Kristin W. Wieland i KS, sier ønsket om en nasjonal kommunal journal er "spilt melk". Foto: KS

KS: – Felles journalløsning er godt forankret

KS mener Direktoratet for e-helses forslag om nasjonal felles kommunal journal er godt, med medgir at ordningen ikke blir nasjonal.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Les Dagens Medisins artikler om En innbygger, en journal her

Det er i en rapport utarbeidet av Holte consulting om Direktoratet for e-helses planer om ny nasjonal kommunal journalløsning, at et konsept for en slik løsning anbefales.
Men i rapporten pekes det på mangler i konseptutredningen, noe som Legeforeningen nylig påpekte, og de mener den fremstår som urealistisk.

Vi ønsket en nasjonal løsning, men Helseplattformen er besluttet Kristin W. Wieland, KS

Men KS på sin side er svært positiv til rapporten, og er fornøyd med at den også konkluderer med at det er behov for en slik løsning.
- Dokumentert behov
– Konklusjonen i rapporten er jo at de faktisk mener at behovet er grundig dokumentert og støtter anbefaling av konseptet som Direktoratet for e-helse, sier Kristin W. Wieland, områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS.

– Det er ikke snakk om en isolert kommunal løsning, slik Marit Hermansen i Legeforeningen sier. Det investeres like mye i samhandling som i journal. Det er viktig fordi det er kommunesektoren veldig opptatt av – dette blir en løsning som tilrettelegger for god samhandling for hele helsetjenesten.


Tvang?
– I rapporten diskuteres det ulike måter å sikre at kommunene slutter opp om løsningen på, hvordan ser dere på det? Kan det bli slik at kommunene tvinges til å bli med?

– Hvordan vi skal jobbe for oppslutning er det viktig å se på i det videre arbeidet. Men dette med en felles løsning i kommunesektoren er godt forankret; landsstyremøtet i KS har støttet dette, de store kommunene har støttet dette – det er i det hele tatt bredt forankret. Prinsipielt mener vi det er en bedre inngang å starte med frivillighet og jobbe for god oppslutning, og det bør det kunne bli. Det gir en bedre start for et prosjekt enn tvang fra starten av, sier hun.

– Tilrådningen fra oss er at behovet er sterkt og en beslutning må tas nå.

– Men rapportens anbefalinger er at man bør bruke tid på å legge føringer for prosjektfasen?

– Det er nok klokt, men samtidig er vi urolige for at ting tar for lang tid. Fokuset så langt har vært på behovene, og det er ennå ikke tatt stilling til hvilken teknisk løsning man skal ha – vi er opptatt av fleksibiliteten i en slik løsning.

– Hva tenker dere om Helseplattformen og Helse Midt – alle kommunene i den regionen skal jo tilsluttes Helseplattformen? 

Ikke nasjonal
En slik type helseplattform for hele Norge ble sett på som urealistisk i utredningen fra 2015, og da har man sett på hva man i stedet kan gjøre for å binde helse-Norge sammen.

– Vi snakker da ikke om en nasjonal løsning?

– Dette er besluttet og er spilt melk. Opprinnelig ønsket vi en nasjonal løsning, men Helseplattformen er besluttet. Den nye løsningen må derfor tilrettelegges for samhandling med Helseplattformen. Vi trenger viktige erfaringer derfra i det videre arbeidet.

– Når ser du for deg at en kommunal løsning vil stå ferdig?

– Jeg vil ikke spå, men vi ønsker den så raskt som mulig. I dag er situasjonen den at en kommune kan ha fem seks ulike journalsystem og uten effektiv samhandling dem imellom, og med resten av helsetjenesten. En ny ordning vil bli til det bedre. Dette er veien å gå mener vi.

Powered by Labrador CMS