Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Fra venstre: Miriam Skåland, strategidirektør i Norsk Medisinaldepot (t.v), Ellen Karine Ous, fag- og kvalitetsdirektør i Apotek 1 og Anne Margrete Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge.

Fra venstre: Miriam Skåland, strategidirektør i Norsk Medisinaldepot (t.v), Ellen Karine Ous, fag- og kvalitetsdirektør i Apotek 1 og Anne Margrete Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge. Foto: NMD/Apotek 1/Boots

– Premiering av rent symbolsk betydning

Enkelte av apotekkjedene sier det kun gis premier i salgsfremmende konkurranser til det enkelte apotek, og aldri til den enkelte ansatte. Andre vil ikke snakke om sine interne aktiviteter.

Annons:

Dagens Medisin har forsøkt å kartlegge hvilke typer salgsfremmende konkurranser de ulike apotekkjedene gjennomfører. Apotekkjedene har fått mulighet til å kommentere påstandene og spørsmålene som Markus Hovd har fått besvart av Legemiddelverket.

Har ikke fast konkurransestruktur
Strategidirektør Miriam Skåland i Norsk Medisinaldepot (NMD) forklarer at Vitusapotek ikke har noen fast struktur på sine konkurranser. Ifølge henne kjører apotekkjeden gjerne én til to aktiviteter i året, som regel i forbindelse med nye aktiviteter som kundeprogrammer og kundeklubb, eller større kampanjer, for eksempel i forbindelse med julekampanjen.

– Aktivitetene er mellom apotekene/regionene. Vi kjører aldri kampanjer som omfatter legemidler eller tjenester, skriver hun i en epost.

Les også: Ønsker debatt om salgsfremmende konkurranser

Ifølge Skåland gis det aldri personlige premier til den enkelte ansatte, kun til det enkelte apotek.

– Ofte er det penger som går til sosiale aktiviteter på apoteket, skriver Skåland, og legger til at de ikke har fått konkrete tilbakemeldinger fra ansatte om disse aktivitetene.

Entusiasme og motivasjon
Kommunikasjonssjef Anne Margrethe Aldin Thune i Boots Norge skriver i en epost at det hender apotekkjeden har konkurranser eller aktiviteter for å skape entusiasme og motivasjon hos ansatte.

– Det kan gjelde ulike kategorier eller det kan gjelde gjennomføring av rådgivning. Oppgaver som vi er pålagt av myndighetene, som for eksempel generisk bytte, kan også inngå som et fokus vi arrangerer ulike aktiviteter rundt, skriver hun.

Les også: Uheldig eller ulovlig markedsføring kan forekomme

Fokuset for alle typer aktiviteter hos Boots er, ifølge Thune, riktig bruk av legemidler og andre produkter.

– Alle anbefalinger av produkter hos oss skal være faglig forsvarlige, og anbefalinger av tilleggsprodukter har faglige begrunnelser. Vi har stort fokus på opplæring og kundekommunikasjon slik at vi sikrer at kundens behov dekkes på best mulig måte. Generelt god drift er viktigere for oss enn salgsfremmende aktiviteter i seg selv, fastslår kommunikasjonssjefen.

«Av symbolsk betydning»
Thune mener premieringen er av rent symbolsk betydning når det arrangeres aktiviteter for de ansatte.

Les også: – Det har ikke vært naturlig å etablere bransjestandarder

– Premien kan for eksempel være å ta en tur på kino med kolleger eller en hyggelig lunsj. Poenget med slike aktiviteter er jo å fremme teamet og den enkeltes innsats for å nå målsettinger som gagner alle, skriver hun og legger til:

– Aktiviteter skal på ingen måte ta bort fokus fra andre viktige oppgaver, og det vil til enhver tid være et stort omfang av viktige oppgaver som skal løses i apoteket. Vi kjenner ikke til at vi har fått konkrete tilbakemeldinger rundt dette. Vår oppgave som kjede er å legge til rette for at apotekene kan uføre sine kjerneoppgaver på best mulig måte.

Konsekvens av god kundedialog
Kommunikasjonssjef Kjersti Ofstad i Apotek 1 skriver til Dagens Medisin at apotekkjeden velger å holde sine interne aktiviteter interne. Etter å ha blitt forelagt spørsmålene og påstandene fra Hovds brev, skriver fag- og kvalitetsdirektør Ellen Karine Ous i Apotek 1 noe mer generelt om temaet.

– Rådgivningen foregår i selvvalg og reseptur og dreier seg om både egenbehandling og legemiddelbehandling. Ett av rådene kan være et produkt som kan hjelpe kunden til mer optimal behandling. Et slikt salg vil da være en konsekvens av en god kundedialog og ikke et såkalt råsalg. Fokuset vårt ligger derfor på god kartlegging i kundemøtet, skriver hun i epost.

Ous påpeker at Apotek 1 er en fagkanal med 4000 apotekmedarbeidere som besitter verdifull kunnskap som deres kunder ønsker og har bruk for.

– Derfor er det viktig for oss å stimulere til bruk av denne kunnskapen i våre kundemøter. Interne aktiviteter hos oss støtter opp om gode og kvalitetsbevisste møter med apotekkundene våre.

– Nødvendig å ha andre varer
Myndighetene regulerer prisene på reseptpliktige legemidler, og Ous mener det er en kjensgjerning at de som apotekkjede har en svært lav fortjeneste på disse legemidlene.

– Derfor er det nødvendig for oss å ha andre varer som kundene vil ha, har bruk for, og som passer inn i vårt apotekkonsept. Ved hjelp av disse handelsvarene og våre kampanjer har vi mulighet til å fortsette å være et tilgjengelig og lavterskel helsetilbud for den norske befolkning der de bor.

– Alle varer i vårt sortiment gjennomgår for øvrig grundig kvalitetssikring, tilføyer hun.

Relaterte saker

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Helseministeren om IKT-kritikk

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!