Et verktøy for flere enn private leger

Hvis fastlegene ikke er digitalt tilgjengelige når de helprivate legene velger å tilby også fysiske konsultasjoner, får pasientene mindre grunn til å gå til offentlige leger.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kronikk: Svein Willassen, sivilingeniør, Ph.D. gründer og administrerende direktør i Confrere AS

DIGITAL HELSE har kommet for å bli. Allerede i flere år har det vært mulig å booke time hos legen via mobil-app og sms, og i løpet av det siste året har det også blitt mulig å gå til legen via nettet.

I høst fikk reisende med T-banen i Oslo gjennom store reklameplakater vite at de nå kunne gå til legen gjennom appen KRY. Hvis man er syk, kan man ved å laste ned denne appen enkelt få seg time hos legen – på mobilen. Ventetiden er som regel bare noen få minutter – og man snakker med legen direkte på video.

KJAPT OG ENKELT. For pasientene er dette mye enklere enn å gå til fastlegen: Her får man gjerne ikke time før noen dager senere, og da må man ta seg fri flere timer på jobben på grunn av reise- og ventetid. Prisen er det heller ikke noe å si på. Det koster 350 kroner – bare litt mer enn man måtte ha betalt til fastlegen. Og hvis man har helseforsikring gjennom jobben, er legetimen hos KRY gratis.

Dette gjelder ikke bare KRY-appen: Det finnes allerede flere slike videotjenester – og enda flere er på vei.

PRIVATE MERKEVARER. De private legene har til felles at de forsøker å bygge opp private merkevarer for legetjenester – og å flytte pasientenes lojalitet fra fastlegene til dem. Tilbudet er foreløpig begrenset til det man kan få til over video, og konsultasjonene blir derfor transaksjonsbasert i sin natur. «Engangsleger» kalte helseministeren dem på et frokostseminar i regi av forbrukerrådet i september. Men man må forvente at dette vil endre seg.

Det er ingen grunn til at ikke private leger også skal kunne tilby fysiske konsultasjoner. Hvis fastlegene fortsatt ikke er tilgjengelige digitalt når dette skjer, er det ikke lenger noen grunn til at pasientene skal velge å gå til offentlige leger.

UHELDIG UTVIKLING? Er dette en heldig utvikling for samfunnet? Sannsynligvis ikke. Fastlegene har en viktig rolle som portner for spesialisthelsetjenesten – en velfungerende primærhelsetjeneste reduserer belastningen på sykehusene. Helprivate leger kan ikke forventes å ta denne rollen like alvorlig. De yter først og fremst en service til pasientene og vil nok sannsynligvis gi pasienten henvisningen de ber om – selv om de egentlig skjønner at det ikke er nødvendig. Det vil også være lettere for pasienten å «shoppe» i et system med private leger enn i et system der man først og fremst går til en lege som kjenner pasienten fra før.

Ikke minst vil nok de fleste i Norge være enig i at det er bedre med et primært offentlig finansiert helsevesen, enn et helsevesen hvor finansieringen kommer fra private helseforsikringer som er knyttet til arbeidsforhold.

PARADOKSET. Det er et paradoks at mens det i dag bare er private leger som tilbyr videokonsultasjoner, ville denne løsningen antakelig ha fungert mye bedre for fastlegene. Fastleger kjenner pasienten bedre og har dermed en helt annen kontekst enn om man skulle ta imot nye pasienter hele tiden.

De fleste fastleger har et høyt antall oppfølgingskonsultasjoner – jevnlige samtaler med pasienter hvor det vanligvis ikke er nødvendig å ta nye prøver eller gjøre undersøkelser. Disse oppfølgingssamtalene ville være svært godt egnet for videosamtale. Legene kunne samlet dem opp på en bestemt dag i uken og dermed skaffet seg fleksibilitet til å jobbe fra andre lokasjoner enn kontoret denne dagen, slik det etter hvert har blitt vanlig å gjøre i andre bransjer.

Å gjennomføre oppfølgingssamtaler på video, ville gjøre livet lettere for både fastlegen og pasienten.

GEVINST. Takstsystemet er ikke lenger til hinder for at fastleger kan utføre videokonsultasjoner. Men det krever at fastlegen er villig til å prøve noe nytt – å endre på rutiner som for de fleste fastlegers vedkommende har vært opparbeidet gjennom mange år. Tør man dette, vil belønningen omfatte flere fornøyde pasienter og en mer behagelig og fleksibel arbeidshverdag.

For samfunnet betyr det at primærhelsetjenesten kan videreføres etter de samme prinsippene som i dag.

Oppgitt interessekonflikt: Confrere AS er et oppstartsselskap som utvikler en løsning for videokonsultasjoner for leger. Selskapet har ingen tilknytning til KRY-appen, som omtales i kronikken.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 02/2018

Powered by Labrador CMS