Pasientene får flytteregningen?

Torunn Grinvoll og Anne-Lise Kristensen frykter at pasientene blir sittende igjen med regningen som følge av at det nye nasjonale klageorganet for helsetjenesten er lokalisert til Bergen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Torunn Grinvoll, pasient- og brukerombudet i Vestfold
Anne-Lise Kristensen, pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus
Pasienter som mener de er påført en behandlingsskade som følge av svikt i det offentlige og private helsevesenet, kan søke Norsk pasientskadeerstatning (NPE) om erstatning. Dersom de er uenig i vedtaket som NPE fatter, kan det klages til Pasientskadenemnda (PSN). Systemet skal sikre at pasienten gis rett til å få saken sin vurdert av to uavhengige instanser.
TIL BERGEN. I revidert nasjonalbudsjett for 2015 besluttet Stortinget å opprette et nasjonalt klageorgan for helsetjenesten, Helseklage. PSN inngår i dette nasjonale klageorganet, som skal lokaliseres i Bergen. Innen 2. januar 2019 skal alle ansatte i PSN ha sin daglige arbeidsplass i Bergen, men i overgangsperioden vil det være kontorer både i Bergen og Oslo. Målet med omorganiseringen er forenkling, avbyråkratisering og effektivisering. I pressemeldingen var flyttingen fra Oslo til Bergen begrunnet med blant annet distriktspolitiske hensyn.
Det forutsettes at «klageorganet skal opprettholde produksjon og kvalitet» med så lave kostnader som mulig i forbindelse med flytteprosessen.
ØKT SAKSBEHANDLINGSTID. PSN har orientert Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) om at forventet saksbehandlingstid vil øke betraktelig som følge av omorganiseringen. Før flyttingen var saksbehandlingstiden på 12 måneder. Per 1. april i år det forventet at saksbehandlingstiden vil øke til 24,5 måneder ved utgangen av 2016. Hvor lang saksbehandlingstiden vil bli før flytteprosessen er ferdig, er usikkert.
PSN har informert HOD om at de i flytteperioden 2017 og 2018 vil forvente at gjennomsnittlig saksbehandlingstid vil bli henholdsvis 29,9 og 32,1 måneder, forutsatt de to foreslåtte flyttebudsjettene på 40 millioner eller 25 millioner.
Til pasientene har PSN informert om saksbehandlingstiden nå er på «bare» 20 måneder, men at man «i tiden som kommer også må regne med enda lengre saksbehandlingstid». Landets pasient- og brukerombud er svært bekymret for utviklingen.
UTILSTREKKELIG. Allerede i 2012 konstaterte Riksrevisjonen at Pasientskadenemnda ikke hadde tilstrekkelig kapasitet til å møte økningen i klagesaker. Situasjonen er nå ytterligere forverret. Som Pasientombud er vi opptatt av pasienters rettssikkerhet, og at deres rett til å få sin klage behandlet blir godt ivaretatt.
Bemanningen vil være en av hovedutfordringene for å få bukt med den lange saksbehandlingstiden.  Siden meldingen om flytting kom i mai 2015 skal saksbehandlerårsverk tilgjengelig hos PSN per dags dato ha blitt tilnærmet halvert. Det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan oppsigelsene fra mange svært erfarne saksbehandlere vil påvirke kvaliteten på avgjørelsene fra PSN. Gir den aktuelle situasjonen den nødvendige tillit som en viktig statlig virksomhet bør ha?
FLYTTEREGNINGEN. For mange pasienter kan en behandlingsskade medføre store endringer i livet. Noen faller ut av arbeidslivet. Andre må bygge om huset sitt for at de skal kunne fungere i hverdagen. Det kan ta mange år før de vil ha økonomisk mulighet til å tilpasse sin egen bolig slik at de kan bli boende hjemme hos seg selv. I saker hvor et barn er påført omfattende skader i forbindelse med svikt i fødselshjelpen, kan det være tale om en erstatningssum på nærmere 10 millioner kroner. Disse familiene må vente i flere år før saken blir avgjort, og før de vet hvilke økonomiske rammer de har for å kunne gi barnet sitt best mulig oppfølging. Når en omgjøringsprosent i utmålingssakene hos PSN er på 32 %, er det vesentlig at saksbehandlingstiden blir kort.  
Så langt kan det synes som om pasientene er de som sitter igjen med flytteregningen.
Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS