Plutselig var ikke legetime på mobil skummelt lenger

Vi vet ikke når neste pandemi kommer – eller hvordan den vil arte seg. Men vi tror at teknologien vil hjelpe oss å spare liv, og at det ikke lenger er skummelt å snakke med legen via mobil eller video.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Karl Martin Lind

Innlegg: Karl Martin Lind, gründer i Eyr

ER DU ÉN av dem som nå tar legebesøket hjemmefra? Da er du ikke alene. Tusenvis av nordmenn gjør dette hver dag, takket være innovative sjeler i oppstartselskaper.

Gårsdagens trussel er nå den nye velsignelsen, dersom vi skal tro nordmenn som i løpet av pandemien har endret sitt forhold til helsetjenester. Fastleger, psykologer og privatpraktiserende allmennleger snakker nå med pasientene ved hjelp av video. Legetime på video er nå både likeverdig og et godt alternativ til tradisjonelle fysiske legebesøk.

Å bli anerkjent som en essensiell og viktig ressurs etter å ha bli sett på med skepsis av konservative miljøer til, er gledelig for oss som utvikler – og har levert – digitale legetjenester i flere år.

TRYGG KONSULTASJON. Vi vet vi at det tar tid å endre vaner – og det tar tid å bli trygg på å bruke nye digitale tjenester. Det tok også tid å betale med sjekkhefte til vi nå tæpper kortet. Å bo i hverandres hjem verden rundt ved hjelp av en app, var for få år siden, helt utenkelig.

Innovasjon og endring kan være skummelt, men i etterkant ser vi at det var smart. Legetime via mobil uten fysisk berøring virker også umiddelbart rart for noen. Men i de fleste tilfeller er det fullt mulig å få en profesjonell og trygg konsultasjon.

Den nye teknologien hjelper oss å spare liv. Ingenting er vel bedre enn at alle leger tar i bruk ny teknologi for å bidra til å løse fremtidenes eldreboom og hjelpe til med å holde befolkningen frisk

VIKTIG SUPPLEMENT. Pandemien har bevist at leger på video er et viktig supplement til tradisjonelle legebesøk. Ola og Kari bruker oss mer og mer. Bare i Eyr har vi hatt over 70.000 konsultasjoner siden oppstarten. De fleste har tjenesten gratis gjennom sine forsikringer.

Folk laster ned appen og forteller at de er strålende fornøyd, det samme gjør legene. Tillit bygges opp og pasientene synes dette er enkelt og tidsbesparende. Tilbud både om kveldene og på helligdager er et bidrag til et mer tilgjengelig og effektivt helsevesen.

SPARER TID OG PENGER. Overlege Steinar Pedersen ved Universitetssykehuset Nord-Norge påpeker at en fysisk konsultasjon hos fastlegen tar 15 minutter. Reisetiden til og fra er da ikke medregnet. Det er heller ikke ventetiden før du får en time på legekontoret eller tiden det tar å komme igjennom på telefonen.

Denne tidsbruken koster samfunnet mye penger. Et anslag fra Tidsskriftet viser at tidskostnaden for fastlegebesøk alene ligger på 19 millioner timer årlig ikke medregnet selve konsultasjonstiden. Den samlede kostnaden på reise- og ventetid til fastlegen alene er rundt fem milliarder kroner årlig, ifølge Tidsskriftet.

VIDEO FOR «ALLE». For kun to år siden ble denne teknologien ansett som uegnet for fastleger. Mange mente at vi bare kunne utføre begrensede oppgaver via video. Nå har pipen en annen lyd. Videoløsninger bestilles av fastleger, psykologer og spesialister over en lav sko, og de fleste oppdager de store mulighetene og fordelene som ligger i digitalt tilgjengelig helsevesen.

Dette er vi glade for. Ingenting er vel bedre enn at alle leger tar i bruk ny teknologi for å bidra til å løse fremtidenes eldreboom og hjelpe til med å holde befolkningen frisk.

Les også: Utvikler guide om videokontakt mellom sykehus og kommuner

BEDRE HELSE. Vi vet at det i dag utdannes for få innen helse og medisin, så vi er nødt til å utruste helsepersonell med digital kompetanse for å ivareta folks helse mer effektivt. Norge greier ikke å utdanne nok leger eller importere nok arbeidskraft til å løse oppgavene, når vi om ti år vil ha flere eldre enn barn her til lands, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Som en liten privat aktør ser vi at løsningen må ligge mellom et samarbeid av kreative innovative løsninger innen oppstart-miljøer og det offentlige. Vi vet ikke når neste pandemi kommer – eller hvordan den vil arte seg. Men vi tror at teknologien vil hjelpe oss å spare liv, og at det ikke lenger er skummelt å snakke med legen via mobil eller video.


Disclaimer: Eyr er et norsk oppstartselskap som jobber for å gjøre helsehjelp tilgjengelig for alle. Selskapet ble startet i Norge i 2016 og var de første som tilbød konsultasjoner med pasienter over video. Eyr holder til i Oslo med 18 ansatte og 19 leger. Over 1 million nordmenn har i dag Eyr gratis gjennom sin forsikring. 

Powered by Labrador CMS