Wencke van der Meijdens blogg

Fremtidens helsevesen: Digital himmel eller helvete?

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Wencke van der Meijden

Wencke van der Meijden er ansvarlig for helsesektoren i KPMG. Wencke er utdannet helseøkonom og har lang erfaring som konsulent og rådgiver innenfor spesialisttjenester, eldreomsorg og forsikringsselskap.

I think we’re about to come to the next era of medicine …as much as 30 percent of what we do today we will do differently …how we evaluate patients, how we follow up on patients, how we bring the expertise in between clinicians, how we manage patients in a hospital, how we think about even the role of the hospital.

— Robert Pearl, Kaiser Permanente, US

Dette er et interessant sitat fra en tidligere administrerende direktør i et av de mest innovative helsevirksomheter i verden. Globalt sett har det lenge vært en etablert sannhet, og også en aksept, for at helsetjenester ligger minst ti år bak andre næringer når det gjelder bruk av (informasjons) teknologi for å øke kvalitet, service og produktivitet. Dessverre er det sånn at har helsevesenet gjerne blitt kjent for sine problematiske, overprisede og mislykkede IT-implementeringer. Til og med 'vellykkede' implementeringer har vist seg å gjøre omsorgstjenestene mer komplisert enn det kunne ha vært.
For de fleste virksomheter har tilnærmingen til å forbedre de teknologiske tjenestene så langt bestått i å effektivisere 'back office' tjenester og generell saksbehandling. Det er heller ikke den delen konsernsjef Kaiser Permanente snakker om, nemlig den om hvordan teknologi kan endre måten vi leverer våre omsorgstjenester på. Innenfor dette området har vi riktignok sett små pilotprosjekter og interessante lokale initiativer, men løftet om "digital transformerte" helsetjenester ligger langt fremme for de fleste systemer.

Retter vi blikket mot dem som faktisk har klart å endre måten de leverer omsorgstjenester - og gjennom oppnådd kvalitets- og effektivitetsgevinster – har det vist seg at et godt resultat ikke oppnås ved å rent erstatte analoge prosesser med digitale. Det handler heller om å revurdere hele formålet med tjenesten, fornye tankegangen rundt hvordan tjenestene blir levert og kapitalisere på de mulighetene dataene gir, både for å tilpasse seg og lære. I de tilfeller der teknologiske inngrep har feilet, ser vi gjerne at ny teknologi har blitt 'lagt på toppen' av eksisterende strukturer og arbeidsmønstre, noe som skaper ekstra arbeidsbelastning for helsepersonell.

I en av våre nyeste globale studier, har vi undersøkt reelle historier, både med og uten suksess, for å finne ut hva som virkelig fungerer når det gjelder å realisere gevinster innenfor helsesektoren og hvordan virksomheter kan få dette til (og ikke få de til). I tillegg har vi sett på hvordan det å levere helsetjenester vil endre seg radikalt i årene som kommer. Vi har identifisert syv områder som må være på plass for en vellykket transformasjon. (Se her)

Så hvordan ser fremtidens helsevesenets ut?

Vil det være en digital himmel eller helvete? Noen vil i glasskula se en strålende nirvana der dagens rotete og ineffektive tjenester omdannes til god, koordinert og personifisert omsorg. Andre vil se en skrekksituasjon der leger har blitt en flokk slaver av algoritmer og pasientene drukner i et hav av data og ytterligere forventninger. Begge scenarioer er mulige, men ser vi på hva de ledende helsevirksomheter allerede har oppnådd, kan vi være forsiktig optimistiske. Dette er hva vi ser for oss blir det største endringene innenfor helsevesenet de neste 10 årene:

  • Nye roller og kompetanser vil bli en del av den daglige ledelsen. Dette grunnet overgangen til digitale helsetjenester, samt at det vil bli et behov for avanserte analytiske evner.
  • Helsepersonell vil bruke mindre tid på administrative oppgaver. Automatisering og talegjenkjenning vil bli mer vanlig og effektivisere arbeidet.
  • Organisatoriske grenser vil være langt mindre synlige, fordi ny teknologi vil skape tilgang til informasjon på tvers av alle systemer. Dette vil løse mange av de nåværende skillene mellom såkalt primær omsorg og spesialisthelsetjenester

Debatt under Arendalsuka I en paneldebatt onsdag 16.august kl 09, fortsetter vi diskusjonen om digitalisering av fremtidens helsetjenester. Vel møtt!

Powered by Labrador CMS