Fastlege får Facebook-refs av Helsetilsynet

Brudd på taushetsplikten å nevne pasientnavn, fastslår Statens helsetilsyn, overfor legen, som blant annet får kritikk for en "like".

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

En fastlege kommenterte sin virksomhet som lege på Facebook og bekreftet i et tilfelle navn på en pasient og hva denne var behandlet for.

- Brudd påtaushetsplikten
Legen viste til at pasientens mor oppga navnet først, at moren hadde likt det legen skrev, og at det å være pasient gjelder alle og at det derfor i seg selv ikke er brudd på taushetsplikten å nevne pasientnavn.

Statens helsetilsyn har vurdert at legens bruk av Facebook på denne måten, er brudd på taushetspliktbestemmelsen i helsepersonelloven.

Et barn som var til behandling hos legen, og pasienter på vedkommendes fastlegeliste, ble identifisert av legen på Facebook.

Legen viser statusoppdatering som hun la ut på Facebook, som ikke identifiserer barnet, men at det er moren til gutten hun behandlet som eksplisitt nevner sønnen sin. Hun takker for behandlingen han har fått hos legen, hvorpå legen kommenterer statusen hennes.

Legen «liket»
Dette skrev legen på sin Facebook-side:

«Flott dag på jobb, mye å gjøre, 2 ganger gipsing og tapping av kneledd og inn i mellom pasienter :-) Har nå bekkenløsning på topp, man kan ikke bare g med krykker når det er så hektisk.. men men, det var en flott dag og jeg er smertefullt-fornøyd :-)»

Videre skrev legen i kommantarfeltet: «Forresten.. jeg ringer til alle som var på lista min i dag... i morgen XXXXXX:-)».

Til denne statusoppdateringen kommenterer moren til barnet, blant annet følgende:
«Du gjor en god jobb i dag (navnet på legen) og eg har en fornøyd gutt henne m blå gips på handa».
Legen «liker» dette og kommenterer: «Takk (navnet på mor) ».

Senere kommenterte du legen morens status på Facebook, som handlet om sønnen: Moren hadde «sjekket inn» på Universitetssykehuset i XXXXXX) og skrevet følgende status på Facebook:

«Etter en laaaaang dag i går m mye venting og langt på natt før d blei kveld e man ikke heilt opplagt i dag, men d går seg vel tel (navnet på barnet) har vært utrolig tålmodig og flink».

Legen kommenterer så følgende:
«Uff, stakkars, jeg håper at alt gikk bra og det var ikke gipsen-feil.. en klem til han fra meg!».

Får ikke advarsel
– Taushetsplikten er et bærende element i tilliten til helsetjenesten og pasienter skal være trygge på at ikke uvedkommende får tilgang til opplysninger om dem. Helsepersonell skal ikke gi, bekrefte eller spre pasientopplysninger videre, fastslår Statens helsetilsyn, som skriver at de ikke finner det riktig å gi legen en advarsel.

Powered by Labrador CMS