Pasientenes behov må være styrende

Vi bør ønske velkommen det at pasientene får mer makt – ikke frykte det.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Thorleif Jansen, spesialist i allmennmedisin og medisinsk sjef i KRY

FASTLEGEORDNINGEN debatteres. I sin Legeliv-kommentar i Dagens Medisin 27. februar skriver Lina Linnestad at god helsehjelp ikke blindt kan styres av kundetilfredshet.

Dette er vi i KRY helt enig i. Men utfordringene i primærhelsetjenesten kan ikke løses gjennom kun å gi mer av det vi allerede har.

VIDEOKONSULTASJON FUNGERER. KRY er en videolegetjeneste der pasienter raskt kan møte lege via smarttelefon eller nettbrett. Våre erfarne leger gjør sine vurderinger på et solid legefaglig fundament. Vi opplever at pasientene har stor forståelse for at vi avviser konsultasjon over video dersom det ikke er forsvarlig, og at vi isteden anbefaler en fysisk konsultasjon.

Les også: Et verktøy for flere enn private leger

Videokonsultasjon er ikke egnet i alle situasjoner, men erfaringen viser at det svært ofte egner seg meget godt. Helseministeren ønsker at fastlegene skal bli mer digitale. Dette ønsket kan innfris gjennom godt samarbeid. I Sverige er KRY en integrert del og en betraktelig avlastning for den offentlige primærhelsetjenesten.

AVLASTNING. Utfordringene og ressursmangelen i den norske fastlegeordningen er grundig dokumentert. Men dersom svaret kun er mer ressurser og flere fastleger, står vi om noen år overfor de samme utfordringene – bare enda dyrere.

Accenture har anslått en samfunnsverdi på over 23 milliarder kroner dersom 40 prosent av de fysiske legekonsultasjoner erstattes med video innen 2025. Digitale løsninger er ikke det eneste svaret, men kan bidra betraktelig til å avlaste presset på fastlegeordningen.

LYTT TIL PASIENTEN! Dette handler også om å lage en moderne helsetjeneste som tar utgangspunkt i pasientenes behov. Vi mener det er urovekkende at pasientperspektivet er totalt fraværende i debatten. Noen virker å ha som premiss at det å lytte til pasienten er det samme som å gi dem noe de ikke behøver. Vi vil gi pasientene bedre tilgjengelighet og mer like tjenester.

Vår overbevisning, etter konsultasjoner med flere tusen norske pasienter, er at det er mulig å levere god service uten å kompromisse med medisinsk kvalitet.

KVALITET. Det er behov for nye tanker, nye måter å organisere helsetjeneste på, ny teknologi og kanskje også nye roller. I KRY møter vi pasientenes behov ved å systematisk å lytte, få tilbakemelding på hvordan vi kan utvikle oss, ta deres innspill på alvor og utvikle tjenester og funksjoner de etterspør.

For oss er det en selvfølge å også måle og følge opp alle våre leger etter medisinske kvalitetskriterier, så vi kan sikre oss at vi leverer topp kvalitet.

FELLES MÅL. Profesjonsinteresser må ikke bli et hinder for gode pasientløsninger. Vi bør ønske velkommen det at pasientene får mer makt, ikke frykte det, fordi det setter pasientene i stand til å håndtere egen sykdom bedre.

Vi og andre digitale aktører representerer nye måter å tilby og organisere helsetjenester på. Vi byr gjerne på vår kompetanse, innsikt og synspunkter for å utvikle og dimensjonere helsetjenestene for fremtiden.

Vi tror på et felles mål: Gode, kostnadseffektive og bærekraftige helsetjenester både nå og i fremtiden.

Interessekonflikt/disclaimer: KRY er et privat selskap som tilbyr videolegetjenester der pasienter kommuniserer med lege via smarttelefon eller nettbrett.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 07/2018

Powered by Labrador CMS