KLARGJØR VILKÅR: Den nye digitale tjenesten til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) være til hjelp for både pasienter og helsepersonell. Foto: NPE Foto:

Ny tjeneste skal klargjøre vilkårene for å søke om pasientskadeerstatning

Ifølge Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er helsepersonell den viktigste kilden til informasjon om erstatning. Ny tjeneste skal gjøre det lettere å forstå regelverket.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

INFOKILDE: – Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE, sier Rolf Gunnar Jørstad, direktør i Norsk pasientskadeerstatning. Foto: NPE Foto: 2

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har lansert en digital tjeneste som skal være til hjelp for pasienter og helsepersonell som har spørsmål knyttet til pasientskadeerstatning.

– Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Det er ikke alltid så enkelt for helsepersonell å vite hva man skal fortelle pasienter om NPE og retten til å få erstatning, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE til Dagens Medisin.  

Han viser til at noen av dem som tar kontakt med NPE forteller at de fikk beskjed fra sykehuset om at de har krav på erstatning.

– Erstatningsregelverket kan oppleves som komplisert, og være vanskelig å sette seg inn i, også for helsepersonell, og vi ønsker at helsepersonell skal formidle informasjon om NPE uten å forskuttere om pasienten kan ha rett til erstatning eller ikke, sier Jørstad.

Tjenesten skal gi brukerne en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for å kunne få erstatning og dermed gi et bedre grunnlag for å vurdere eventuell søknad om pasientskadeerstatning.

Powered by Labrador CMS