Vi er bekymret for pasienttilbudet

Vi i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Legemiddelindustrien (LMI) er bekymret for hva som skjer med tilbudet til pasienter med sjeldne og alvorlige tilstander hvis høringsforslaget fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) gjennomføres.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kronikk: Karita Bekkemellem, administrerende direktør i Legemiddelindustrien (LMI)
Lilly Ann Elvestad, generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)

HOD FORESLÅR endringer i Legemiddelforskriften og Blåreseptforskriften, og sier at endringene er basert på Legemiddelmeldingen og Prioriteringsmeldingen.

Vi er opptatt av at Norge har en god og forutsigbar legemiddelpolitikk der pasienter og brukere er sikret tilgang til legemidler, samtidig som vi er enige i at samfunnets ressurser må brukes på en bærekraftig måte. Men vi må passe på at regelverket ikke får utilsiktede effekter, og på flere punkter i høringen lyser varsellampene til FFO og LMI:

SJELDENHET. FFO og LMI er bekymret for hva som vil skje med tilbudet til pasienter med sjeldne sykdommer dersom høringsforslaget fra HOD blir gjennomført. Særlig sentralt står definisjonen av «sjeldenhet», hvor HOD åpenbart ikke følger føringene fra Prioriteringsmeldingen. Departementet definerer nå plutselig sjeldenhet som noe som rammer én pasient av 100.000 innbyggere, altså rundt 50 pasienter i Norge. I Prioriteringsmeldingen er sjeldenhet derimot definert som noe som rammer én pasient av 10.000 innbyggere, altså rundt 500 pasienter i Norge. Når man så kort tid etterpå går bort fra denne definisjonen, burde man som et minimum ha drøftet hvorfor man gjør det.

Den opprinnelige definisjonen er allerede i utgangspunktet strengere enn hva som brukes ellers i Europa, der sjeldenhet defineres som noe som rammer færre enn 1 av 2000. Vi forstår ikke hvorfor vi i Norge skal operere med en strengere definisjon for sjeldenhet enn EU, og vi frykter at pasienter med sjeldne og alvorlige sykdommer risikerer å få et dårligere helsetilbud enn pasienter i andre europeiske land. Vi kan ikke se at det er gitt politisk åpning for en ytterligere innstramning, slik HOD nå foreslår. Dette mener vi er uforsvarlig og på grensen til frekt.

INDIVIDUELL REFUSJON. Høringsforslaget til HOD kan innebære at pasienter ikke får tilgang til nødvendig behandling. «Individuell refusjon» er et sikkerhetsnett for pasienter som ikke får tilfredsstillende behandling med legemidler på «forhåndsgodkjent refusjon». Det er en stor fordel at flest mulige legemidler innvilges etter forhåndsgodkjent refusjon fordi det vil gi rask tilgang til nye legemidler, men muligheten for å kunne benytte individuell refusjon, må likevel ikke svekkes, spesielt med tanke på små pasientgrupper. Likevel foreslår HOD nå at individuell refusjon først vil være aktuelt etter at legemiddelet har gått gjennom en metodevurdering. Vi er positive til at alle legemidler skal metodevurderes, men ikke at dette skal være et kriterium for individuell refusjon. I dag er kravet at pasientene må ha prøvd det som er av behandling tilgjengelig på blå resept, og ikke hatt god nok effekt av dette før de kan få noe godkjent for individuell refusjon.

Dersom HOD får det som de vil, kan resultatet bli at pasienter i Norge ikke får tilgang til nødvendig behandling. Vi mener dette bryter med Prioriteringsmeldingen og merknadene til denne, som sa at intensjonen med individuell refusjon skal videreføres, så også dagens praksis. Vi mener pasientene trenger dette sikkerhetsnettet også i fremtiden, og vi støtter derfor ikke den foreslåtte endringen i § 14-8 i Legemiddelforskriften.

TROSSER VEDTATT POLITIKK. LMI og FFO reagerer på at HOD i sitt forslag går på tvers av vedtatt politikk. Stortinget har bestemt at legemiddelpolitikken skal bidra til

- bedre folkehelse gjennom å sikre god kvalitet ved behandling med legemidler,
- likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler
- at legemidler skal ha lavest mulig pris
- og at det skal legges til rette for forskning og innovasjon.

Disse fire målene skal være likeverdige og ses i sammenheng, men FFO og LMI mener høringsforslaget til HOD bærer preg av at målet om lavest mulig pris er det eneste som i realiteten har blitt vektlagt.

TILBUDET SVEKKES? Her følger en oppsummering:

- HOD går med sitt forslag bort fra den etablerte definisjonen av sjelden sykdom, og vi frykter at pasienter med sjeldne og alvorlige sykdommer risikerer å få et dårligere helsetilbud enn pasienter i andre europeiske land.

- HOD fjerner sikkerhetsnettet «individuell refusjon» slik at enda færre pasienter kan fanges opp i dette og få den behandlingen de har behov for.

- HOD tar med sitt forslag ikke tilstrekkelig hensyn til de allerede vedtatte legemiddelpolitiske målene om å sikre god kvalitet ved behandling med legemidler, likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler, og at det skal legges til rette for forskning og innovasjon.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS