PRISDUMPING: Anbudsavgjørelsen om å si ja til en pris på ett øre per ernæringsdrikk, ble klagd inn til Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS), men klager nådde ikke frem. Foto: Colourbox Foto:

Vant LIS-anbud med en stykkpris på 1 øre

– Vi ønsker ikke slike tilbud, men hadde ikke grunnlag for å si nei, sier administrativ leder Torfinn Aanes i Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS).

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

MARKEDSFØRINGSARENA: – Vi ønsker ikke at sykehusene skal være en markedsføringsarena for det offentlige, sier adm. leder i Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS), Torfinn Aanes. Arkivfoto: Per Corneliussen

Da det ble utlyst anbudskonkurranse for enteralt ernæringstilskudd til bruk på sykehus, la selskapet Nutricia inn et anbud med en pris på ett øre per ernæringsdrikk. Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS), som utlyste anbudet, hadde ingen gode grunner for å omgå tilbudet, og valgte Nutricia som leverandør av ernæringsdrikken.

Klage førte ikke frem
Firmaet Fresenius, som også deltok i anbudskonkurransen, klaget inn, men nådde ikke frem med klagen. Administrativ leder i LIS, Torfinn Aanes, sier situasjonen var veldig vanskelig.

– Som ledd i klagebehandlingen, måtte vi gjennomgå avgjørelsene som var tatt på nytt. Vi ble stående på den samme beslutningen, og faktisk resulterte gjennomgangen i at Nutricia fikk enda flere avtaler, sier Torfinn Aanes til Dagens Medisin.

Han forteller at LIS har hatt flere advokater til å se på saken.

– Dette er en type tilbud vi ikke ønsker. Vi vil ha reell konkurranse på det sykehusene kjøper og ønsker ikke dumping av prisene. Men her hadde vi ikke grunnlag for å kunne si nei.

Vi vil ha reell konkurranse på det sykehusene kjøper og ønsker ikke dumping av prisene. Torfinn Aanes, adm. leder i Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS)

Markedsføringsarena
Ifølge Aanes er de store kjøperne av ernæringstilskudd er ikke sykehusene, men privatpersoner som får dekket dette gjennom Folketrygden og blåreseptordningen.

– Vi ønsker ikke at sykehusene skal være en markedsføringsarena for det offentlige, kommenterer Aanes.

Han legger til at det var en tilsvarende sak i Danmark for noen år siden.

– Da ga legemiddelselskapet Astra 99,5 prosent på magesårmedisinen Losec. Anbudsavgjørelsen ble sjekket av det danske Konkurransetilsynet, som konkluderte med at det ikke var grunnlag for å gjøre om beslutningen.

– Hva kan dere gjøre for å unngå å komme i en lignende situasjon på nytt?

– Dette må vi se på neste gang det utlyses anbud. Vi har hatt møter med flere firmaer i industrien og har gitt uttrykk for at vi ikke ønsker slike type tilbud, svarer Aanes.

Powered by Labrador CMS