Andreas Bergs blogg

Byens harmløse fugler

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Andreas Berg

Andreas Berg er daglig leder i Tailormade Consulting og utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).

En gang i måneden treffes en gjeng voksne gutter fra nabolaget på byen for øl og pizza. Jeg er dessverre ikke alltid tilgjengelig for disse treffene, men nå i april var jeg med.

Praten går høyt og livlig gjennom kvelden og temaene som dekkes er mange. Ettersom vi ikke lenger kan kalle oss guttegjeng, men sikkert sees på som en gjeng gubber på byen, er humoren og støynivået rimelig harmløst. 

Det som slo meg sist, der vi hoppet i temaer utover kvelden, var følgende: Man tar gjerne opp saker med kamerater som man mener kan noe om et tema. Fysioterapeuten i gjengen får spørsmål rundt «vondter», IT-ingeniøren rundt IT, læreren rundt ungdom, byggingeniøren om hus osv. I en gjeng som dette er det - naturlig nok - også økende fokus på egen helse. I mitt tilfelle er det slik at skulle det komme opp spørsmål relevante for MSDs medisiner, kan jeg knapt svare, men be legen i gjengen svare. Dette fordi informasjon om reseptbelagte medisiner i dagens lovverk er underlagt ekstremt sterke restriksjoner. Reglene stammer faktisk fra tiden før internett.

Sist kveld på byen spurte jeg selv om råd fra en av gutta rundt behovet for å sette inn trykkimpregnert materiale med Visir før maling. Jeg hadde hørt fra en snekker at det ikke er nødvendig, mens på Jotuns sider er det anbefalt med begge deler. Kameraten min svarte følgende: «Jotun som produsent vet jo hva de snakker om, men de skal jo samtidig selge sine varer. Slike ekspertråd er gode og det er helt legitimt at de skal selge sine produkter». Vi ble enige om at det jeg bør finne ut av, er hva Visir gjør av beskyttelse som trykkimpregnert ikke gjør. Vi vet i alle fall at det er viktig at det trykkimpregnerte har tørket inn før man maler.

Det jeg gjør er å bruke Google mer, samt spørre mer spesifikt hos en ekspert på Maxbo (som også gjerne skal selge Visir...).

Har ikke norske pasienter fortjent en lignende mulighet for å diskutere egen behandling med sine eksperter? Å utvide rammene for informasjon til pasient om sykdom og behandling med medisiner burde vært gjort for lenge siden. I dag er det mange som søker på nettet etter informasjon, men kvaliteten på informasjonen varierer. Som for Jotun, er vår bransje bestående av mange bedrifter som har eksistert i mange tiår. Det er for meg en bekreftelse på at vi ikke tar «short-cuts» i vår forretningsmodell, men ønsker å bidra med ekspertise slik at rett pasient får rett medisin. Det betyr at vi også bør være en naturlig, åpen kilde til kvalitetsinformasjon om våre medisiner til samfunnsgrupper langt utover helsepersonell.

For øvrig står det nå Visir i boden, og malingstøy og pensel venter meg hjemme...

Powered by Labrador CMS