Jan A. Alfheim er administrerende direktør i norske Oncoinvent. Han besøker ASCO i år blant annet for å treffe hovedutprøver på studien de er i gang med. Foto: Anne Grete Storvik

Slik vil han gjenskape Algeta-suksessen

Flere norske selskaper markerer seg på ASCO i år. – Suksess kommer ikke av seg selv, sier Oncoinvents Jan A. Alfheim.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Suksess er alltid god reklame Jan A. Alfheim, Oncoinvent

CHICAGO (Dagens Medisin): Flere norske selskaper som utvikler kreftlegemidler er tilstede i Chicago i år, og et oppsving av norske onkologi-selskaper som blir stadig synligere internasjonalt nå, er kort og godt et resultat av hardt arbeid av de norske selskapene.

Nytt eventyr?
Det mener Jan A. Alfheim, administrerende direktør i Oncoinvent. 

– Nei dette skjer ikke av seg selv: Oslo Cancer Cluster har markedsført norsk kreftforskning over lang tid – og så har vi Xofigo-suksessen; Xofigo selger for over en halv milliard. Suksess er alltid god reklame, fastslår han.

Og det er nettopp nevnte suksess som Alfheim og Oncoinvent har lagt seg i kjølvannet av. Selskapet springer ut fra Algeta og senere Nordic Nanovedtor.  I 2013 kjøpte legemiddelselskapet Bayer Algeta og kreftmedisinen radium 223 (Xofigo) for 17, 6 milliarder kroner.

– Er det dette eventyret du har håp om å gjenskape?

– Vel, man ønsker jo å lykkes slik som med Algeta. Den måten det ble gjort på var veldig fornuftig. Produktet ble utviklet, kom veldig langt og viste klinisk effekt før de fant en partner, en veldig god partner, og så rullet det derfra. Det var mange gode avgjørelser og god strategisk tenking under utviklingen av selskapet.

– Så det er jo sånt man prøver å kopiere, ja. 

I fjor hentet Oncoinvent inn 210 millioner kroner fra private investorer, alle med kjente familienavn.

Legemiddel og medisinskteknisk utstyr
Produktet som selskapet nå utvikler, radium 224 (Raspherin), og som er en behandling mot kreft i bukhulen, befinner seg i grenseland mellom å være medisinskteknisk utstyr og et farmasøytisk produkt.

Tanken var først å selge det inn som medisinskteknisk utstyr, noe man håpet ville gi raskere fremgang. Men endret regelverk for godkjenninger i 2017 gjorde at dette ikke ville gå raskere og billigere slik man hadde håpet, og man besluttet å få godkjent produktet som et legemiddel, forteller Alfheim.

– Alt i alt, så vurderte vi det dit at det ville lønne seg for oss å godkjenne dette som et farmasøytisk preparat.

 Likhetene mellom radioisotopen i Oncoinvents produkt, radium 224 (Raspherin) og Algetas radium 223 (Xofigo) er stor, med samme egenskaper og profil, forklarer han.

Powered by Labrador CMS