
LÆRING: Ansatte i barne- og ungdomspsykiatrien skal samles i grupper og reflektere over videoer de ser med VR-briller. Illustrasjonsfoto: GettyImages

LÆRING: Ansatte i barne- og ungdomspsykiatrien skal samles i grupper og reflektere over videoer de ser med VR-briller. Illustrasjonsfoto: GettyImages
Foto:Bruker VR-briller i trening av ansatte
Med VR-teknologi skal ansatte få øve på å håndtere vold, trusler og andre utfordrende situasjoner på jobb. Dette er en del av et større prosjekt som skal styrke kvaliteten i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP).
Hej!
Tack för att du läser Dagens Apotek! Nu har du tagit del av 10 artiklar och för att läsa vidare på Dagensapotek.se, vill vi att du fyller i dina användaruppgifter. Dagens Apotek på webben är helt kostnadsfri att använda.
Fortsatt trevlig läsning!
Har du redan ett konto?
Logga inVill du dessutom prenumerera på tidningen Dagens Medicin? Klicka på knappen för att teckna en prenumeration.


Johnny Sandaker leder arbeidet med medisinsk simulering i BUP-prosjektet.
Foto: Fredrik Myhre– Forskning tyder på at dersom vi berøres emosjonelt, lærer vi bedre. Med VR-briller settes sanser og emosjoner i sving som gjør at vi lærer på en helt annen måte enn ved å lese eller høre på et foredrag, sier Johnny Sandaker til Dagens Medisin. Han er leder for SIMInnlandet ved Sykehuset Innlandet Sanderud, et senter som tilbyr trening i medisinsk simulering innen psykisk helsevern.
For to år siden startet Helse Sør-Øst et arbeid med å rekruttere og beholde fagpersoner i psykisk helsevern for barn og unge (BUP). Et av målene i dette prosjektet var å styrke kompetansen hos de ansatte. Sammen med en arbeidsgruppe fra flere helseforetak, har Sandaker derfor kartlagt hva ansatte i BUP ønsket mer trening i.
– Vi definerte noen hovedområder. Blant disse var å kunne håndtere vold og trusler, å snakke om selvmordsrisiko med en pasient, å gjennomføre et tvangsvedtak og å øve på førstegangssamtalen. Et annet scenario var å være vitne i en rettsak, sier Sandaker.
– Fagfolk er de beste skuespillerne
Ved hjelp av virtuell virkeliget (VR-briller) skal de ansatte øve på å sette seg inn i disse situasjonene og trene på utfordringene de møter på jobb. En koffert med fem slike briller og innspilte videoer er delt ut til alle BUP-avdelingene i Helse Sør-Øst.
– Vi har spilt fire videoer så langt, og har et par igjen. Til rettsak-videoen har vi fått låne rettslokaler og advokater, samt ansatte i BUP til å spille de ulike rollene. Fagfolk har vist seg å være de mest optimale skuespillerne, da de ofte har god erfaring med barn og ungdom som lider og hvordan det arter seg, sier Sandaker.
Den VR-baserte simuleringen fungerer slik at de ansatte deles i grupper på fem, der de ser en video med hver sin VR-brille samtidig. Etterpå skal de sammen reflektere rundt situasjonen. VR-prosjektet er ikke fullt ut i gang, men Sandaker forteller om pilot-gjennomføringer som har vist seg å være vellykkede:
I helsevesenet blir det viktig at vi som fagfolk styrer teknologien, sånn at ikke teknologien styrer oss
– Vi har fått gode tilbakemeldinger. Deltakerne sier de får en følelse av å virkelig være med i scenariet som utspiller seg i videoen. De får mulighet og tid til å diskutere faget på en måte som de sjeldent får gjort ellers. De opplever det som lærerikt å høre hvordan deres kolleger har ulike oppfatninger og tanker rundt den samme situasjonen.
– Fått mye oppmerksomhet
Sandaker forteller at simuleringssenteret SimOslo holder på å utdanne rundt 50-60 fasilitatorer (instruktører) i BUP som senere skal lede ordinære grupper i medisinsk simulering og etter hvert gruppene i VR-basert simulering.
– Det blir opplæring for fullt utover høsten nå. Flere og flere fagfolk ønsker å bli fasilitatorer. Det har vært stor interesse blant både leger, miljøterapeuter og psykologspesialister, sier Sandaker.
Han mener VR-teknologien har kommet for å bli i helsevesenet.
– Dette er bare starten. Jeg tror nok vi ler godt om noen år, når vi ser tilbake på disse dykkemaskene vi bruker som VR-briller i dag. Vi ser at utviklingen mot bedre og mer avansert utstyr går raskt.
Det er hovedsakelig Helse Sørøst som har tatt i bruk VR-teknologien i opplæring, men flere andre helseforetak har vist interesse for metoden. Sandaker sier prosjektet har fått mye oppmerksomhet fra hele landet.
– I helsevesenet blir det viktig at vi som fagfolk styrer teknologien, sånn at ikke teknologien styrer oss. I stedet for at industrien prakker på oss ting vi ikke trenger, finner vi heller ut av hva de ansatte i helsefeltet har behov for. Så kan vi inngå et fruktbart samarbeid, sier Sandaker.
Sykehuset Innlandet forbereder nå aksjonsforskning på bruk av VR-basert simulering som pedagogisk metode i alle BUP i Helse Sør-Øst.
Kommentarer