TAR SELVKRITIKK: – Det er mulig vi kunne ha forankret endringene enda bedre i fagmiljøene, sier avdelingsdirektør Randi Moen Forfang i Helsedirektoratet. Foto:

Åpner for revidering av læringsmålene

Avdelingsdirektør Randi Moen Forfang i Helsedirektoratet lover en mer transparent prosess i høringsrunden til læringsmålene for del 2 og 3 av den nye spesialistutdanningen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Høringsfristen for læringsmålene til del 2 og 3 i spesialistutdanningen går ut 1. april. Læringsmålene i del 1 er allerede forskriftsfestet, men når har medisinstudentene, LIS-legene og overlegene gått hardt ut og sagt at disse bør endres.

Alle frykter at læringsmålene kan bidra til en dårligere spesialistutdanning enn før, og Legeforeningen jobber for å få til en revidering.

Les saken: Frykter dårligere spesialistutdanning

Randi Moen Forfang, avdelingsdirektør i Helsedirektoratets avdeling for spesialisering og utdanning forteller at direktoratet åpner for å komme med innspill til justering av læringsmålene for del 1, som allerede er forskriftsfestet.

– Vi mener det faglige innholdet er ivaretatt, men åpner for en mulighet til å foreta endringer før oppstart av del 1 i september. Vi legger nå ut underlag på nettsiden vår og sender også dette ut til Legeforeningen og andre aktører. Fristen for å melde endringer, er 20. april, sier Forfang.

«Vil sikre en god prosess»
– Tar dere selvkritikk for måtene læringsmålene ble endret på?

– Vi lyttet til alle aktører som kom med høringsinnspill, men det er mulig vi kunne ha forankret endringene enda bedre i fagmiljøene. Vi ønsker fortsatt en transparent prosess videre, og vi vil involvere alle parter og tjenester for å sikre en god prosess.

Læringsmålene ligger som vedlegg til den vedtatte forskriften.

– Vi har fått avklart med departementet at revidering til del 1 ikke nødvendigvis vil kreve en veldig omfattende prosess. Er endringene store, må det kanskje ut på en ny høring med kort frist.

– Høringsfristen for del 2 og 3 er allerede 1. april, og legene mener at disse bygger på del 1. Hvordan kan dere se på dette under ett?

– Vi vil vurdere hva som er absolutt nødvendig å endre før oppstart av del 1. Vi regner også med at det vil bli behov for justeringer etter første runde og erfaringer fra de første LIS-ene. Og vi vil bruke resten av året til å jobbe med høringsinnspillene til de 44 spesialitetene i del 2 og 3, svarer Forfang.

Mulig med minstekrav
Hun bekrefter at læringsmålene ble endret etter høringsinnspillene, men mener at det faglige innholdet er ivaretatt.

– Helsedirektoratet laget målene ut fra et helhetsperspektiv – ut ifra behovene til flere aktører.

– Hva er din kommentar til at Yngre legers forening mener prosedyrekravene bør inn sammen med læringsmålene?

– Det har ikke vært nasjonale prosedyrekrav for turnus, og nå vil felles nasjonale læringsmål erstatte prosedyrekravene. Departementet har imidlertid åpnet for at det ved helt spesielle tilfeller i del 2 og 3, som ved enkelte kirurgiske spesialiteter, kan legges inn minstekrav til prosedyrer i målbeskrivelsene.

– Vi mener læringsmål vil gi en bedre utdanning enn prosedyrelister. Lederne vurderer hva legene som er i spesialisering, har lært, ikke bare hva de har gjort.

Det arbeides nå med et nytt digitalt system for oppfølging av LIS-ene.

– Hver LIS får en egen utdanningsplan, og systemet gir oversikt over den enkeltes kompetanse og progresjon. Dette blir et transparent system. Hvis noen helseforetak ikke vil iverksette aktiviteter som en LIS må ha, vil det komme tydelig frem. Helsedirektoratet vil bruke systemet for å følge med på hvordan sykehusene gjør jobben sin, sier Forfang.

Powered by Labrador CMS