SMITTEVENNLIG: Sykepleierne registrerer pasientinformasjon direkte inn i journalen via en app. Dette reduserer smitterisikoen og begrenser trafikk inn og ut av sengepostene. Navn og personnummer som vises på bildet er fiktive. 

Foto: Nordlandssykehuset (Illustrasjonsfoto)

Nå kaster sykepleierne post it-lappene for godt

Sykepleiere ved Nordlandssykehuset registrerer nå puls og blodtrykk på pasientene direkte inn i en app. Dette sparer dem for tid, sørger for raskere og mer nøyaktig informasjon til legene og – ikke minst – bedre smittevern.

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Sykepleiere i Nordlandssykehuset er først ute i landet med å bruke en finsk applikasjon for registrering av «National early warning score» (NEWS), som er resultatet av ulike målinger av pasientens helsetilstand som gjøres flere ganger i døgnet.

Normalt føres temperatur, puls, blodtrykk, oksygenopptak og annen informasjon på en «post it»-lapp mens sykepleierne er inne hos pasienten, for deretter å skrives inn i et skjema på papir i pasientperm på vaktrommet.

– Før gikk det gjerne en time fra sykepleieren foretok observasjoner inntil det ble ført inn i kurven. Nå slipper vi dobbeltføringer, og legen får umiddelbart tilgang til informasjonen, sier enhetsleder Ragnhild Pedersen ved Nyre- og gastroavdelingen i Nordlandssykehuset i Bodø.

– Det har aldri vært noe som har vært så lett å iverksette i avdelingen som denne. Samtlige har omfavnet verktøyet, og sykepleierne har fått mer tid til pasientene, tilføyer hun.

Mobiltelefonene tilhører sengeposten.

Finsk leverandør
Finske Medanets har utviklet applikasjonen, og administrerende direktør Juha-Matti Ranta forteller at selskapet har forsøkt å komme inn på det norske markedet i årevis.

Samtlige har omfavnet verktøyet, og sykepleierne har fått mer tid til pasientene. Ragnhild Pedersen, enhetsleder ved Nordlandssykehuset

– Det har ikke vært noen lett oppgave. I 2012 var ikke løsningen helt ferdig, og vi var nødt til å teste ut og få erfaringer i eget marked i Finland først. I dag brukes løsningen av om lag 40 sykehus i Finland og Sverige. Nordlandssykehuset er vår aller første kunde i Norge.

– Det handler ikke bare om timing, men om å finne gode partnere og interessante kunder. I vår fant vi begge i Dips og Nordlandsykehuset, og vi er veldig fornøyde med å ha en så stor kunde i porteføljen. Nå håper vi at det ikke tar åtte nye år før neste norske kunde, sier Ranta. 

Undersøkelser de har gjort blant selskapets sykehuskunder viser at sykepleierne sparer rundt 70 timer per sengepost, per måned, ved å dokumentere via smarttelefon. 

Ville redusere tidsbruk
Nordlandssykehuset har lenge hatt som mål å redusere tidsbruk for administrative oppgaver.

– Ikke for å spare verken på timer eller personell, men for at sykepleierne skal få mer tid til pasientene, sier leder Lars Eirik Hansen ved Senter for klinisk støtte og dokumentasjon i Nordlandssykehuset.

Hansen hadde allerede prøvd ut flere løsninger han ikke var fornøyd med da Medanets tok kontakt, og han var ikke veldig optimistisk. Men de finske utviklerne viste seg å være svært overbevisende:

– Det første møtet var i oktober 2019, og allerede midtveis var jeg utålmodig med å få tatt den i bruk. For første gang hadde vi en app som ga reell nytteverdi for våre sykepleiere.

Innført i rekordfart
Da pandemien traff, ble hensynet til smittevern, herunder minst mulig kontakt med smittebærende flater og minst mulig trafikk ut og inn av pasientrommene, utslagsgivende for at løsningen ble gjort tilgjengelig.

– Vi startet en pilot ved nyre- og gastroavdelingen 3. april, og det tok bare et kvarter før første pasient var registrert. 14. mai var løsningen tilgjengelig for 650 brukere ved alle sengeposter, noe som må være en slags rekord for implementering av en ny IT-løsning ved et sykehus, sier han, og viser til at en viktig suksessfaktor er at Helse Nord har en strategi for og en egen plattform for kliniske løsninger via app. 

Sykehuset betaler per bruker, og for Nordlandssykehuset sin del utgjør de årlige kostnadene om lag 1,8 millioner kroner, opplyser Hansen.

Rett inn i journal
En annen viktig suksessfaktor er at informasjonen som registreres i app-en, umiddelbart blir tilgjengelig i pasientjournalen og på digitale paisenttavler. Derfor var det helt nødvendig å få Dips med på laget. Det er Dips som leverer journalsystemer til Nordlandsykehuset – og mange andre sykehus.

– Vi har over tid utviklet et godt forhold til Medanets, som er tuftet på åpenhet og tillit, og god dialog med Nordlandssykehuset. Det gjør at vi har god kunnskap til hverandres løsninger, noe som var helt avgjørende for å få levert ut raskt, sier salgs- og markedsdirektør Christian Falkenberg-Jensen i Dips.

DIREKTE I JOURNAL: Informasjonen som sykepleierne registrerer, blir umiddelbart tilgjengelig for legen. Illustrasjonsfoto: Nordlandssykehuset

– Når en kunde prøver mange ulike løsninger fra mange forskjellige leverandører, og finner én som fungerer optimalt og i tillegg er sikker og enkel i bruk, er det noe vi ønsker å legge til rette for og tilby markedet, tilføyer Alexander Theodorsen, som er forretningsutvikler i Dips.

‒ Det var også viktig for oss at brukersnittet i mobilapplikasjonen lignet det som allerede brukes i Dips-journalen, sier han videre.

Godt sikret
Løsningen er CE-merket og godkjent for medisinsk bruk. Den bruker VPN-tilkobling slik at dataene kun er tilgjengelig når brukeren er pålogget.

Pilotprosjektet har vært et samarbeid mellom leverandørene Dips og Medanets, og Helse Nord representert ved FRESK, Nordlandssykehuset HF og Helse Nord IKT HF. Nordlandssykehuset bruker nå løsningen ved samtlige somatiske sengeposter, og ved enkelte sengeposter innenfor psykisk helsevern og rus.

Powered by Labrador CMS