Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

GIR IKKE OPP: Farmasistudent Markus Hovd etterlyser vurderinger av salgsfremmende konkurranser i apotek. Han mener diskusjonen er prinsipielt viktig. Illustrasjon: Getty Images

GIR IKKE OPP: Farmasistudent Markus Hovd etterlyser vurderinger av salgsfremmende konkurranser i apotek. Han mener diskusjonen er prinsipielt viktig. Illustrasjon: Getty Images

Ønsker debatt om salgsfremmende konkurranser

Hva kan arbeidsgiver pålegge helsepersonell å utføre av salgsfremmende konkurranser i apotek? Farmasistudent mener myndighetene må vurdere ordningene.

Annons:
Markus Herberg Hovd, farmasistudent ved Universitetet i Oslo.
Foto: Lars Brock Nilsen

– Jeg stusser litt på hvor grensen går mellom å være helsepersonell og «butikkansatt»: Hvilke føringer ligger til grunn for hvordan de rollene blandes? Kunden skal alltid få korrekt informasjon – og skal ikke lide unødvendig økonomisk tap, sier Markus Herberg Hovd til Dagens Medisin.

Les apotekkjedenes kommentarer til her.

Gjorde vurdering i 2006
Farmasistudenten ba i februar Helsetilsynet om en ny vurdering av salgsfremmende konkurranser i apotek. Brevet er besvart av Legemiddelverket. I brevet viser Hovd til en henvendelse Legemiddelverket sendte Helsetilsynet i 2006, som omfattet en konkret tidsbegrenset salgskonkurranse i Apotek 1 i forbindelse med lanseringen av en hudpleieserie.

Ansatte kunne den gangen vinne produkter eller gavekort dersom de nådde minimumssalg av produktene, eller en Paris-tur dersom de nådde høye salgstall. Helsetilsynet vurderte den gangen at slike premier var innenfor bestemmelsene i helsepersonellovens paragraf 9, og at de ikke ville følge opp saken ytterligere.

Aktiviteter i selvvalg og reseptur
Farmasistudenten ønsker nå en ny vurdering av salgsfremmende aktiviteter i reseptur der det anbefales produkter uten tilstrekkelig dokumentasjon for behandlingen. I tillegg setter han spørsmålstegn ved salgsfremmende aktiviteter i selvvalget, der eksempelvis pasienter med eksem blir tilbudt hudkremer med påstått lindrende effekt.

«Dette gjelder spesielt ved produsent-avhengige konkurranser, hvor salg av en produsent over en annen belønnes, av og til med ikke-ubetydelige premier ment å påvirke valg av produkt», skriver han i brevet.

Les også: Uheldig eller ulovlig markedsføring kan forekomme

Hovd viser eksempelvis til at apotekene over en lengre periode skulle anbefale probiotika-produkter sammen med antibiotika for å lindre bivirkninger.

– Det viste seg etter hvert at dette ikke hadde noe for seg, men apotekene var trege med å avslutte disse anbefalingene, sier han.

Han peker på Helsepersonellovens paragraf 6, som sier at helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasienten unødvendig tidstap eller utgift: «Det er ofte vanskelig å overveie dette ansvaret mot arbeidsgivers krav til salg og personlig profesjonsetikk», skriver Hovd i brevet.

Forskjellige typer konkurranser
De salgsfremmende aktivitetene kan ifølge Hovd være på både apoteknivå i en apotekkjede – og på individuelt nivå innad i et apotek.

– I noen perioder skal det fokuseres på visse produkter, og i andre perioder er man ute etter en generell salgsøkning. Overordnet handler det om å utføre et bidrag til apoteket, og at alle må jobbe sammen for å holde apoteket i drift. Informasjon om de ulike salgsfremmende konkurransene kan gis skriftlig og for eksempel henges opp på en tavle på pauserommet.

Les også: – Premiering av rent symbolsk betydning

Hovd presiserer at han aldri har opplevd at det gis ut pengebonuser til ansatte som vinner salgskonkurranser.

– Det er ofte snakk om mindre belønninger. Eksempelvis kan den som har solgt flest produkter i en serie, få et produkt fra denne serien som belønning. Det kan være en vareprøve fra en hudkremserie eller lignende.

Etterspør tydeligere regulering
Han mener trenden er at apotekavansen går nedover, og at salgsfremmende konkurranser har blitt et virkemiddel for å opprettholde apotektilbudet.

– Mitt spørsmål er om tiden og virkemidlene man benytter, er godt nok regulert av helsepolitikere, styringsorganene og gjennom apotekenes bransjestandard, sier Hovd.

Han påpeker at han har diskutert problemstillingen med både medstudenter og apotekkolleger.

– Apoteket er en faghandel, men det går mer og mer over til handelsdelen. Det er selvsagt viktig å kunne tilby kunder og pasienter aktuelle produkter, men det må gjøres på en god måte. Så kan ikke jeg definere hva som er en god måte å gjøre dette på, det må gjøres gjennom regulering.

Les også: – Det har ikke vært naturlig å etablere bransjestandarder

«Faghandelen må opprettholdes»
Studenten frykter at utviklingen med lavere apotekavanse, flere apotek og færre farmasøyter på jobb, koblet med amerikanske eiere, kan føre til en utvikling av amerikanske og britiske trender i norske apotek. Han peker blant annet på Boots-kjeden i England, der apotekene flere steder er omgjort til tre–fire etasjers kosmetikkhus.

– Jeg ønsker oppmerksomhet rundt dette. Vi må ta oss selv i å opprettholde apoteket som faghandel før det risikerer å skli ut. Det er lett å se for seg at dersom man går i den retningen også her, vil det være vanskelig å snu den negative trenden.

Hovd mener farmasøyter sitter på mye kunnskap og potensial som ikke utnyttes fullt ut i apotekene.

– Det er positivt at vi har fått gode farmasøyttjenester som Medisinstart og inhalasjonsveiledning i apotekene, og vi er nødt til å få apotekene mer over på slike tjenester som inntektskilde. Da vil vi få mindre behov for å selge produkter som ikke er like apotekrelaterte.

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!