Bevissthet – og tillit

Bevissthet om hvilken rolle helsevesenet og legen skal ha for folket og samfunnet, er nødvendig for at helsevesenet skal yte sitt beste.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Thea A. S. Mikkelsen (f. 21.01/1992), tredje års medisinstudent ved UiO

HELSETJENESTEN handler om kunnskap som formidles i et møte mellom mennesker – mellom helsepersonell og pasienten. Én effekt av teknologisk utvikling er nærmest lik tilgang på informasjon. I møtet mellom lege og pasient står hypotetisk sett de to partene likt, og man kan spørre seg hvem som er berettiget den beste beslutningen.

Ettersom få leger verken kan holde tritt med utviklingen innen medisin eller teknologi, er det ikke utenkelig at man som klinisk praktiserende kan miste tillit fra pasienten – og til seg selv. Samfunnets flate struktur bidrar dessuten til at legerollen utfordres av alternative behandlingstilbud. Vi fremtidige og nåværende leger bør være bevisst på formgivingen av legerollen slik at vi kan være aktivt med på å utvikle den.

SAMSTEMT. Pasienten velger å ta mer ansvar gjennom å delta i blant annet informasjonsinnhenting. I tillegg privatiseres pasientrollen mer. Som forbruker pålegges pasienten mer ansvar for egen velferd og kan gi et insentiv for mer egenrådig og kritisk møte med helsevesenet. Legen må på den andre siden selge seg som kvalifisert ekspert og rådgiver.

Konkurransen innad helsevesenet kan svekke tilliten mellom kolleger – og dermed selvtilliten til den enkelte lege. Dette kan virke lite heldig dersom legens tillit allerede er redusert fra pasientens side. Da trenger vi tvert imot et ytterligere samstemt helsevesen.

BEVISSTHET. Tilgang på informasjon og kunnskap brer seg som et uendelig hav for både helsepersonell og pasient. Det er derfor ikke vanskelig å forestille seg at pasientens posisjon som aktiv aktør, forsterkes i en legehverdag der effektivitet og tidspress regjerer og verdsettes. Mulig er dette en gunstig utvikling i forhold til samfunnets ressurser og verdier, likevel bør det være en bevisst utvikling.

Bevissthet om hvilken rolle helsevesenet og legen skal ha for folket og samfunnet, er nødvendig for at helsevesenet skal yte sitt beste, føle tilhørighet og kunne stå for det som tilbys.

TILLIT. Den moderne legerollen preges av kompliserte problemstillinger der det er mange «eksperter» og etiske dilemmaer. Sentralt for et fungerende helsevesen står tilliten. Et eventuelt tap av tillit må derfor tas på alvor. Ifølge nå avdøde Per Fugelli er tillit selve «gudestoffet». Det er grunnlaget for at kommunikasjonen mellom pasient og helsepersonell skal ha betydning og resultat.

Legerollen vil være i konstant forandring og møter stadig nye utfordringer. Så lenge vi er delaktige i bevegelsen og bevisst i vår tilnærming, kan vi være med på å ivareta et system vi kan være stolt av. Står tilliten på spill, må fremtidens leger bare kjempe hardere for å bevise vår plass.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 16/2017

Powered by Labrador CMS