Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

NYE I POLITIKKEN: OUS-lege Henning Økland, helserådgiver Rolf Luneng og partileder Lise Askvik stiller alle til valg for Helsepartiet.

NYE I POLITIKKEN: OUS-lege Henning Økland, helserådgiver Rolf Luneng og partileder Lise Askvik stiller alle til valg for Helsepartiet. Foto: Dagens Medisin, Terje Bringedal/VG/NTB scanpix, Dagens Medisin

Vil på Tinget for Helsepartiet

Overlege Henning Økland og tidligere borreliose-lege Rolf Luneng er blant dem som stiller til valg for Helsepartiet, sammen med partileder Lise Askvik.

Annons:

I fjor høst dukket Helsepartiet opp i det politiske landskapet, og nå er det klart at partiet stiller liste til stortingsvalget i 18 av 19 fylker. Partiet har fylkeslag i alle fylker, men valgte i siste liten ikke å stille liste i Møre og Romsdal. Da partiet ble stiftet, var målet å stille lister i fire fylker.

– Det er rørende å se alt engasjement fra helsefolk, pasienter og pårørende. Det er en stor tillitserklæring at fagfolkene støtter opp. Dessverre er det også et utslag av desperasjon og frustrasjon at de kaster seg utpå i et nystartet parti, sier partileder Lise Askvik, som er førstekandidat i Akershus.

Nestleder Lene Haug er førstekandidat i Oslo, mens Henning Økland, lege ved Oslo universitetssykehus, er andrekandidat. 

– Vi har mange med medisinsk bakgrunn på Oslolisten; tre leger samt hjelpepleier og sykepleier. Det har vært viktig for oss og vi er glade for å ha gode fagfolk med, sier Lene Haug, som har bakgrunn fra Frogner og Oslo Høyre.

Også onkologene Dorota Porada Gaukstad og Oluf Dimitri Røe står på partiets Oslo-liste. 

Omstridt lege som listetopp
Som førstekandidat i Nordland, og på 15. plass i Oslo, finner man tidligere lege Rolf Luneng. Han ble fratatt autorisasjonen sin i 2013 fordi han skrev ut uforsvarlig mye antibiotika til borreliose-pasienter. 

– Jeg støtter Helsepartiets prinsipprogram og målsetting. Helsevesenet har forbedringspotensial på en rekke områder, blant annet i eldreomsorgen og for udiagnostiserte pasientgrupper, for eksempel ME, sier Rolf Luneng om hvorfor han har engasjert seg i partiet.

Han sier han ikke vil kjempe for sitt syn for borreliose-behandling gjennom Helsepartiet.

– Jeg har et større og bredere engasjement, og det er ikke en partipolitisk sak. Det skjer mye interessant i europeisk forskning på området, sier Luneng, som de siste årene har arbeidet som helserådgiver.

– Trenger mot
– Et nystartet parti trenger modige folk som ikke trenger å forholde seg til det politiske korrekte, personer som brenner for pasienten og er uenig med det bestående. Veien fra å starte et parti til å få makt, er lang, og vi kan koste på oss å engasjere mennesker som er uenig med det bestående, sier partilederen om at den omstridte borreliose-legen er på partiets liste. 

Partiet håper nå å få så mange stemmer som mulig i årets stortingsvalg, og målet er 6000 stemmer i hvert fylke for å komme over sperregrensen.

– Vi har en eksplosiv medlemsvekst og begynner å lure på om det kan være mulig å komme over sperregrensen. Snart starter vi opp vervekampanje. Det trengs en revolusjon i norsk helsepolitikk, sier Haug.

Relaterte saker

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   3 + 7 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
NB! Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


  • Jan Gustavsen 04.08.2017 13.16.15

    Det nye blokkuavhengige Helsepartiet har sagt. De gamle partiene og politikerne har ikke levert. Helsepartiet og Legeforeningen vil avvikle helseforetakene (RHF) med 5 lag av styrer og direktører. Det er for mange høvdinger og for få indianere i helsevesenet. Leder Lise Askvik fra Akershus jobber uten lønn, for at grasrota skal få et bedre helsevesen og en bedre omsorg. Det står det respekt av :-)

  • Vidar Gudtad 25.05.2017 13.40.13

    Rolf Luneng er vel informert om vitenskaplige beviser for hva borrelia gjør med immunforsvaret og har vist liten vilje til å ta til seg fakta som setter hans behandling av pasienter med " kronisk borreliose" i et heller tvilsomt lys. Jeg har sansen gor modige folk, men fakta bør veie tyngre enn egeninteresse; Borrelia Spirochete, they are NOT regular bacteria, they are their own phylum. They shed exosomes or blebs containing OspA (outer surface protein A), or Pam3cys, a triacylated lipoprotein that's managed by TLR2/1 (toll-like receptors). TLR2-agonists are fungal endotoxins that are much more toxic and stealth as compared to most typical bacteria which are TLR4 agonists, lipopolysaccharides. The immune system can no longer detect other pathogens when exposed to TLR2 agonists. OspA is a very highly toxic fungal antigen. Pathologically borrelia spirochetes are considered parasitic. Vi snakker om en AIDS lignende sykdom. Massive beviser; www.truthcures.org

  • Opposisjonell Lege 15.04.2017 13.31.45

    Soma (eller skal vi heller si Kjersti Toppe?), strengt tatt, så er det sannsynligvis et misforhold mellom hvor mye tanker man gjør seg om hva man skal stemme på, og hvor forsvinnende lite en stemme betyr.

  • Opposisjonell Lege 15.04.2017 13.27.49

    @Mette og @Feige inn: Uansett hva slags adjektiv som brukes til å karakterisere Luneng og hans praksis, så er faktum at man kunne ha spent bein på hele businessen hans ved å frata ham rekvireringsrett for antibiotika, eller til og med spesifikke antibiotika som var mest problematisk ift resistensmønster. Hva sier det om tilsynsmyndighetene når de velger å frata ham hele lisensen, uten at det er nødvendig?

  • Opposisjonell Lege (Tilsynsfri ansatt) 15.04.2017 13.22.01

    @Mette: Kan du fortelle meg hvordan jeg kan se i detalj hva slags bevisførsel som er foretatt ovenfor alle som tapte lisensen sin i 2016? Fordi om du søker på helsetilsynets sider, så dukker det kun opp 39 saker - TOTALT. Leser du rapportene i detalj, så kommer det fram at slike saker inneholder mye SYNSING som ikke er nedfelt i lov. Når man ikke har innsyn i praksis, hva betyr det da for rettsvernet av leger? Og hva betyr det da videre for innovasjon av legetjenester? Eksempelvis tilbydere av onlinetjenester. Man åpner da for sanksjoner på politisk basis - du skal være bra naiv for å ikke se dette.

  • soma 15.04.2017 08.52.25

    Sammenlignet med mange andre land er det ikke dramatiske forskjeller innad norsk politikk. Derfor (bør man) stemme på person og ikke partiprogram. At Luneng er engasjert er det lite tvil, men har man fulgt med på helsepolitikk siste par årene vet man det er ikke mangel på engasjerte fagfolk. Faget og faglig forståelse må i forsetet, da skader det Helsepartiet drastisk å sette en slik person i front. Hvilken troverdighet kommer partiet til å ha?

  • William Jørgen Koren 14.04.2017 17.25.42

    Endelig ! Det er skremmende når fire RHF-direktører foretar beslutninger som de ikke har mandat til (som f. eks. å bygge ned lokalsykehus). Folket vil beholde sykehusene. Vi får jo bruk for dem av og til ..

  • Mette 13.04.2017 00.12.00

    Det er skuffende at vi ser ut til å bevege oss bort fra EBM, det er dette som har brakt oss så mye fremgang. Et utrolig enkelt prinispp, å utnytte sunn skepsis og gjøre høykvalitetsundersøkelser, da med bilnda/dobbelt blindet RCT. Om vi ikke skjerper oss mtp. antiobiotikaoverforbruk, styrer vi dessverre skuta mot grunn... Luneng hever seg over EBM og fremstår som en kvakksalver... Ordet kvakksalver høres så negativt ladet ut, Hele poenget er å forholde seg til evidens... Det påstås videre i tidligere kommentar at det er en prosess og ikke er åpenhet fra Helsetilsynet.. Hva snakker du om.. Helsetilsynets rapporter og tilsyn er offentlig og spør du meg meget transperant.. Jeg kan love deg om vi ikke hadde Helsetilsynet, hadde hver mann i gater utnytter folk i sårbare situasjoner og kommet med kur X,Y, Z, uten noe fnugg av dokumentasjon... Litt pessimistisk, men dessverre tror jeg det erslik...

  • Feige inn 12.04.2017 18.31.45

    Denne tråden er I ferd med å spore helt av. Grunnen til at denne mannen fikk en såpass kraftig reaksjon var fordi han skrev ut medisiner (antibiotika) over en lav sko uten snev av vitenskapelig støtte for sin praksis. Og fortsatte med dette etter en svært betimelig advarsel. Når en lege driver en praksis som går på tvers av all evidens og fornuft, og ikke retter seg etter advarsel, er han/hun ikke skikket til å jobbe som lege. Det samme kan skje om leger deler ut opiater eller anabole steroider helt ukritisk. Får satse på at han er litt mer fornuftsbasert i politikken.

  • Feige ut. 12.04.2017 13.52.39

    indremed-spire Hvem er makta ? i utgangspunkt er folke makta i dette tilfelle kollega men kollegaene er feige og feiger ut og lar en kollega stå aleine i stormen. Fakta er at høyt utdannet folk det kan være professorer ,leger ,overleger osv feiger ut og bli noe lydige lakeier . Som sikkert framtidig pasient er eg redd når alle disse som skal hjelpe oss er redd og feiger ut så vil dei ofre pasientene på ofres tavle og slike sine overordnede opp etter ryggen.

  • Indremed-spire 12.04.2017 03.26.03

    Antibiotikabruk er et område som vanskelig kan liberaliseres, da resistens går ut over oss alle. Men helsemyndighetene har mulighet til å fjerne forskrivningsretten for både enkeltpreparater og antibiotika generelt, på samme måten som de har fratatt andre leger jeg vet om forskrivningsretten for benzodiazepiner. Det at helsemyndighetene valgte å frata Luneng lisensen for all praksis av medisin, viser at det ikke primært var interessene til oss innbyggere flest som var drivende, men maktkamp og markeringsbehov fra byråkratene generelt. Vi bestemmer, og resten skal frykte oss.

  • Doktern 11.04.2017 16.39.58

    Manglende evne ja. Eventuelt manglende vilje. Han fikk beskjed om å stoppe, men fortsatte. Hadde han endret forskrivningspraksien sin så ville han fortsatt vært lege. Jeg nevnte ikke ledere eller helsepartiet, jeg skrev om Luneng. At det er folk jeg misliker i et politisk parti er ingen nyhet - politikere generelt er usmakelige; sånn sett er ikke Helsepartiet noe spesielt.

  • B.T 11.04.2017 16.06.04

    Doktoren : Manglende evne ? da er jaggu meg mange ledere så skulle ha mista både det ene og andre. Helsepartiet er kommet for og bli og dei dyktigeste og tøffeste tillitsmeann følger med. Dere kan strete imot og klore dere fast i det gamle men det vil ikke hjelpe.

  • Doktern 11.04.2017 09.54.59

    @IkkeAlternativ,men...: Luneng nektet å følge faglige retningslinjer mtp forskriving av antibiotika. Det var den manglende evnen til å ta inn over seg faglig korreks og endre praksis som førte til tap av autorisasjon.

  • DrDigg 11.04.2017 08.32.11

    Skal man dømme etter dette kommentarfeltet, kneler Helsepartiet allerede for palassintriger.

  • Pasient 11.04.2017 07.42.25

    Kjempebra med et slikt parti! Vi trenger å sette helsepolitikk i fokus! Ja, det er klart at de andre partiene også har dette på programmet, men det kan se ut til at de stadig glemmer det bort. Det gjør ikke Helsepartiet! Helse kommer inn på alle nivåer og områder i samfunnet. Vi får ikke til noe uten god helse, og den stadige tryggheten av at vi blir ivaretatt. At vi har verdens beste helsevesen trekker jeg i tvil etter å ha vært pasient i nesten hele mitt liv. Jeg har opplevd så mye rart og skremmende. Håper dette partiet kan få øynene opp for disse sprekkene i glansbildet vårt.

  • Lene Haug 10.04.2017 23.36.55

    Og vi har med svært mange leger, sykepleiere, helsefagarbeidere, fysioterapeuter og så videre som er i full jobb i helsevesenet både på listene og i fylkeslagsstyrene og ellers i partiet. Forstår at Rolf Luneng er kontroversiell, men han støtter Helsepartiets prinsipprogram og vil arbeide fullt ut for dette og det er svært mange pasienter som sier at de kan takke han for at de lever. Han er modig og har stor integritet og jobber kompromissløst for det han tror på. Vi trenger modige og ærlige mennesker for å endre helsepolitikken i Norge. Husk at vi er mange, til sammen er det ca 130 forskjellige kandidater på våre lister. Vi står alle for den samme politikken og dere burde støtte oss eller ikke på grunn av politikken og programmet og ikke skjele for mye til enkeltpersoner.

  • Lene Haug 10.04.2017 23.27.32

    Vi bare svare deg som etterlyser Helsepartiet i Hordaland. Helsepartiet har lokallag også der. Vi har lokallag i alle fylker og stiller stortingslister i 18 fylker, unntatt i Møre og Romsdal som nevnt i artiklen. Ta gjerne kontakt på lene.haug@helsepartiet.no for informasjon om fylkeslagene og arbeidet der.

  • lege 10.04.2017 22.50.26

    Veldig bra med Helsepartiet. Mitt råd er at de engasjerer seg i saker som angår helse, men somikke er direkte relatert til helsevesenet. Det er mange viktige saker som sorterer under andre departementer enn HOD og annen lovgivning enn helselovgivningen, som påvirker folks helse. Det er viktig med noe mer bredde. F.eks. bør det kjempes for nasjonal TT-kjøring for alle pasienter som har funksjonssvikt som gjør at de ikke kan reise kollektivt/kjøre bil - og ikke slik som i dag- hvor kategori funksjonssvikt bestemmer - og alle andre eksluderes. F.eks vil mennesker med krefttilstander, alvorlig sittehemming (pga. alvorlige ryggskader osv.), kognitiv svikt osv. måtte leve innesperret uten transport med denne nye ordningen. Dette har store negative konsekvenser for pasienters og pårørendes helse. Et mer pragmatisk NAV-system som ikke traumatiserer pasientene, subsidiering av sunn mat osv. er andre viktige helsesaker. Dere må tenke helse - langsiktig og bredt. Lykke til!

  • Tonje Maria Mørland 10.04.2017 21.36.02

    Dette er knallbra, og så absolutt på sin plass. Det er på tide at økonomene trekker sugerøret ut av helsebudsjettet!

  • Elin 10.04.2017 20.56.30

    Jeg mener det absolutt det er plass til en som Luneng i Helsepartiet. Borreliose-behandling er ingen partipolitisk sak p.t. Helsepartiet representerer folket, helsearbeidere, pasienter og pårørende. Helsepartiet trenger modige og engasjerte personer som ønsker en endring i et topptungt og underfinansiert helsevesen. Da spiller det fint liten rolle hvor vi kommer fra og hva vi har gjort tidligere. Sammen er vi dynamitt!

  • IkkeAlternativ,men... 10.04.2017 18.52.05

    Er det grunnlag for å kalle Luneng for kvakksalver? Historien er full av mikrobiologer og leger som har vært i tottene på hverandre. Jeg har jobbet ved en ortopedisk avdeling som brukte ciprofloksacin som om det skulle vært vann. Men samtidig har de da også lavest revisjonsrate på hofteproteser, det er ikke til å underslå, dvs de har enten minst reelle infeksjoner, eller så gjør de noe riktig. Allikevel hater indremedisinerene dem. Hva skal man prioritere? Den enkelte pasient? Eller "fellesskapet?" Måten man gikk fram mot Luneng var kritikkverdig. Andre mennesker får beholde lisensen sin for alt annet enn antibiotikabruk. Luneng fikk ikke bare fratatt lisensen for antibiotika, men han mistet også retten til å jobbe som lege. Når man kobler dette opp mot manglende transparens rundt tilsynssaker, så tegner dette et bilde av byråkratreguleringen av yrket som en stazi-slektning.

  • Hordaland 10.04.2017 16.07.06

    Bra med et slikt parti men savner iniativ til at et lag av helsepartiet blir dannet i Bergen/ Hordaland eller er alt så rosenrødt der at vi ikke trenger noe lag.

  • Periodisk Lege 10.04.2017 15.54.03

    (videre) Så hvis vi vil ha noen påvirkning er det kun Helsepartiet som gjenstår. Det er absolutt et lite særinteresseparti, men dersom vi vil ha bedre forhold i helsesektoren vil vår stemme uansett være bortkastet på de andre partiene. Oppfordrer derfor alle til å stemme på Helsepartiet og spre ordet rundtomkring på poster og institusjoner.

  • Periodisk Lege 10.04.2017 15.51.41

    Helt enig i at Luneng er et taktisk dårlig valg, men jeg tror vi må stikke foten i jorden og se hvordan situasjonen ser ut. Politisk har helsepersonell ingen påvirkning. Legeforeningen som fagforening falt sammen i forrige århundre, og har vært "i dialog" de siste 20 årene uten å utrette 1 meter (selv om de virker som de har begynt å forsøke litt igjen siste år). For helsesektoren vil det ikke ha noen betydning hvem vi stemmer på. Arbeiderpartiet er arkitekten bak det topptunge og underfinansierte helsevesenet vi har i dag, og har gjort en god jobb med å forberede legeflukten som vil komme fra det offentlige helsevesenet når bare det blir nok private sentra. Det nåværende systemet ligger også midt i Høyres ideologiske basis, så de som ble sjokkert over at Høie *ikke* gjennomførte en reell vurdering av foretaksreformen bør bruke litt tid til å se på Høyres ideologi i praksis (og ikke løfter i valgår). Resten vil aldri få reell makt, og vil måtte svelge kameler og kyr til høsten.

  • Dr.Simsalabim 10.04.2017 13.17.32

    Jeg har i utgangspunkt vært positiv til helsepartiet. Men når en av kandidatene er en kvakksalver så blir det helt umulig for meg å stemme på dette partiet. Men jeg ønsker de lykke til!

  • Eivind Storaas 10.04.2017 12.16.13

    Tror det er mer reelt å påvirke de etablerte partiene gjennom deres grasrot i retning av bedre helsepolitikk og mer penger til helsesektoren, enn å begynne et nytt parti. Et helseparti i verdens rikeste land? Hele ideen virker uten substans selv om det åpenbart er svært mye som kan og må gjøres anderledes enn idag. DRG-kodingen, størrelse på stab og administrasjon vs sykepleier og legedekning, og foretaksmodellen. For ikke å snakke om utvanningen av fastlegerollen hvor stadig flere andre yrkesgrupper presser seg inn, nå sist jordmødre som vil ha all oppfølging av gravide. At Helsepartiet velger en lege som har mistet autorisasjonen sin til å representere partiet i en viktig og tidlig fase fremtår som ganske uheldig fordi de fleste potensielle velgere blant helsearbeidere som kjenner saken hans er svært uenige med hans synspunkter i den saken.

  • sykehusarbeider 10.04.2017 11.51.41

    Begynner å bli såpass lei av DRG-jag og effektivisering på sykehusene at jeg kunne tenkt meg å stemt helsepartiet, men det er dessverre ikke lengre aktuelt når jeg hører at Rolf Luneng skal representere dette partiet. Han representerer ikke det jeg anser som forsvarlig antibiotikapraksis (jeg arbeider på en sykehusavdeling hvor jeg ser resistensutviklingen på daglig basis). Når man endelig har fått et parti som skal fremme forbedring i helsevesenet, hvordan er det mulig å ødelegge det med å ha en kvakksalver som representant??

  • Soma 10.04.2017 11.27.43

    helsepartiet mister mye av glansen når de vil ha helsepersonnell som har mistet autorisasjonen grunnen faglige feilvurderinger.... da er det vanskelig å se hvordan faget og pasientenes beste representeres godt

Nyheter fra startsiden

TUSENVIS AVVVISES I PSYKISK HELSEVERN

– Helt uakseptabelt2

UNIVERSITETSSYKEHUSET NORD-NORGE

Også Helsepartiet krever UNN-granskning2

UNIVERSITETSSYKEHUSET NORD-NORGE

Hevder politikerne driver heksejakt7

TUSENVIS AVVISES I PSYKISK HELSEVERN

Fastlegene: – Sinne og avmakt3

TUSENVIS AVVISES I PSYKISK HELSEVERN

Psykiaterne: – Systemsvikt

TUSENVIS AVVISES I PSYKISK HELSEVERN

Se oversikt: Disse DPS'ene avviser mest og minst6

TUSENVIS AVVISES I PSYKISK HELSEVERN

– Jeg får helt vondt i magen

Kommende DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!