ANSVARLIG: - Det er de økonomiske rammebetingelsene som til slutt bestemmer hvor mange vi kan ansette, sier Grethe Kolloen, ansvarlig for LIS-utdanningen på Ahus. Foto: Rune Thorstein

Tror det kan komme pålegg om flere LIS1-stillinger

– Hvert år står flere og flere leger i kø for en stilling, sier LIS1-ansvarlig Grethe Kolloen ved Akershus universitetssykehus (Ahus).

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Ifølge Grethe Kolloen som er ansvarlig for LIS-utdanningen på Ahus, har ikke antall LIS1-stillinger økt siden man gikk over fra den loddtrekksbaserte turnusordningen i 2012 frem til dagens ordning, hvor alle søker på en LIS1–stilling som første del av spesialisering.

– Helsemyndighetene har varslet om at de i løpet av 2018 vil evaluere den søknadsbaserte ordningen. Det er også gitt signaler om at de vil se på dimensjoneringen av LIS1-stilinger og fordelingen av disse. Dette kan medføre at det totale antallet LIS1-stillinger vil øke, noe som det er behov for, sier Kolloen.

Den loddtrekksbaserte turnusordningen for leger ble avviklet i 2013, til fordel for en søknadsbasert turnusordning som i 2017 igjen ble endret til første del av spesialistutdanningen (LIS1).

Bestilling til RHFene
Kolloen forteller at en eventuell økning i antall LIS1-stillinger i så fall vil måtte komme som en bestilling fra helsemyndighetene til de regionale helseforetakene.
– Vi vil nok være blant dem som får et pålegg om å ansette flere, uten ekstra penger. Da må vi nedprioritere noe annet.
Kolloen mener det er flere faktorer som taler for at det kommer en bestilling av flere LIS1-stillinger.

– Venter år etter år
I den siste rapporten fra Helsedirektoratet var det blant annet over 600 som sto uten jobb, som ventet på å få startet spesialiseringen.
– Mange av disse venter på å starte år etter år, og denne gruppen blir større for hver søknadsrunde. Samtidig øker etterspørselen etter leger generelt og i fastlegeordningen spesielt. Landet trenger totalt sett flere leger, fordi snart går enda flere av med pensjon, sier Kolloen og viser til at det i tillegg er samfunnsøkonomisk dyrt å ha leger som står utenfor arbeidsmarkedet.
Utdannes i vikariat
Kolloen forteller også at de kontinuerlig har en 3-4 leger ansatt i LIS-vikariater, for leger som er i permisjon.

– Dette kan være en måte å få gjennomført første del av spesialiseringen for noen leger. Det er kvalifikasjonsprinsippet som gjelder når vikarene ansettes, men vi kan ta litt hensyn til om det er noen som allerede har gjennomført deler av sin LIS1-tjeneste på et sykehus og som trenger et resterende vikariat for å få fullført LIS1, sier hun.
– Det er viktig å vektlegge tjenestetiden en LIS har hatt i et vikariat når kompetansen vurderes, slik at vi kan sørge for at disse kan bli ferdige med sin LIS1-tjeneste og ikke måtte ta hele tjenesten på nytt.

Må evaluere læringsmål
Kolloen tror også at den kommende evalueringen kan måtte medføre en omfordeling av hvor de ulike stillingene er:
– Med innføring av læringsmål og læringsaktiviteter for de som er i LIS, så må de også evaluere om sykehusene klarer å oppfylle læringsmålene. Dette kan kontrolleres via Kompetanseportalen Dossier.

Hun viser til at sykehus som ikke oppnår læringsmålene må gjøre avtale med andre sykehus i distriktet for å oppfylle læringsmålene og sier den kommende evalueringen må se på om læringsarenaene er gode nok.

– Min kjepphest har alltid vært at fordeling av antall stillinger har vært historisk betinget, og ikke en reell fordeling.

Har kapasitet
Kolloen peker på at Sykehuset Innlandet eksempelvis har 94 stillinger, mens Ahus har 42.
– Med et så stort opptaksområde som Ahus har, burde man kanskje se på fordeling av kandidater med tanke på pasientgrunnlaget. Det er for eksempel også bare 30 stillinger ved Oslo universitetssykehus. Vi er et stort universitetssykehus og har et stort pasientgrunnlag, men vi har et lønnsbudsjett som vi må forholde oss til. Med øremerkede midler kunne vi hatt ganske mange flere stillinger, sier Kolloen.

Hun presierer at dersom Ahus skal opprette flere stillinger, så må også antall LIS1-stillinger i distrikt, (det vil si kommunehelsetjenesten) øke tilsvarende.
– Dette kan være en utfordring for distriktene, spesielt de som allerede sliter med rekrutteringen. En viktig endring er at den enkelte LIS1 nå skal ha en utdanningsplan hvor det også skal settes av tid til å gis strukturert veiledning og supervisjon.

– Lavt tilskudd
– Det gis et tilskudd på 28.500 kroner per hode per år. Dette dekker ikke en månedslønn engang. Derfor må vi altså ta penger fra drift eller andre områder, om vi skal øke antall stillinger.
Kolloen peker på at det ikke har kommet én frisk krone for å følge alle læringsmålene, eller å innføre søknadsbasert LIS-ordning.

– Når man gjennomfører en så stor kvalitetsreform, uten at det skal koste en eneste krone så er det nesten som å si at kvalitet ikke skal koste noe. Men kvalitet koster å forbedre, og dette er bra for både pasientsikkerheten og ikke minst LIS1-legene, sier hun.

– Ikke bare å opprette
Det er heller ikke bare å opprette flere LIS1-stillinger, om et sykehus skulle ønske å gjøre det.
– Dersom det ansettes noen i slike stillinger uten at det er gitt en godkjenning om å øke antall stillinger fra Helsedirektoratet, vil ikke legen få godkjent første delen av sin spesialisering, sier Kolloen.

Hun viser til et eksempel om at Sør-Trøndelag nylig ønsket å opprette flere LIS1-stillinger.
– Det fikk de ikke lov til hvis ikke noen andre i landet gikk ned i antall stillinger.

Evaluerer i år
Avdelingsdirektør Randi Moen Forfang i avdeling for spesialisering og etterutdanning i Helsedirektoratet, bekrefter at Helsedirektoratet nå skal i gang med å evaluere den søknadsbaserte ordningen for LIS1-leger.
– Siden innføring av den søknadsbaserte fordelingen av turnusstillinger for leger har direktoratet utgitt en statusrapport for hver tildeling, to ganger årlig. I henhold til oppdragene skulle ordningen evalueres etter 5 år. Det betyr at ordningen skal evalueres i 2018. Vi har ikke startet på dette arbeidet ennå, men er i dialog med Helse- og omsorgsdepartementet om hvordan dette skal gjøres.
Forfang kan ikke forskuttere om Helsedirektoratet vil gå inn for å øke antall LIS1-stillinger.

– I tildelingsbrevet for 2018 har Helsedirektoratet fått i oppdrag å gjennomføre en fornyet vurdering av dimensjonering av antall LIS1-stillinger for leger, sett i lys av behovene i tjenestene og omleggingen av spesialistutdanning for leger. Dette arbeidet er ikke startet ennå.
Finansieres av basisbevilgning
Forfang bekrefter at LIS1 stillingene finansieres av basisbevilgningen til de regionale helseforetakene over statsbudsjettet, men viser til at det årlige tilskuddet som gis for LIS1 stillingene kommer i tillegg, og skal kompensere for tilrettelegging, veiledning og supervisjon av kandidatene.
– Det foreslås et tilskudd på 35 mill. kroner i 2018. Tilskuddet vil bli fordelt mellom de regionale helseforetakene i oppdragsdokumentet for 2018.

Powered by Labrador CMS