Viktig å synliggjøre yrkesutøvere

Hvis det skal være noen hensikt med merkedager, må de markeres. Det er imidlertid ikke noe argument mot dem at det gjøres for dårlig.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Iren Mari Luther, Fagforbundet

Innlegg: Iren Mari Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

KOMMUNIKASJONSSJEF Lars Kittilsen ved Sykehuset Telemark har et hjertesukk i Dagens Medisin (14/2018). Han mener det har gått inflasjon i merkedager – og at kommersielle krefter har begynt å utnytte dem. Han mener merkedager er en «fantasiløs» måte å skape oppmerksomhet om yrkesgrupper eller pasientgrupper på.

En Facebook-venn, som skal få være anonym, feiret for en tid tilbake verdens aids-dag med å legge ut statusen «Go AIDS!”, og illustrerte slik – fint om enn litt makabert – at selvparodien er snublende nær når en skal markere både det ene og det andre.

VIKTIGE DAGER. Kittilsen bommer ikke helt når han sier at mye av det som gjøres for å markere slike dager, ofte virker enten malplassert eller tafatt. Han har imidlertid muligens misforstått hensikten med i alle fall noen av de dagene vi markerer gjennom året.

For oss i Fagforbundet er yrkenes merkedager viktige – fordi de gir oss en sjanse til gi oppmerksomhet til hver enkelt av yrkesgruppene våre for en stakket stund. Fagforbundets yrkesseksjoner poster gratulasjoner i sosiale medier, sender ut SMS-gratulasjoner og viser frem den enkelte yrkesgruppe i våre publikasjoner.

VERDSETTES. Lokale fagforeninger har ofte tilstelninger med faglig innhold rettet mot yrkesgruppen, har stand på arbeidsplasser, deler ut kaker og roser og hva det nå måtte være. Fra et kommunikasjonsfaglig ståsted er dette kanskje «fantasiløst», men vi kan forsikre om at medlemmene våre som på denne måten blir gjort stas på, setter stor pris på det.

Fagforbundets yrkespolitiske grunnholdning er at vi trenger alle yrkesgrupper for å skape gode tilbud. Fagforbundet mener at tverrfaglighet og samarbeid er nøkkelen til å lykkes. For å vise dette har vi valgt å markere mange yrkesmerkedager. Det er viktig for de store og synlige yrkesgruppene våre, slik som helsefagarbeidere, hjelpepleiere og sykepleiere, men kanskje enda viktigere for de mindre synlige yrkesgruppene.

SYNLIGGJØRING. Tro det eller ei, men det er ikke ofte noen tar seg tid til å gjøre stas på renholderne og løfte frem deres kompetanse. Derfor er det viktig at det finnes en dag i året som er satt av til nettopp denne yrkesgruppen. Så kan det sikkert gjøres bedre, men det er en litt annen debatt.

Kittilsens frustrasjon over at kommersielle krefter utnytter merkedager rettet mot diagnoser og pasientgrupper er forståelig. Derfor vil Fagforbundets yrkesseksjon utfordre kommunikasjonssjefen og andre i ledende stillinger i våre helseforetak til å gi slike så lite plass som overhodet mulig.

Og neste gang Sykehuset Telemarks kommunikasjonsstrategi skal behandles, kan ett av spørsmålene i gruppearbeidet kanskje være: Hvordan kan vi synliggjøre kompetansen og verdien av alle våre yrkesgrupper?

Ingen oppgitte interessekonflikter

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 15/2018

Powered by Labrador CMS