Bjørn Guldvogs blogg

Fastlegeordningen 15 år

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Bjørn Guldvog

Bjørn Guldvog er direktør i Helsedirektoratet og har bakgrunn som lege i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Han er professor i samfunnsmedisin og utdannet cand.med. og dr.med. ved Universitetet i Oslo.

Vi har mye kunnskap om at en godt utbygget og organisert primærhelsetjeneste fører til bedre helse, mer likeverdige tilbud og lavere samlede kostnader i helsetjenesten. Fastlegeordningen er en av grunnsteinene i norsk helsetjeneste.

Da fastlegeordningen ble innført i 2001 var målet å sikre alle innbyggere i hele landet retten til fastlege og bedre tilgjengelighet på legekontorene. I stort er målene nådd. Nå er utfordringen å sørge for at de som trenger det mest, får de allmennlegetjenestene de skal ha, og at tilbudet i størst mulig grad er kunnskapsbasert og utvikles i tett samarbeid med pasientene.

Stadig flere og sykere pasienter med sammensatte problemer får sin behandling og følges opp utenfor sykehus. Det setter nye krav til ledelse, kompetanse, kapasitet, organisering og finansiering av fastlegeordningen.  Derfor har Helsedirektoratet anbefalt at det bør gjøres utprøving av en ny måte å drive fastlegevirksomhet på, i tettere samarbeid med de øvrige kommunale tjenestene.  

Fastlegene arbeider pasientnært, og de 4 700 fastlegene gjennomfører i løpet av et år nærmere 30 millioner pasientkontakter. Sammen med legevakt gir fastlegeordningen et livslangt helsetjenestetilbud – for alle – gjennom svangerskap- og barselperiode, barne- og ungdomstid, voksenliv og alderdom. Så godt som alle har en fastlege, og folk flest har stor tillit til fastlegen sin. De senere årene har fastlegene bidratt stadig mer og bedre for mennesker med psykiske lidelser, rus- og avhengighetsproblemer. Så å si alle gravide har sin førstegangskontroll hos fastlege. Barn og unge bruker fastlegekontorene mye. Mange fastleger driver et utstrakt tverrfaglig samarbeid med NAV og hjemmesykepleie, og arbeider i skolehelsetjeneste, på helsestasjon, helsestasjon for ungdom eller på sykehjem ved siden av praksisen.

På grunn av den sentrale posisjonen fastlegen har i helsetjenesten, er det avgjørende med god samhandling med øvrige aktører. Ordningen opererer ikke i et vakuum. Samhandlingen mellom fastlegene, helsestasjonstjenestene, øyeblikkelig hjelp-døgnenheter, frisklivssentraler og spesialisthelsetjenesten har forbedringspotensial som det påhviler alle parter å bidra til. Det er behov for en tydelig og samlet ledelse av alle helse- og omsorgstjenestene i kommunen. Vi trenger også bedre IKT-systemer som understøtter samhandlingen. For tiden jobber vi tett sammen med aktørene i helsetjenesten og Direktoratet for e-helse for å forbedre løsningene for leger og pasienter.

I den reviderte fastlegeforskriften av 2013 stilles det mange konkrete funksjons- og kvalitetskrav til fastlegene. For at kommunene skal kunne lede og understøtte arbeidet med å videreutvikle kvaliteten ved fastlegekontorene, har Helsedirektoratet store forventninger til kommunalt pasientregister (KPR) som vil gi data om tjenesteutviklingen.

Helsedirektoratet jobber for at helse- og omsorgstjenestene i kommunene i stigende grad kan basere sine tjenester på god kunnskap, inklusive forskning. De fire allmennmedisinske forskningsenhetene runder 10 år i år, og herfra kommer det mye god forskning som er relevant for fastlegene.

Vi er opptatt av at innbyggerne skal møte jevn og høy kvalitet på legetjenestene i kommunene over hele landet. Derfor har vi foreslått at alle allmennlegeoppgavene i kommunene skal inngå i spesialistutdanningen i allmennmedisin og at alle som starter i allmennmedisinsk arbeid samtidig starter på spesialistutdanningen.

Det er god grunn til å markere at ordningen nå er 15 år. Fastlegeordningen har betydd mye både for befolkningen og naturligvis for tjenesten selv; de 4700 fastlegene, alle medarbeidere på fastlegekontor og legevakter, og ikke minst kommunene som har ansvar for ordningen.

Bjørn Guldvog, helsedirektør

Svein Lie, divisjonsdirektør primærhelsetjenester

Kjell Maartmann-Moe, seniorrådgiver avdeling allmennhelsetjenester

Helsedirektoratet

Powered by Labrador CMS