Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Kan appen skade meg?

Det finnes en app for alt. Men det er ikke sikkert at pasienten burde bruke den.

Annons:
Ole Kristian Losvik

Innlegg: Ole Kristian Losvik, lege og funksjonell arkitekt, Direktoratet for e-helse

THOMAS BJELLA OG medforfattere spør om doktoren har en app å anbefale mot depresjon. De peker på en rekke sentrale utfordringer med en jungel av digitale verktøy.

For en drøy måned siden slapp vi første versjon av en nasjonal verktøykatalog. Den skal hjelpe innbygger og helsepersonell med å finne kvalitetssikrede digitale verktøy. Vi er inspirert av Apps Library i Storbritannia. Vi og Helsedirektoratet har diskutert med innbyggere, fagfolk og myndigheter om hvordan vi kan starte på dette i Norge.

KRAV TIL APPENE. Det er forholdsvis enkelt å stille krav til universell utforming, personvern og sikkerhet. Det går ofte greit å se på om innholdet er i tråd med retningslinjer og god praksis. Disse kravene må være på plass før man kan starte med utprøving. Men disse kravene forteller ikke om appen er nyttig.

Når referansegruppen for digitale verktøy innen psykisk helse møtes igjen, handler temaet om hvordan innbyggere, fagfolk, leverandører og myndigheter sammen kan lage en ordning for vurdering av verktøy innen psykisk helse. Det må bli en smidig ordning, for vi har ikke tid å vente lenger.

MER ENN INFO. 700.000 har lastet ned Slutta-appen. Den har hjulpet mange med å kutte tobakken. Vi vet at det er en effektiv måte å hjelpe folk på, og et godt eksempel på apper som kan bidra uten at man trenger utveksling av sensitiv informasjon med kliniske systemer.

Men det er ingen tvil om at vi må ha høyere ambisjonsnivå enn bare informasjons-apper.

TRE SØYLER. Jeg mener at digitale verktøy står på tre søyler:

• Informasjon og læring: Ikke bare tekst, bilder og video – men også interaksjoner mellom innbyggeren og mobilen i form av påminnelser, spill og små digitale smil.
• Kartlegging: La innbygger måle selv hvordan det går, og bruke dette til å håndtere egen helse. Hvis innbygger ønsker det, så skal innbygger kunne dele kartleggingen med sine behandlere.
• Dialog og samhandling: Digitale verktøy skal ikke erstatte kontakten med mennesker. Derfor trenger vi en helsetjeneste der de som foretrekker det kan kommunisere også digitalt med sine behandlere.

“Den gode appen skal være sikker, brukervennlig og ivareta personvernet. Og den skal være bra for pasienten ”

DIGITALT SAMSPILL. Digitale verktøy innen psykisk helse ser på hvordan innbyggerne kan dele informasjon fra sine digitale verktøy med behandlere. Det er et komplisert landskap, der verken juss eller IT-systemer er ferdige. Men vi tror det er kjempeviktig at innbyggere og behandlere kan velge å samarbeide digitalt også. Innbyggere ønsker seg det, og forskningen antyder at det er både nyttig og effektivt.

Det finnes dårlige apper. Massevis. Noen av dem kan skade pasienten. De blir vi nok aldri kvitt, men vi kan gjøre det enklere å velge den beste. Den skal være sikker, brukervennlig og ivareta personvernet. Og den skal være bra for pasienten.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Kommentarer

  • Thomas Bjella 15.01.2019 15.40.03

    Dette er gode nyheter. Både pasienter og helsepersonell er usikre på hvordan de skal forholde seg til det store tilbudet av nye digitale tjenester, og hvem de kan stole på om de ønsker råd. Det er derfor viktig at direktoratet tar ansvar for å gi faglig begrunnede råd her. App-biblioteket ved NHS-digital er et godt eksempel på hvordan dette kan fungere, samtidig som det bør åpnes for en utvidelse, slik at det inkluderes vurdering av flere nye tjenester (chatbots, videokonsultasjon, etc.).

Nyheter fra startsiden

Har kontrollert helsevesenets ressursbruk i 25 år

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!