ELEKTRONISKE MELDINGER: – Dette bidrar til å forenkle legers og offentlige etaters arbeidshverdag, forbedre personvernet og øke kvaliteten på dataene i helseregistrene, sier direktør i Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg.

Foto: Jonas Driveklepp / DFØ

Dødsårsakregisteret mottok pris for elektronisk løsning

Under koronapandemien fikk Folkehelseinstituttet og Direktoratet for e-helse fart på bruken av elektroniske melding om dødsfall og dødsårsak.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Folkehelseinstituttet og Direktoratet for e-helse fikk nylig tildelt den årlige Bedre stat-prisen for 2021 for elektronisk melding av dødsårsak.

Kort forklart deles denne prisen ut av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), til virksomheter eller tiltak som forbedrer statlige statlig sektor.

DFØ begrunner blant annet tildeling av prisen slik; «med denne løsningen slipper legene å bruke tid på tungvinte manuelle prosesser, og informasjonen kommer raskere fram til de som trenger den».

Prisen ble delt ut av Finansminister Jan Tore Sanner (H).

– Rask oppdatering av informasjon om dødsfall gjør prosessene enklere for pårørende. Det er også nødvendig for å kunne drive helseovervåkning og beredskapsarbeid, sier Sanner.

Økt bruk
Den elektroniske meldingsordningen fører til enklere og raskere oppdatering av data i Folkeregisteret og Dødsårsaksregisteret.

Ifølge pressemeldingen fra DFØ medfører løsningen en besparelse på 68 millioner kroner.

«I april 2020 steg antall elektroniske meldinger markant, og stigningen fortsetter. Økningen skyldes en oppfordring fra FHI til helsesektoren om å melde Covid-19-dødsfall elektronisk», heter det i meldingen.

Startet i 2018
Utprøving av den elektroniske meldingsordningen startet i 2018 og nå sendes over halvparten av meldingene elektronisk, ifølge Folkehelseinstituttet.

Elektronisk melding blir obligatorisk i 2022.

– Jeg vil gratulere de som har jobbet med dette med en vel fortjent og veldig gledelig pris, sier direktør Camilla Stoltenberg i Folkehelseinstituttet i en pressemelding fra FHI.

– Alle som har bidratt fortjener stor takk. Dette er et godt eksempel på hva vi kan få til når vi jobber godt sammen om nasjonal innføring av digitale verktøy i helsesektoren. Dette bidrar til å forenkle legers og offentlige etaters arbeidshverdag, forbedre personvernet og øke kvaliteten på dataene i helseregistrene, sier hun.

Powered by Labrador CMS