Nei til konkurranseutsatt pasientsikkerhet

Vi må si nei til konkurranseutsetting av en tjeneste som er selve forutsetningen for akuttmedisinsk hjelp til pasienter i distriktet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Marit Karlsen, fastlege og kommunestyrerepresentant (Ap) i Kautokeino

VAKTTDØGNET fredag–lørdag den siste helga i april kunne ha fått fatale konsekvenser for tilfeldige pasienter som akkurat da ble ramma av akutt sykdom – mens syv av åtte ambulansefly var ute av drift. Ifølge mediene har ikke liv gått tapt som konsekvens av dette. Heldigvis.

Den kritisk svekka ambulanseflyberedskapen må ses i sammenheng med det nylige bruddet i forhandlingene mellom Norsk Flygerforbund og Babcock Scandinavian Air Ambulance AB (BSAA).

LIVREDNING PÅ ANBUD. Den offentlige akuttmedisinske kjeden som redder liv, er satt ut på anbud. Fra 1. juli 2019 skal ikke Lufttransport AS ha ansvaret for ambulanseflytransporten lenger. Da overtar nemlig BSAA ettersom de vant anbudsrunden med sitt betydelig rimeligere tilbud – og forhandlingene brøt sammen etter at mange av pilotene står uten avtale om å få kontinuere i sine stillinger.

Umiddelbart etter bruddet meldte 14 av 16 piloter seg som «not fit for flight» og beredskapskrisen var et faktum. Kun ett fly stasjonert i Bodø var i beredskap. Øvrige fly som opererer ut ifra basene i Kirkenes, Alta, Tromsø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen, ble fra vaktskiftet klokka 18.00 stående på bakken.

SPILL OM LIV. For mange kommuner i Finnmark er ambulansefly det primære valget av pasientransport i akutte situasjoner der liv og helse står på spill. Vi er avhengig av en forutsigbar tjeneste – av faste, vante og trygge piloter som en integrert del av teamet.

Usikkerheten omkring arbeidsbetingelser på bakgrunn av en anbudsutsatt akuttmedisinsk tjeneste kunne ha ført til at liv hadde gått tapt.

NEI TAKK! Vi må si nei til konkurranseutsetting av en tjeneste som er selve forutsetningen for akuttmedisinsk hjelp til pasienter i distriktet. Grafen der pris går på bekostning av kvalitet, har herved nådd sitt krysningspunkt og våre pasienters liv legges definitivt ikke på innsatsbordet i forhandlingene.

Hvilke risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) er gjort rundt prosessen med å sette akuttmedisinske tjenester ut på anbud?

Jeg håper helseministeren vil redegjøre for hvordan vi ikke igjen skal risikere en ny nasjonal akuttmedisinsk beredskapskrise.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 10/2018

Powered by Labrador CMS