Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

TAR STØRRE ROLLE: Marit Hermansen, president i Legeforeningen, varsler at foreningen vil ha dialog med leverandører om standardkontrakter.

TAR STØRRE ROLLE: Marit Hermansen, president i Legeforeningen, varsler at foreningen vil ha dialog med leverandører om standardkontrakter. Foto: Vidar Sandnes

Legeforeningen gir legene sjekkliste for kontrakter

– Vi ser at det er behov for at Legeforeningen går mer aktivt inn med tydelige råd til legene før de inngår kontrakter med ulike leverandører, sier president Marit Hermansen

Annons:

Etter mye bråk rundt ulike avtaler og kontrakter ønsker Legeforeningen å gi fastlegene bistand både ved å ha direkte dialog med leverandørene og gjennom klare råd til legene på hva de bør sjekke før de setter navnet sitt på en kontrakt.

Les også: Melin Medical låser legene til fem år lange kontrakter

– Vi ser det er behov for at Legeforeningen går mer aktivt inn med tydelige råd til legene før de inngår kontrakter med ulike leverandører, sier president Marit Hermansen i Legeforeningen til Dagens Medisin.

Hun påpeker at Legeforeningen hverken kan eller skal ta en bestillerrolle på vegne av legene.

– Må bistå mer
– Etter konflikten mellom Hove Medical og Pasientsky, samt flere oppslag i Dagens Medisin, ser vi enda tydeligere at vi må bistå mer enn vi har gjort til nå. I kombinasjon med at vi rådgir legene til hva de bør akseptere, ønsker vi dialog med leverandørene om standardkontrakter, selv om vi hverken kan eller skal påta oss en bestillerrolle.

Hun legger til at det ser ut til at legene skriver under på avtaler som kanskje ikke er helt heldige hvis det oppstår problemer.

KOMMER MED RÅD: Advokat Aadel Heilemann i Legeforeningen har ansvaret for utarbeidelsen av rådene.
Foto: Legeforeningen

– Da kommer det situasjoner som vi nå ser og hvor enkelte leger opplever at kontraktene de har er problematiske for dem, sier Hermansen.

Klar om kort tid
På sjekklisten som Legeforeningen nå jobber med, står blant annet følgende punkter sentralt:

  • Avtalens varighet
  • Ansvar og risiko
  • GDPR og personvern
  • Norm for informasjonssikkerhet
  • Prismodeller

– Dette er noe av det vi jobber med. Vi skal ikke forhandle, men vi kan ha dialog med leverandørene om hva vi mener er rimelige standardkontrakter som ivaretar den enkelte fastlege og deres pasienter, sier advokat Aadel Heilemann i Legeforeningen.

Det er hun som har ansvaret for utarbeidelsen av rådene Legeforeningen ønsker å legge ut på sine nettsider om ikke altfor lang tid.

GDPR-regler
Hun legger til at det stadig skjer endringer i rammevilkårene for fastlegene og andre leger som er selvstendig næringsdrivende, og at avtalene må være tydelige på både ansvar og risiko knyttet til slike endringer.

Nå er det for eksempel lovfestet at leverandørene har et selvstendig ansvar for at reglene i GDPR følges.

– Da er det viktig at det kommer tydelig frem i avtalene, sier Heilemann.

Relaterte saker

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   2 + 6 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
OM KOMMENTARFELTET: Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


  • hagen 03.10.2018 05.19.22

    vel,dr.per sille,det samme vil jeg tro melin vil si om de som har inngått en avtale med dem om denne tjenesten som nå protesterer mot avtalen de har. .betal regningen....

  • Lege nr 100 03.10.2018 08.57.51

    I ditt resonemang har ikke forbrukerrådet existensrett. Många vill vara oenig.

  • hagen 02.10.2018 14.48.48

    man bør vel også se på hva avtaler innebærer for pasientene del.pasientene blir ufrivillig endel av dette.inkassoselskapers praksis innebærer i dag kun en ting og det er å tjene penger på de som kommer utfor disse med svære gebyrer.de forholder seg ikke til det som blir kalt god inkassoskikk.noen skyldnere kan droppe å gå til lege når det er nødvendig p.g.a dette,noen raser verden totalt sammen for og de knekker sammen psykisk,økonomisk og ender opp med selvmordstanker på bakgrunn av urimelig trykk fra inkassoselskap.

  • Dr. Per Sille 02.10.2018 19.18.40

    Er det noe annerledes om en ikke betaler regningen til snekkeren? I all den tid staten mener at fastlegetjenesten skal drives som næring, da må en forholde seg til det som en næring. Betal regningen eller be om betalingsutsettelse.

  • Lege nr 100 02.10.2018 19.38.47

    Enig att detta ær ett politisk spørsmål. Antingen blir vi ansett som næringsdrivende (med eller utan specielle undantagsregler) eller ikke. Alla fastleger ger någon gång f.n i betaling før att undgå orimlig stora problemer men ett bedrift kan ikke snille sig ut før ofta. Om politiken syns man bør se vad avtaler innebær før patienter får de ordna upp i det.

  • Bjørn 04.10.2018 08.49.32

    "Per Sille", problemet for de fleste er hurtigvoksende purrebrev og gebyrjuks. Ringte legen om en resept til datter med ME, regning på 85. Melin kastet på 60 i fakturagebyr, selv om de ikke har lov til det, om kunden ikke velger faktura. Fakturaen ble sendt vår datter, som trodde det var reklame. Purringen kom når vi hadde reist på ferie, og ble derfor betalt noen dager for sent. På de få dagene hadde Melins datamaskin automatisk spyttet ut et nytt krav, med "omkostninger" på nesten 500, som kom i posten dagen etter at jeg betalte. 4 dager etter kom det en ny reging, merket "delinnbetaling", hvor de 215 var brukt til å redusere Melins gebyr, slik at legen fortsatt ikke fikk sine penger selv om det sto spesifisert på fakturaen hva jeg betalte. Etter at Melin kom inn i bildet, har "ubetalte legeregninger" eksplodert, fordi folk med dårlig råd ikke lenger kan vente til lønningsdag før utgiften blir uoverkommelig.

  • trøtting 04.10.2018 19.15.09

    Del av problem er at leger "wised up" og ikke lengre gidder gratis arbeid. Tog litt tid før folk forsto det

  • Bjørn Foss Gravingen 02.10.2018 09.15.42

    Få en advokat til å se på Melins kontrakter, og praksis. Er det f.eks. lovlig å kreve inn penger for en lege, automatisk legge på gebyr og så sette innbetalingen inn på gebyret først, slik at legen ikke får oppgjør, fordi det mangler et mindre beløp? Kopi av giroer kan framlegges, hvor purregebyr var OK siden originalen ble forlagt. Denne kom dagen etter at vi dro på ferie, og ble betalt noen dager for sent. Dermed kom krav med stort gebyr dagen etter at jeg betalte, og noen dager etter en giro der Melin skrev "delinnbetaling", og deres gebyr var redusert. Legens tilgodehavende, som jeg hadde betalt, var uendret. Melinbanden vil jeg helst slippe å ha noe med å gjøre, de går helt til tvangssalg av hus og hjem for småpenger, og innkrevinger godt over kanten på det lovene sier. Vi har en gruppe på Facebook som gir gratis hjelp mot inkassokjeltringer, søk opp "Steng Oslo Creditservice" om Melin blir for ille. Du blir ikke den første.

Nyheter fra startsiden

Bilde av Joachim Henriksen

Utbetalinger fra legemiddelindustrien

Samarbeider kun med åpne leger

Utbetalinger fra legemiddelindustrien

Søk i utbetalingene fra legemiddelindustrien

Oslo universitetssykehus

Går av som HR-direktør ved OUS

HELSEDIREKTØREN BER SYKEHUSENE TA GREP

Når ikke målet for færre pasientskader2

STATSBUDSJETTET 2019

Dette er helselekkasjene

Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus:

Frykter et eldreombud vil gå utover andre pasientgrupper2

Kommende DM Arena-møter

Tidligere DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!