Lytt til hjelperne og vis dem tillit!

Tiden fremover krever nye løsninger – og at helsepersonell ivaretas. Ved å gi hjelperne tillit, autonomi og eierskap til problemer, kan vi fostre kreativitet, fleksibilitet – og ivareta hjelperne selv.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Martin Jensen Mækelæ

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Martin Jensen Mækelæ, student ved profesjonsstudiet i psykologi/forskerlinje ved UiT

MENNESKER I KRISE har en fantastisk evne til å mobilisere krefter. Under Covid-19 pandemien har mange i helsevesenet gjort en fantastisk innsats, men de har måttet tåle store belastninger.

I likhet med kroppens stressrespons må kriseberedskap med tiden reguleres ned slik at vi ikke blir utbrent og syk. I tiden fremover er det viktig at vi prioriterer helsen til hjelperne.

USIKKERHETEN. Følelse av kontroll er et grunnleggende behov som er essensielt for mental helse, motivasjon og handling. Covid-19-pandemien kom med inngripende tiltak, store endringer og økt uforutsigbarhet. I en usikker situasjon er det viktig å skille mellom det vi kan kontrollere og det vi ikke kan kontrollere.

Mange helsearbeidere vil oppleve at pasienter blir dårligere, både fysisk og psykisk under denne krisen. Utfallet vil ofte ikke være under deres kontroll, dette er det viktig å hjelpe dem med å akseptere. Det de har kontroll over, er egne handlinger. Likevel opplever mange hjelpere nå at de ikke har mulighet til å gi den hjelpen de vanligvis kan.

UTILSTREKKELIGHETEN. Mangel på kontroll både over pasienters helse og egen arbeidshverdag kan fostre følelser av utilstrekkelighet og hjelpeløshet. Mennesker reagerer forskjellig i usikre situasjoner og har ulike behov. Derfor er det viktig å lytte til hjelperne. God kommunikasjon kan styrke samhold og skape forutsigbarhet i hverdagen. Ved å gi hjelperne tilbake kontroll kan vi fostre resiliens og fremme helse.

Innovasjon, kreativitet og fleksibilitet kommer fra tverrfaglig samarbeid og flat organisasjonsstruktur. I det siste har ledere vært nødt til å ta avgjørelser med begrenset tid, informasjon og kapasitet. I kriser trenger vi klar ledelse fra toppen og ned. Men kriser kommer med endringer, og i tiden etterpå må vi tilpasse oss en ny hverdag.

I tiden fremover er det viktig at vi prioriterer helsen til hjelperne. Hva kan vi lære ved å lytte til dem som er tett på utfordringene

MESTRINGEN? For å mestre overgangen, trenger vi nye løsninger og ideer. Fremover trenger vi åpen kommunikasjon og takhøyde for meninger og forslag. Helsevesenet har utrolig mange engasjerte, kompetente og løsningsorienterte ansatte. Hva kan vi lære av å lytte til dem som står nær utfordringene? Hvilke løsninger kan vi komme opp med hvis vi gir ansatte tillit, autonomi og eierskap til egne utfordringer?

Hvis vi viser tillit og stoler på de ansattes kompetanse, kan vi skape mestring, en meningsfull hverdag – og styrke felleskapet. Griper vi sjansen, kan vi lære noe av krisen og være forberedt når den neste kommer. La oss ta vare på hjelperne, lytte til dem – og vise dem tillit.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Dagens Medisin 10/11-2020, fra Kronikk og debatt-seksjonen

Powered by Labrador CMS