Digitalt tilbakeskritt

Universitetene tok et langt steg inn i fremtiden da pandemien stengte ned landet og fysisk undervisning for medisinstudenter ble umulig. Nå avslutter universitetene kravet om tilbud til en form for digital undervisning og rygger til fortiden.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Lisa Jakobsen

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Lisa Jakobsen (f.1994), medisin- og forskerlinjestudent ved UiT

I MARS 2020 fikk studentenes tykke fagbøker et nytt bruksområde, nemlig som støtte og oppsett for datamaskiner landet rundt. Studenter satte seg ved pulten på hybelen og gjorde det beste ut av den nye hverdagen mellom baking av surdeigsbrød, strikking og vinkvelder på zoom.

Mange opplevde at universitetene gjorde så godt de kunne, og forelesere rigget seg til og underviste med de fasilitetene de hadde tilgjengelig. Det var ikke ideelt, men i mange tilfeller godt nok.

Se også: Undervisning til besvær

PERSONVERNET. Lyd- og bildeopptak fra forelesning på medisinstudiet har vært debattert tidligere. Forkjemperne argumenterer med bedre muligheter for repetisjon, for å få med seg detaljer, og at det gjør det mulig å være syk en dag uten å miste viktig kunnskap. Motstanderne trekker frem personvernfokus, både med tanke på studenters mulighet til å stille spørsmål uten å havne på opptak, og eventuelle pasientkasustikker.

La oss få mulighet til enda bedre læring og god repetisjon frem mot eksamen, slik at vi kan fortsette veien videre mot livet som lege med enda mer kunnskap i bagasjen

Personvernspørsmålet løses ulikt ved de mange studiene som tilbyr lyd- og bildeopptak. Studentene ved UiO har blitt tilbudt lydopptak fra forelesning på statsvitenskap siden 2016, og juss ved UiT har også podkast fra forelesning. Personvern med tanke på pasientkasustikker er et område for diskusjon.

Jeg tør påstå at medisinstudiet de første årene har få forelesninger med identifiserbare kasuistikker, og senere i studiet kan man la være å ta opp helt spesielle forelesninger eller anonymisere på en bedre måte. Det viktigste er at løsningene finnes.

INGEN FLUKT. Vil økt bruk av digital undervisning endre læringsmiljøet på medisinstudiet?

Jeg tenker at det å innføre lyd- og/eller videoopptak som en mer fast struktur i medisinstudiet, ikke vil føre til noen flukt fra forelesningssalen. Det er kvaliteter ved fysisk forelesning som går utover det å lære pensum, som et sosialt aspekt, læring og interaksjon med foreleser, som gjør at folk kommer til forelesningssalene.

BEDRE LÆRING. Jeg tror heller det vil gi oss muligheten til å lære bedre og mer, og det vil gi oss en mer pedagogisk repetisjon. Det kan også gjøre hverdagen enklere for dem med barn, jobb og ulike verv, eller bare om man er syk en dag.

Så, kjære forelesere og universitet: Ta ikke fra oss det fantastiske læringspotensialet som ligger i en form for digital undervisning. Se verdien av å la oss få mulighet til enda bedre læring og god repetisjon frem mot eksamen, slik at vi kan fortsette veien videre mot livet som lege med enda mer kunnskap i bagasjen.


Dagens Medisin
, fra Kronikk og debattseksjonen i 19-utgaven

Powered by Labrador CMS