Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Det ble registrert betydelig skade i 1330 hendelser (13,5 prosent) og dødsfall i 435 hendelser (4,4 prosent).

Det ble registrert betydelig skade i 1330 hendelser (13,5 prosent) og dødsfall i 435 hendelser (4,4 prosent). Foto: Colorbox

Uønskede hendelser gir økonomiske konsekvenser

Uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten førte blant annet til behov for ekstra helsepersonell, og forstyrret arbeidsflyt eller forsinkelse i behandling av andre pasienter.

Annons:

I 2016 mottok Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten 10 094 meldinger fra meldepliktige institusjoner. 9875 av disse innehold tilstrekkelig informasjon til at videre analyser og klassifikasjon var mulig.

Det melder Helsedirektoratet i sin årsrapport «Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten».

Det ble registrert betydelig skade i 1330 hendelser (13,5 prosent) og dødsfall i 435 hendelser (4,4 prosent).

Hensikten med å melde om uønskede hendelser er at helsetjenesten skal lære av sine feil, og forebygge at feilene skal skje igjen. Alle uønskede hendelser vurderes i et læringsperspektiv både de som medførte betydelig personskade, og også de hendelsene som kunne ha medført betydelig personskade.

Læringsnotater
Konsekvensene av de uønskede hendelsene ga for helseforetakene i 2016 er blant annet behov for ekstra undersøkelser (i 3856 tilfeller), behov for ekstra helsepersonell (i 3437 tilfeller), og i 2737 tilfeller var konsekvensen forstyrret arbeidsflyt eller forsinkelse i behandling av andre pasienter.

– Dette viser at uønskede hendelser har store menneskelige og økonomiske konsekvenser på ulike nivåer og områder; for den involverte pasienten, andre pasienters behandlingsforløp og på organisasjonen, skriver Helsedirektoratet i sin årsrapport.

Som følge av de innmeldte hendelsene publiserte meldeordningen i 2016 seks læringsnotater. 

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   2 + 5 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
NB! Vi har problemer med kommentarfeltet vårt. Opplever du at kommentaren din har forsvunnet, er det ikke fordi vi har slettet den, men en feil med indeksen på nettsiden. Vi jobber med å reparere løsningen så fort som mulig. OM KOMMENTARFELTET: Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


Nyheter fra startsiden

HELSEKLAGE STREVER FORTSATT MED LANG SAKSBEHANDLINGSTID

Klagesaker må vente i opptil 2,5 år på behandling

HALVPARTEN AV LIS-LEGENE VED OUS RISIKERER Å STÅ UTEN JOBB

Høie om LIS-krisen: – OUS har ansvaret7

RIKSREVISJONENS KONTROLL MED STATLIGE SELSKAPER

– For dårlig samhandling bidrar til unødige reinnleggelser10

RIKSREVISJONENS KONTROLL MED STATLIGE SELSKAPER

Bare 1 av 6 helsepersonell oppgir bierverv2

HALVPARTEN AV LIS-LEGENE VED OUS RISIKERER Å STÅ UTEN JOBB

Ap-politiker: – Bent Høie må på banen9

550 LIS-LEGER VED OUS KAN STÅ UTEN JOBB

– OUS må selv rydde opp3

LEGER I SPESIALISERING VED OSLO UNIVERSITETSSYKEHUS:

– Halvparten av LIS-legene risikerer å miste jobben8

550 LIS-LEGER KAN STÅ UTEN JOBB

OUS: – Vi skviser ikke ut leger1

SYKEHUSPARTNER SKJULTE 333 MILLIONER

Har fortsatt tillit til Sykehuspartners direktør13

3200 kvinnelige leger og medisinstudenter bak opprop

Slår alarm om seksuell trakassering i norsk helsevesen8

IKT-SKANDALEN I HELSE SØR-ØST

Sykehuspartner skjulte 333 millioner3

SYKEHUSPARTNER SKJULTE 333 MILL.

– Helt utilgivelig9

Klar for finalen i sangkonkurransen

Medisinstudent kan vinne The Voice

Kommende DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!