Ledelse i forlengelsen av pandemien

Hva bør være viktige prioriterte oppgaver for ledere i forlengelsen av pandemien?

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Jan Frich

Innlegg: Jan Frich, konstituert administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF

KORONAPANDEMIEN HAR gitt nye oppgaver og utfordringer for ledere og medarbeidere i helsevesenet. Slike kriser har ulike faser som krever ulik tilnærming fra ledere.

En internasjonal gruppe under ledelse av Jaason M. Geerts ved Canadian College of Health Leaders og University of London, har nylig publisert en oversiktsartikkel med anbefalinger for helseledere.

Vi skal huske og anerkjenne helsepersonellets ekstraordinære innsats under pandemien – og lære av det vi har vært igjennom

KRISEMODELL. Artikkelen gir gode og viktige momenter til refleksjon i den fasen vi er i nå. Forfatterne tar utgangspunktet i en krisemodell i fire stadier, hvor krisen skrider frem gjennom

  • en fase med opptrapping (escalation),
  • en kritisk fase (emergency),
  • en bedringsfase (recovery), og
  • en normaliseringsfase (resolution).

Forskergruppen har, basert på eksisterende forskningslitteratur, formulert råd og anbefalinger innrettet mot bedringsfasen hvor krisen fortsatt er nærværende og situasjonen ennå ikke er fullt ut normalisert: – I en slik situasjon vil ikke kommandoledelse fungere, skriver de.

TI RÅD. Rammeverket inneholder ti råd:

  • Anerkjenn medarbeidernes innsats og synliggjør hva medarbeiderne har fått til!
  • Gi støtte til medarbeiderne!
  • Sørg for å ha en god og tydelig forståelse av den aktuelle situasjonen, sammen med gode modeller for den fremtidige utviklingen!
  • Vær forberedt på at situasjonen kan forverres igjen.
  • Vurder fortløpende hva som må gis prioritet!
  • Få teamene, organisasjonen og systemet til å fungere så bra som mulig
  • Håndter ventelister og oppgaver som er blitt satt på vent – samtidig som du søker å unngå at medarbeidere blir utslitt og utbrent!
  • Vektlegg hva som kan læres av krisen, som innovasjon i arbeidsmåter og samarbeid, og vurder hva man kan ta med seg videre inn i fremtiden!
  • Vektlegg regelmessig kommunikasjon på en måte som gir tillit!
  • Gi råd til myndigheter, del informasjon med andre og arbeid for å styrke tjenestene og beredskapen!

Disse punktene kan virke selvfølgelige, men de er viktige. Forfatterne har for hvert av punktene listet tiltak og momenter for refleksjon.

HÅNDTERING – OG ERFARING. Vi har nå lagt bak oss flere bølger av økende smitte og innleggelser siden pandemien traff oss tidlig i 2020. Helsevesenet har så langt håndtert oppgavene med å gi behandling til dårlige pasienter med covid-19, utvikle nye samarbeidsformer, digitale konsultasjoner og en formidabel økning i analysekapasitet. Vi tar også med oss viktige erfaringer om betydningen av beredskap.

Det er mange som bærer på opplevelser av usikkerhet, risiko og en stor arbeidsbelastning i møte med pandemien. For mange ble balansen mellom arbeid og liv forrykket. Slike opplevelser er godt formidlet i Liv Bjørnhaug Johansens bok «Den lange vakta».

En fersk dansk studie dokumenterer en dobbelthet i helsepersonells opplevelse av pandemien. Studien viser hvordan erfaringer av overarbeid og frykt for å smitte i familien, for noen er blandet med en opplevelse av å være del av noe større i en situasjon som krevde det.

KREVENDE FASE. Medarbeidere, og spesielt sykepleiere, leger og andre som har stått i fronten, har gjort en ekstraordinær innsats i vårt møte med pandemien. Fasen vi er inne i nå – overgangen fra krise til en gradvis normalisering – kan være krevende både for ledere og medarbeidere.

Vi er ikke helt i mål ennå, og artikkelen til Geerts og medarbeidere gir viktige innspill til refleksjon og handling. Vi skal huske og anerkjenne innsatsen – og vi skal lære av det vi har vært igjennom.


Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS