LÆRER UNDERVEIS: – Rent konkret leser vår AI-løsning alle bemanningsbestillingene som kommer inn. AI-en lærer hele veien om ulike viktige faktorer: Hvilke vakter de ulike tar, hvilken lokasjon, tidspunkt, hvilken type avdelinger. Det skaper en dynamisk profil for hver enkelt person i vårt system.

Foto: Globus AI

Bruker kunstig intelligens for å bedre bemanning i helsevesenet

Norske Globus AI bruker kunstig intelligens for å effektivisere bemanning av helsepersonell. Nå ser selskapet stort fremtidig potensial i det amerikanske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

AI-SUKSESS: Helge Bjorland, administrerende direktør i Globus AI, har stor tro på selskapets bruk av kunstig intelligens i bemanningsprosesser i helsevesenet. Foto: Globus AI

På spørsmål fra Dagens Medisin om hva som var motivasjonen for å starte opp Globus AI, mimrer administrerende direktør Helge Johannesen Bjorland tilbake til en mindre hyggelig opplevelse da hans eldste sønn var tre år gammel.

– Vi var på en butikk som selger hageutstyr, og de hadde en robotgressklipper som ble demonstrert på en gressflekk. Da jeg betalte ved kassen, og så vekk et øyeblikk, la sønnen min armen ustrakt på gresset. Det endte med at robotgressklipperen kjørte over hånda hans og kuttet fingrene, forteller Bjorland.

– Rett person på rett plass
Etter besøk på legevakt ble det hasteoperasjon på sykehuset, og alt gikk heldigvis bra med sønnen.

– Men jeg husker fortsatt praten med sykepleieren etterpå. Hun sa at alt ville bli bra, men at vi var heldige den dagen ettersom den beste kirurgen i Norge var på vakt da dette skjedde. Jeg fikk da en åpenbaring om hvor viktig det er med rett person på rett plass, og det har vært en del av motivasjonen for å starte selskapet. Derfor startet vi med å rette oss inn mot helsesektoren, og begynte å jobbe med hvordan vi kunne bruke AI (kunstig intelligens red.anm.) for å bedre bemanning i helsetjenesten.

Globus AI

Selskapet består av fire gründere fra Stavanger, Oslo og Russland med bakgrunn fra Statoil, Telenor og Capgemini.Gründerne er dataingeniører og systemutviklere og er spesialister på kunstig intelligens, økonomi og forretningsdrift.Selskapet ble startet i 2017

– Skaper en dynamisk profil
Ifølge Bjorland trenes AI-løsningen til å forstå praktiske krav og kompetansekrav, samt myke verdier og preferanser, for å sikre at deres samarbeidspartnere får rett person på rett plass.

– Rent konkret leser vår AI-løsning alle bemanningsbestillingene som kommer inn. AI-en lærer hele veien om ulike viktige faktorer: Hvilke vakter de ulike tar, hvilken lokasjon, tidspunkt, hvilken type avdelinger. Det skaper en dynamisk profil for hver enkelt person i vårt system.

Per dags dato brukes Globus AIs bemanningsløsning hovedsakelig for bemanning av sykepleiere og leger i helsesektoren, men Bjorland og teamet har klare planer om ekspandering.

– Vi kommer også til å satse på å bruke AI-løsningen for bemanning av pedagoger i skole og barnehage, og videre til logistikk og IT etter hvert. Vi ser en trend innen bemanning i store selskaper, der personer ikke plasseres i stillinger, men gjerne mer prosjektbasert. Dette vil bli interessant for oss å følge fremover.

– Ting går i riktig retning
Selskapet har siden oppstarten i 2018 fått solid økning i antall kunder og brukere av deres system, og har gått fra oppstart med fire gründere til et team på 38 personer.

– Vi hadde i 2019 en total omsetning på 15 millioner kroner, med et solid resultat på 4,2 millioner kroner. Det er veldig hyggelig å se at ting går i riktig retning. Vi vil nå satse videre på videreutvikling av løsningen, og ekspandere vårt team for å skalere raskere. Det kan også være at noen flere investorer vil være med på laget.

Både bydel Norstrand i Oslo kommune og Sola kommune har tatt i bruk løsningen fra Globus AI for å sikre raskere og mer effektiv bemanning i kommunehelsetjenesten.

– Jeg ser frem til en bedre ressursutnyttelse internt på huset og minimere tidsbruken på unødvendig administrasjon og logistikk. Globus legger til rette for en effektiv arbeidsflyt hvor vi kan spare mye tid på alt fra oversikt over bemanningssituasjon, ledig kapasitet og kompetansekartlegging. Full transparens internt mellom ulike avdelinger på tvers i bydelen vil også bidra til at alle er oppdatert på hvilket personell som er tilgjengelig og hvilke ressurser som er booket til de ulike ekstravaktene der ute, sier Karianne R. Persson, velferdsteknolog og faglig sykepleier i bydel Nordstrand.

– Vi opplever dem som foregangskommuner som er opptatt av innovasjon og nye løsninger. Vi jobber nå tett sammen med disse instansene for å sørge for at systemet fungerer bra. Ettersom alle aktørene har forskjellige bruksmønstre og bruker forskjellige system, er det flere integrasjoner som må på plass for at systemet skal fungere optimalt. Vi har veldig brukerstyrt utvikling, og får hele veien inn ønsker fra brukerne om ny funksjonalitet og forbedringer, sier Bjorland.

Letter arbeidsbyrden for helsevesenet
Globus AI-gründeren sier brukerne opplever at det går mindre tid til utforming av vaktlister, arbeid med å finne kandidater og at det letter kommunikasjonsbehovet. Dette har vært spesielt viktig gjennom koronapandemien.

– Heldigvis har vi sett at det ikke har vært så stort behov som det var fare for, selv om det spesielt i Oslo i perioder har vært svært hektisk og mangel på personell. I et risikoperspektiv er det uansett viktig å være klar over at dette nok ikke er den siste pandemien eller slutten på denne. Det er vanskelig for mange å være rustet til å håndtere en opptil 40 prosent reduksjon i bemanningen, sier Bjorland.

Nordens største bemanningsselskap for helsepersonell, Dedicare, har benyttet seg av Globus AI-løsningen i flere år. Ifølge Bjorland har de opplevd god effekt.

– Dedicare bruker Globus AI til hele bemanningsprosessen. Det innebærer tolkning av alle inngående bestillinger, presentere bestillinger til bemanningskonsulenter på en pedagogisk og oversiktlig måte. Vikarer mottar vakter fra systemet som de bekrefter elektronisk. Aksepterte vakter sendes elektronisk til kunden som igjen aksepterer de vaktene en vikar kan jobbe. Deretter knytter vi bestillingen til en ordre og bestillingen som overføres automatisk til vår CRM- løsning, opplyser Mattis Kjellin, informasjonssjef i Dedicare.

– Ifølge informasjon fra Dedicares koordinatorer har de klart å plassere ut 30-40 prosent flere kandidater til oppdrag med denne løsningen, sier Bjorland.

Ser mot USA
På lengre sikt ønsker selskapet nå å rette nesen mot det amerikanske markedet.

– Vi skal ta «skandinavisk AI» til USA, og vil etter planen begynne med dette i løpet av neste sommer. Vi har vært der ved flere anledninger, og opplever at bemanningsbyråene har de samme utfordringene vi opplever i Skandinavia.

Powered by Labrador CMS