Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
HJEMMEBESØK: - 99 prosent av kreftbehandlingen handler om at pasienten må føle trygghet, sier allmennlege Helge Madsen. Foto: Lars Rønbøg

Denne fastlegen følger kreftpasientene hele veien

Ved Korsør Legesenter i Danmark får kreftpasientene legenes privatnummer. - Det er et paradoks at når pasienten trenger fastlegen mest, er kontakten mellom dem minst, sier allmennpraktiker Helge Madsen.

Publisert: 2013-12-24 — 06.00 (Oppdatert: 2015-05-09 — 09.19)
Denne artikkelen er over syv år gammel.

KREFTPASIENTER I ALLMENNPRAKSIS

Korsør Lægecenter mener at allmennpraksis har en viktig rolle ved kreftdiagnose, fordi:

- Man kjenner pasienter og pårørende,

- metoden er å være proaktiv og aktivt oppsøkende,

- legesenteret skal være med pasienten «hele veien», og ha løpende kontakt og intern kursing.

Kilde: Helge Madsen/Korsør Lægecenter

KØBENHAVN: I to år har de tre legene ved Korsør legesenter sendt brev til alle pasientene som har fått kreftdiagnose. I brevet inviterer de pasientene og familien til et møte for å snakke om sykdommen.

Mister kontakten med fastlegen
Ved senteret har de i 20 år drevet palliativ behandling og oppfølging av kreftpasienter.

- Vi startet med å sende brevet for to år siden. Da fikk vi viten om at når pasientene får kreftdiagnose, mister de ofte fullstendig kontakten med fastlegen. Det er et paradoks at når pasientene trenger fastlegen som mest, så forsvinner de ut. I spesialisthelsetjenesten blir de innkalt til behandlinger, samtaler og det ene og det andre. Jeg snakket med en prest som selv var kreftpasient på et tidspunkt. Hun fortalte at hvis hun bare hadde fått vite at hennes egen fastlege visste om kreftdiagnosen, ville det ha gjort ting lettere, forteller lege Helge Madsen ved Korsør Lægecenter.

Gir privatnummeret til pasienten
Ofte vet ikke pasienten at legen vet om kreften, fastslår han.

- Ved senteret har man løpende kontakt med pasienten. Det avtales oppfølging i forbindelse med kraftpakken, og pasienten får sin egen lege og sykepleier å forholde seg til. Vi besøker pasientene hjemme - og vi gir dem vårt privatnummer. Bare det at pasientene vet at de kan ringe, gjør at de ikke ringer klokken fire om natten, men venter til klokken sju om morgenen.

 - Har dere kontakt med kreftlegene på sykehuset?

- Nei, det er sjeldent. Det er ikke tradisjon for det, men det kan skje i den palliative fasen.

«Essensen er trygghet»
Senteret avholder også kurs i egen klinikk. Madsen er opptatt av at læring og handling skal gå hånd i hånd. - Alle deltar aktivt og er medansvarlig for at det vi har lært, implementeres i den daglige rutinen. Dette er veldig viktig. Hos oss er vi tre leger - og alle skal ha eierskap til det vi jobber med.

Pasientene svarer, ifølge Madsen, at opplegget gir dem trygghet:

- Trygghet, trygghet, trygghet, trygghet. 99 prosent av kreftbehandlingen handler om at pasienten må føle trygghet. Trygghet om at det er noen der - og for at de ikke blir forlatt.

Temabilag: Allmennlegen, Dagens Medisin 21/2013

Relaterte saker

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!