– Dårlig reklame for en ordning som sliter med rekrutteringen

Fastlegesituasjonen under korona gir ytterligere bekymring for rekrutteringen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.


Som Dagens Medisin skriver er Legeforeningen bekymret over at næringsdrivende fastleger har fått redusert inntekt under koronasituasjonen.

Beregninger Dagens Medisin har fått fra Helsedirektoratet, viser at fastlegene hadde tapte inntekter på 75 millioner kroner de tre ukene etter at Norge stengte ned.
Magnus Fritsvold, fastlege ved Skårer legesenter i Lørenskog, og kollegene, reduserte på vanlig praksisdrift i koronasituasjonen.

Men de har så langt sluppet å permittere ansatte, forteller Fritsvold.

–  I vår praksis har vi ikke hatt full bemanning, fordi en ansatt var sykemeldt. Jeg vil tro at nedgangen i aktivitet og inntekter rammer dem som ikke er spesialister enda hardere, da de er mer avhengig av å ha en del konsultasjoner og gjennomføre flere prosedyrer.

Magnus Fritsvold er fastlege ved Skårer legsenter. Foto: Privat

–  Men når jeg går fra kontoret på ettermiddagen, ligger jeg også betydelig under vanlig omsetning de fleste dagene. Vi har imidlertid kompensert en del med økt tilgjengelighet og høy aktivitet av e-konsultasjoner og telefonkonsultasjoner på kvelder og i helger. Slik har vi begrenset inntektsfallet noe, anslagsvis tenker jeg at vi har hatt en reduksjon på 25 til 30 prosent.

Legesenteret har fem lister, og det er deleliste på en liste, samt at det også er en turnuslege her.

– Turnuslegen har veldig lite å gjøre om dagen, det er også litt problematisk, sier Fritsvold.
 
– Hvordan tenker du at situasjonen blir fremover nå?

– Jeg velger å være optimist, og tenker at vi skal komme oss noenlunde godt gjennom dette. Men det er nok store forskjeller mellom legekontor.

– Noen grupper har også blitt rammet enda hardere enn oss, som fysioterapeuter, kiropraktorer og så videre. Fastlegene har savnet bedre tiltak, men jeg synes Allmennlegeforeningen skal ha litt ros for tiltakene de har vært med på å forhandle frem, som for eksempel egenandel for telefonkonsultasjon. Det var et målrettet og riktig tiltak i denne situasjonen.

–  Så er det jo klart at det er dårlig reklame for en ordning som sliter med rekrutteringen. Det er nok et problem at det kommer frem at man er sårbar.

– Det er også paradoksalt at vi ikke ble trukket mer helhjertet inn fra starten av - ettersom man sa at det var viktig å opprettholde beredskapen; De hadde nok reagert kraftig på sykehusene dersom de skulle blitt satt ned i lønn eller permittert. Så det er skuffende at vi ikke i større grad ses på som en del av totalberedskapen, sier han.

Powered by Labrador CMS