Det er ingen skam å snu

Målbildet om «Én innbygger – én journal» kan realiseres på en enklere måte.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kronikk: Lars Houge, leder for digitale tjenester i Siemens Healthineers

DIREKTORATET FOR E-helse gjør rett i å åpne for at systemer for å håndtere pasientdata i det norske helsevesenet, ikke nødvendigvis må leveres gjennom ett system, hvor enkeltleverandører står for store deler av IT-infrastrukturen.

Nylig publiserte direktoratet sitt «Veikart for realiseringen av målbildet Én innbygger – én journal». Slik jeg oppfatter direktoratet, er det nå mer åpent enn før overfor alternative løsninger til hvordan den fremtidige IT-infrastrukturen i Helse-Norge skal bygges.

UTVIKLINGEN. Det presiseres blant annet at målbildet deres ikke innebærer at alle behovene tilknyttet klinisk dokumentasjon og pasientadministrasjon skal løses i ett IT-system.

Denne nyorienteringen er viktig av flere grunner. De siste ti–femten årene har teknologien innen helse-IT endret seg radikalt. Et felles system betyr ikke at informasjonen må samles i én database, i ett system, fra én leverandør. Utviklingen går fra såkalte monolittiske systemer til distribuerte, tjenesteorienterte arkitekturer basert på standarder og mikrotjenester.

INFORMASJONSDELING. Integrating the Healthcare Enterprise (IHE) er en verdensomspennende organisasjon sammensatt av representanter fra helsetjenesten og leverandørene. Målet deres er å forbedre hvordan datasystemene innen helse deler informasjon. IHE støtter bruken av etablerte standarder slik at systemer lettere kan kommunisere med hverandre.

Østerrike har lansert noe som minner veldig om «Én innbygger – én journal», uten et stort felles IT-system, men med informasjonsutveksling basert på de åpne standardene fra IHE. Slik har man på en sikker måte fått IT-systemer fra mange ulike leverandører til å snakke sammen, uten å investere milliarder av kroner for at enkeltleverandører skal utvikle noe fra bunnen av

MULIGHETENE. Alle er enige om at mulighetene for teknologisk innovasjon innen helserelaterte IT-tjenester er gigantiske. Kommuner har gjennomført pilotprosjekter innen velferdsteknologi i en årrekke, og helseforetak har investert milliardbeløp med vekslende hell.

Fremover må vi finne kostnadseffektive løsninger for samhandling og informasjonsutveksling slik at vi unngår nye milliardsmeller og dårlig forvaltning av offentlige helsekroner. Da er det viktig at man stopper opp, og ikke lar det gå prestisje i at alt nødvendigvis skal samles i ett system. Ved å samhandle gjennom etablerte standarder, tror jeg også veien til et fungerende system er kortere.

FORSKJELLENE. Historien har gang på gang vist oss at tidsrammer og budsjetter gjerne sprekker når man forsøker å bygge for stort, lage noe som passer til absolutt alle, eller hvis vi setter en «gullstandard» vi kanskje ikke trenger.

Da er det bedre å leve med noen forskjeller.

Interessekonflikt/disclaimer: Siemens Healthineers er et globalt medisinskteknisk selskap som tilbyr produkter og tjenester innen diagnostiske- og terapeutiske bilder, laboratoriediagnostikk, molekylærmedisin og digitale løsninger.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 07/2018

Powered by Labrador CMS