Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Slik ser påloggingssiden til portalen helsenorge.no ut.

Slik ser påloggingssiden til portalen helsenorge.no ut. Foto: Skermdump fra helsenorge.no

– Bruken går i riktig retning

Til tross for at bare litt over halvparten av landets befolkning har hørt om portalen helsenorge.no, har antall innlogginger steget med 190 prosent siden juni i fjor. 

Annons:
– Fra våre bruksstatistikker ser vi at trafikken på helsenorge.no har økt med 63 prosent fra juni i fjor, sier divisjonsdirektør i direktoratet for e-helse, Anne-Lise Härter.
Foto: Rebecca Ravneberg / Direktoratet for e-helse

Norsk e-helsebarometer 2017, en landsomfattende undersøkelse om nordmenns kunnskap om og bruk av e-helseverktøy, viser at 45 prosent av befolkningen fortsatt ikke har hørt om portalen helsenorge.no, den offentlige helseportalen for alle innbyggere i Norge.

Det er direktoratet for e-helse som drifter portalen.

– Bruken øker
Divisjonsdirektør i Direktoratet for e-helse, Anne-Lise Härter, sier de vet at arbeidet med å opplyse folk om portalen tar tid, men at bruken går i riktig retning.

– Fra våre bruksstatistikker ser vi at trafikken på helsenorge.no har økt med 63 prosent fra juni i fjor, og vi får positive tilbakemeldinger fra de som bruker portalen i dag. Når nye tjenester kommer på plass, ser vi at bruken øker. Antall innlogginger på helsenorge.no har økt med 190 prosent sammenlignet med juni i fjor, sier Härter til Dagens Medisin.

– Komplekst
46 prosent av de spurte i Norsk e-helsebarometer mente at helsesektoren henger etter digitalt. Härter påpeker at det ikke er rart at folk har fått dette med seg, etter flere oppslag i media der helsepersonell har uttalt seg om sine IT-frustrasjoner.

– Mest sannsynlig vil inntrykket endre seg når helse- og omsorgssektoren har kommet lenger i digitaliseringsprosessen. Vi i Direktoratet for e-helse er en pådriver for digitaliseringen og skal sikre grunnkomponentene som er en forutsetning for helhetlige løsninger. Dette er komplekst og tar tid. Det vil i tillegg kreve gode finansieringsløsninger, sier hun. 

Kommentarer

  • Håkon 27.07.2017 20.11.32

    Av og til er alt borte i kommentarfelte så kommer det tilbake er det bare eg som opplever det eller er det fleire . Er for tiden i utlande mulig det har noe med det og gjør

  • Håkon 27.07.2017 19.58.10

    Det er en skam at dagens medisin sletter så mange fine kommentarer

  • Bernt 27.07.2017 12.11.30

    Direktoratet for e-helse publiserer besøksstatistikk her: http://www.helsenorgebeta.net/

  • Håkon 26.07.2017 16.09.54

    Økning med 63% seier ikke oss så mye. Hva har det økt fra antall henvendelser og hva har det økt til .

  • Lege 27.07.2017 10.25.01

    I vår offentlige forvaltning er det ikke den faktiske virkeligheten som er viktig, men om en oppnår måletallene. Da holder det med %-vis økning. Det vil tilfredsstille de kunnskapsløse.

  • Håkon 27.07.2017 14.13.48

    Dette er en artikel for de som tror at en får 120% med og blande to flasker 60 rett og slett kunnskapløst

  • Gunnar H 27.07.2017 20.02.42

    Enig, og ettersom det er snakk om innlogginger burde det vel være mulig å tallfeste antall unike brukere per måned, som jo ville være adskillig mer informativt. Mon kan det ansees som en av grunnkomponentene som er en forutsetning for en helhetlige forståelse?

Nyheter fra startsiden

Fastlegeoppgjøret

– Useriøst av Høie

Brudd i forhandlingene om normaltariffen

KS oppfordrer kommunene til dialog med fastlegene2

Seksuelle minoriteter

WHO friskmelder fetisjister

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!