Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

STRENGE KRAV: Flyene skal ha avansert navigasjonsutstyr og medisinsk innredning. Det kreves også robuste bakvaktsordninger og reserveflyløsninger som gir minimalt med driftsavbrudd.

STRENGE KRAV: Flyene skal ha avansert navigasjonsutstyr og medisinsk innredning. Det kreves også robuste bakvaktsordninger og reserveflyløsninger som gir minimalt med driftsavbrudd. Foto: Eivind Bø/ Luftambulansetjenesten

Tre selskaper konkurrerer om driften

To svenske og ett norsk flyselskap har fått klarsignal til å delta i konkurransen om å fly og drifte Norges ni ambulansefly fra 2019 til 2026. 

Annons:

Jobben er lyst ut på anbud med konkurranse på pris og kvalitet. De ni ambulanseflyene er i dag stasjonert på sju baser: Gardermoen, Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes. Basene har beredskap hele døgnet alle dager i året.

De tre flyselskapene er Babcock SAA FW AB fra Sverige, Hummingbird Aviation Services fra Sverige og Lufttransport FW AS fra Norge.

– Vår erfaring er at reell konkurranse presser prisen ned og kvaliteten opp i de tilbudene vi får inn. Det kan spare de regionale helseforetakene som eier tjenesten for mye penger, sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind Juell i en pressemelding.

Strenge krav
Godkjenningen til å delta viser at flyselskapene har nok erfaring og kompetanse til å levere reelle tilbud med høye krav til kvalitet. Selskapenes økonomi og robusthet er også vurdert som solid nok til at de kan tildeles en så viktig samfunnsoppgave med liten risiko for driftsproblemer.

Selskapet som får tildelt kontrakten må innfri strenge krav. Det skal leveres åtte propellfly og et jetfly med piloter, styrmenn og tekniske tjenester. To fly er dagfly, resten har heldøgns beredskap alle dager i året.

Flyene skal ha avansert navigasjonsutstyr og avansert medisinsk innredning. Det kreves også robuste bakvaktsordninger og reserveflyløsninger som gir minimalt med driftsavbrudd.

Beslutning i juni
Det er Luftambulansetjeneste ANS og Sykehusinnkjøp HF som gjennomfører anskaffelsen. 

– Denne anskaffelsen er omfattende og kompleks, og det er avgjørende at vi er nøyaktig og grundig i hele prosessen. Dette er viktig for at både oppdragsgiver og tilbydere skal føle seg trygg på at de får en profesjonell og rettferdig behandling, sier prosjektleder for anskaffelsen, Runar Rushfeldt Hanssen.

Beslutning om hvem som får kontrakten blir tatt i juni 2017. Den nye tjenesten skal være på plass fra 1. juli 2019. Dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster rundt 400 millioner kroner i året.

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   3 + 6 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
Jeg godkjenner publisering av artikkelkommentaren og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


Nyheter fra startsiden

Trakk anken: Likestillingsombudets vedtak blir stående

OUS diskriminerte ansatt etter fødselspermisjon4

RAPPORT OM UNDERERNÆRING HOS ELDRE

– Det blir ikke gjort noe som monner1

Behandling i legevakt etter rusforgiftning

– Behov for bedre oppfølgingsrutiner

RETNINGSLINJER FOR IMMUNTERAPI

Reagerer på uklare råd om ny immunterapi

Strategi 2030 for Helse Midt-Norge

Svarer RHF-direktøren i video2

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!