Vi må ikke svekke den faglige forsvarligheten

Bruk av frivillige må være et supplement til den bemanningen som er nødvendig for en forsvarlig drift, ikke en erstatning. Det handler om pasientsikkerhet – og å ha rett person på rett plass.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Arnt R. Steffensen, leder i Kost- og ernæringsforbundet
Jette Dyrnes, leder for Helsefagarbeidere i Delta
Leif Moen, leder for Portørene
Bjørn Harald Iversen, leder for Vernepleierforbundet i Delta
Gro Bengtson, leder for Helsesekretærforbundet i Delta

I EN KRONIKK med tittelen Frivillige på vei inn i sykehusene skriver Tellef Raustøl 14. september at sykehusene og helseforetakene er i ferd med å gjøre seg avhengige av frivillige – og etterlyser avklaring av grenseflater.

Fem yrkesorganisasjonsledere i Delta deler dette synet, og vi er bekymret. Fra vårt ståsted handler dette om pasientsikkerhet.

RISIKOSPORT. Å bli helsefagarbeider, helsesekretær, portør, vernepleier eller institusjonskokk, er et fag. Alle har en kjøkkenbenk hjemme, men det er ikke dermed en automatikk at man kan arbeide med mat på et sykehus. Det handler om syke mennesker. De kan ha alvorlige allergier, eller de har behov for spesialkost. En liten feil kan få store konsekvenser.

Å erstatte helsesekretærer i skranken med frivillige, kan høres ut som en god idé, men kan være en risikosport. Det handler ikke bare om å sende en pasient i riktig retning. Helsesekretærer er utdannet til å vurdere situasjonen i møtet med pasienten, og portører, helsefagarbeidere og vernepleiere som steller og følger pasientene, har et årvåkent blikk for endringer som kan inntreffe – slik at de raskt kan «slå alarm».

PÅ RETT PLASS. Dette handler om å ha rett person på rett plass. Som Raustøl poengterer i kronikken, handler det om å avklare grenseflater mot relevante yrkesgrupper. Det handler om å planlegge driften, slik at man unngår feil, som i verste fall kan gå ut over liv og helse.

Det er dermed ikke sagt at man ikke skal bruke frivillige. Det blir for eksempel stadig mer vanlig på sykehus at skranken fjernes, at man må registrere seg elektronisk. Det er det mange som har problemer med å finne ut av, og som trenger hjelp. Dette kan være en god arena for frivillige.

SUPPLEMENT. Bruk av frivillige må være et supplement til den bemanningen som er nødvendig for en forsvarlig drift, ikke en erstatning. Dersom et sykehus gjør seg avhengig av frivillige for at den daglige driften skal gå rundt, og man dermed ansetter færre fagpersoner, er det bekymringsverdig. Det redder kanskje budsjettet på kort sikt, men på lang sikt skapes større problemer. Ansetter man færre fagpersoner, går etterspørselen ned. Dermed utdanner færre ungdommer seg innen helsefag. Det er en dårlig strategi ved inngangen til eldrebølgen.

Vi er positive til bruk av frivillige innen helsesektoren. Frivillige er en verdifull ressurs, og har absolutt sin plass på et sykehus. Men ikke overalt. Det handler om å ha rett person på rett plass.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 16/2017

Powered by Labrador CMS