Per T. Lunds blogg

Ti ting du må vite om apotek

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Per T. Lund

Per T. Lund har vært administrerende direktør i Apotekforeningen siden 2011. Han kom da fra stillingen som adm. dir. i Sykehusapotekene HF. Lund er utdannet farmasøyt fra Universitetet i Oslo.

Som de fleste av dere som leser bloggen min har fått med dere, er det viktigste jeg gjør i jobben min å få frem hvordan apotekene kan bidra til en bedre helsetjeneste.

Og som noen av dere trolig har observert, ender jeg av og til opp med å bli overtydelig i argumentasjonen.

Nå har jeg fått et rykende ferskt eksemplar av vår egen årsstatistikk for 2015 i hendene, som dere selv kan lese her. Jeg tar sjansen på at tall og fakta fra Apotek 0g legemidler 2015 argumenterer for meg uten hjelp i denne bloggen:

  • 160 000 nordmenn oppsøker et apotek hver dag.
  • 52 millioner resepter ble ekspedert i fjor.
  • Det var 834 apotek ved utgangen av 2015, som betyr at det var ett apotek per 6 240 innbyggere.
  • Det er en apotekansatt for hver 690 innbyggere.
  • Apotekeren er apotekets faglige og administrative leder. For å bli apote­ker kreves mastergrad, autorisasjon som provisorfarmasøyt, og to års relevant yrkespraksis etter endt utdanning.
  • Fagpersonalet i apotek består i all hovedsak av farmasøyter og apotekteknikere, og begge disse gruppene er autorisert helsepersonell. Det finnes to kategorier farmasøyter, provisorfarmasøyter med 5-årig høyere utdanning med mastergrad og reseptarfarmasøyter med 3-årig høyere utdanning med bachelorgrad. For å kunne ekspedere legemidler selvstendig etter resept og rekvisi­sjon må man være farmasøyt.
  • Apotekteknikere har oppgaver i forbindelse med reseptekspedisjon, service og kundekontakt, informa­sjon til publikum, varebehandling og kontorarbeid.
  • Apotekbarometeret for høsten 2015 viser at 71 prosent av de som ble spurt sier at de har stor eller svært stor tillit til apotekene i Norge. Tilliten til apotek har vært stabilt høy helt siden 2002.
  • Nær tre fjerdedeler av forbrukerne er fornøyde eller svært fornøyde med det apoteket de benytter mest. Beliggen­het, service og åpningstider er de tre faktorene apotekkunden legger størst vekt på ved valg av apotek, mens ser­vice, kort ventetid og god informasjon er viktigst når de er på apoteket.
  • I 2015 var 79,9 prosent av alle solgte pakninger på resepter basert på en elektronisk resept.

Jeg gleder meg til å vise frem hvordan legemiddelkompetansen i apotekene kan bidra til enda bedre kunde- og pasientopplevelser fremover.

Powered by Labrador CMS