Retningslinjene er ment for å være et verktøy i virksomhetsplanlegging av tjenesten. Helsepersonell i skolehelsetjenesten, administrativ og politisk ledelse er sentrale målgrupper Foto: Illustrasjonsfoto/ Thinkstock

Nye retningslinjer for skolehelsetjenesten

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

For første gang har Helsedirektoratet lansert en nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten.

Den er tredje del av den nasjonale faglige retningslinjen for det helsefremmende arbeidet i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, som består av fire deler.

Lokale forhold
Retningslinjene er ment for å være et verktøy i virksomhetsplanlegging av tjenesten. Helsepersonell i skolehelsetjenesten, administrativ og politisk ledelse er sentrale målgrupper. I tillegg bør retningslinjen være kjent for skolens ledelse og ansatte, opplyser Helsedirektoratet.

– Hver kommune har egne utfordringer, og det er viktig å se retningslinjen under ett for å ivareta et helhetlig tilbud samtidig som man tar hensyn til lokale forhold, sier Ellen Margrethe Carlsen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet i en uttalelse.

God helse beskytter
Sentralt i retningslinjen står samarbeid med skolen, tilgjengelighet og synlighet for elevene, psykisk helse, forebygge, avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt, bekymringsfullt fravær, konsultasjoner og helsesamtaler.

– Skolehelsetjenesten bør ha et friskfokus og styrke elevenes mestring, men også avdekke og følge opp sykdom, vold og overgrep. Trivsel og god psykisk helse er viktig i seg selv, og beskytter unge mot emosjonelle og atferdsmessige problemer, sier Carlsen. 

Powered by Labrador CMS