kurs. - Også personer med beslutningsmyndighet har behov for etterutdanning. Derfor må sykehuset betale for dem i fremtiden. Vaaler medgir at det kan bli en utfordring å finne penger til dette, men det kommer ikke på tale at ansatte skal dekke egne reisekostnader selv. - Det har vi ikke diskutert, men jeg mener at videre- og etterutdanning er et institusjonelt ansvar, sier han. Regelverket vil også ta for seg kriterier for hvem som skal kunne reise på sponsede turer. - Reiser har nok ikke bare vært faglig relatert, men også vært brukt som belønning. Vi ønsker kriterier som sier at en reise skal gi institusjonen et faglig utbytte i retur, sier Vaaler. St. Olav gir karantene
Også St. Olavs Hospital i Trondheim har laget interne retningslinjer, som kommer i tillegg til samarbeidsavtalen helseforetaket har med LMI. Dersom ansatte ved sykehuset slutter for å begynne i et firma som sykehuset har innkjøpsavtale med, skal det gå minst ett år før sykehuset kan oppsøkes i salgsøyemed. Dersom det ikke er inngått avtale, skal firmarepresentanten henvises til Sentralt innkjøp. Dersom sykehuset rekrutterer personell fra en potensiell leverandør, skal det gå minst ett år før den ansatte får gjennomføre innkjøp alene. - Vi har laget disse strenge retningslinjene for å beskytte de ansatte mot mistanker. Dersom en av våre ansatte begynner i industrien, kan det stilles tvil om habilitet. Fordi vi vil behandle alle firmaer likt, skal henvendelsen i slike tilfeller komme fra oss til firmaet, ikke motsatt, sier risiko-, sårbarhets- og kvalitetskoordinator Anne Helene Bækken ved St. Olavs Hospital. Flere følger opp
Ved Stavanger Universitetssjukehus jobbes det også med interne regler. - En tverrfaglig gruppe har laget retningslinjer som blir vedtatt i løpet av få dager, bekrefter informasjonssjef Elisabeth Schanche. Ved Helgelandssykehuset i Mo i Rana opplyser informasjonssjef Randi Erlandsen at de har utarbeidet tilegg til LMI-avtalen.
Innkjøringstrøbbel Legemiddelfirmaer har opplevd at det er stor forvirring rundt de nye retningslinjene som LMI har inngått med helseforetakene. Spesielt har det vært forvirring rundt hvem som skulle ha invitasjoner til møter og kongresser. I avtalen står det at alle invitasjoner skal gå til helseforetaket, men dersom det dreier seg om en personlig invitasjon, kan det sendes en kopi til vedkommende. Frustrasjon
- Det har vært noe frustrasjon blant våre medlemsfirmaer. Helseforetakene anvender reglene ulikt, noe som har vært vanskelig for firmaene å forholde seg til. Vårt mål med regelverket var å få til enhetlige regler, som er så lett tilgjengelige at de er enkle å forholde seg til, sier administrerende direktør Pål Christian Roland i LMI. Slik det er nå, har de ulike helseforetakene ulikt regelverk. I ett tilfelle har et sykehus ulike regler mellom avdelingene. - Her er det snakk om en avdelingsleder som ikke ønsker at det sendes kopi til vedkommende der det er snakk om personlige invitasjoner, mens de andre avdelingene på sykehuset godtar det, sier Roland. Startvansker
Han sier at frustrasjonen nok også har vært rettet fra sykehusene til industrien. - Vi har hatt våre innkjøringsproblemer og gått noen runder med enkeltfirmaer. Men jeg opplever at alle firmaer tilstreber etterlevelse og at samhandlingen i dag stort sett fungerer bra. Noen helseforetak har lagt ut sine interne regler for kontaktinformasjon tilgjengelig på internett, men fortsatt har nesten 70 prosent av helseforetakene ikke har gjort det. - Dersom alle foretakene gjorde kontaktinformasjonen tilgjengelig for våre medlemmer, ville det lette arbeidet for ansatte i både foretakene og legemiddelindustrien, sier Roland. Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Dagens Medisin 10/06
Kristin Henriksen