Torgeir Micaelsens blogg

Smilefjes-merking av sykehusene? Det må vel være en spøk. Nei, ikke nødvendigvis. Og nå skal jeg forklare hvorfor.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Torgeir Micaelsen

Torgeir Micaelsen er stortingsrepresentant, medlem av sentralstyret og helsepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet. Tidligere leder av finanskomiteen på Stortinget. Micaelsen er utdannet fra Universitetet i Oslo, bachelor i samfunnsvitenskapelige fag,  og Handelshøyskolen BI, Executive Master of Managament.

De siste månedene har NRK og Dagens Medisin dokumentert hvordan pasienter som ikke synes i den offisielle venteliste-statistikken, dukker opp på nytt i sykehusenes «interne køer». Det er derfor per i dag vanskelig å vite hva pasientene egentlig kan vente seg i møtet med sykehuset. Og det er høyst uklart om det det er riktig at «ventetidene går ned» og «at færre står i kø» slik Høyre og Frp påstår. Det er mye som tyder på at det ikke er riktig.

Les også: Vil smilefjesmerke sykehusene i ny reform

Sykehusene trenger en «åpenhetsreform»
Ventetiden, køene og kvaliteten pasientene møter før og under sykehusbehandling må derfor underlegges langt større åpenhet enn i dag. Og det skal skje uten at man være statistikk-ekspert.

Skjønner du hva «tid til tjenestestart» og «passert tentativ frist» er?
Dette er fullt mulig å få til. Det finnes allerede mye informasjon om hvordan det egentlig står til med ventetid og kvaliteten vi pasienter opplever. Visste du for eksempel at den gjennomsnittlige ventetiden til en operasjon ofte kan være dobbelt så lang som den «offisielle» ventetiden? Ikke det nei. Det er fordi dette kalles «tid til tjenestestart» og at du må være god til å lete for å finne ut dette.

Hva med «passert tentativ tid» - hørt om det før? Ikke det heller nei. Det er ikke så rart. Det visste heller ikke jeg før jeg begynte å arbeide med saken. Men denne indikatoren viser hvor mange pasienter som sykehuset ikke klarer å følge opp innen de medisinske fristene sykehuset selv har lovet pasienten. 80 000 pasienter opplever dette hvert år, bare i sykehusene på østlandet. Men dette fremkommer ikke et eneste sted i den offisielle statistikken.

Du ser kanskje hva jeg vil frem til. I 14 år, har vi hatt en statisk venteliste og ventetidsmåling i Norge. Det holder ikke i 2016. Jeg vil derfor ta den tilgjengelige informasjonen og – nettopp – tilgjengeliggjøre den på en moderne måte. Slik vil fagfolk, pasienter og politikere få et mer sannferdig bilde av den reelle ventetiden. I tillegg er mitt mål at vi også kan få presentert mer av kvaliteten ved hvert enkelt sykehus - både den medisinske kvaliteten og den pasientopplevde.

Mer bredde og dybde sammen med «stjernekast eller smilefjes»
Tilbake til «stjernekast» eller «smilefjes-merking». Som du kanskje skjønner av forslagene mine, var de ikke så «tabloide» og enkle som man kanskje skulle få inntrykk av. Det jeg foreslår, er tvert i mot at pasientene skal få tilgang på langt mer informasjon enn i dag. Og den bør presenteres på en forståelig måte på f. eks www.helsenorge.no Slik vil pasienter og andre som vil ha mer informasjon enn i dag, få nettopp det. Men den samlede informasjonen kan også sammenstilles slik at den på en forenklet, men relevant måte uttrykker hvert sykehus sin samlede evne til å ta hånd om pasienten: En stjerneverdi eller smilefjes. Slike samlebetegnelser brukes allerede i dag på enkelte deler av helsenorge.no Slik kan også pasienter på en enklere måte enn i dag danne seg et bilde av sykehuset.

Det er viktig å understreke at under en eventuell slik samlebetegnelse skal det ligge lag på lag med informasjon om ventetider og kvalitet. I tillegg er det viktig at ulike sykehustyper (stort, lite f. eks) måles basert på sine egne forutsetninger og pasientgrunnlag. Det er ikke verken ønskelig eller mulig å uten videre sammenligne et stort universitetssykehus med et lite akuttsykehus. Det er også viktig å understreke at en slik «åpenhetsreform» skal bygge på tall som allerede i dag finnes. Dersom nye tall skal inkluderes, skal dette enten kunne tas ut digitalt på en enkel måte eller erstatte andre type rapporteringer. Det er ikke aktuelt at byråkratiet skal øke.

Og ja, jeg vet det utmerket godt selv. Noe av dette kan vi få raskt til. Andre ting er ikke ukomplisert. Jeg har derfor ingen prestisje knyttet til valg av innhold til en «åpenhetsreform» i sykehusene.

Men en ting kompromisser jeg ikke på: I et Ap-ledet Helsedepartement etter neste valg, skal pasientene få tilgang på langt bedre, mer helhetlig og sannferdig informasjon om hvordan det egentlig står til i norske sykehus. Det er på nemlig på tide.

Powered by Labrador CMS