KAMPANJE: Bildet er fra reklamekampanjen i 2014. Posterne viser mennesker som er skjeve i ansiktet, har lammelser i arm eller bein, eller har talevansker. Foto: Helse Vest

50 prosent flere ble behandlet etter hjerneslagkampanje

En reklamekampanje mot hjerneslag i Helse Vest førte til 50 prosent økning i trombolyse, viser ny studie.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Studien er publisert i Journal of Stroke and cerebrovascular diseases.

I mai 2014 hadde Helse Vest en reklamekampanje med materiale som viste tegn på hjerneslag.

– Vi forholdt oss til FAST- som står for Fjes, Arm, Språk og Tid, sier førsteforfatter Rajiv Advani ved Stavanger universitetssykehus.

Viser symptomer
Posterne viser mennesker som er skjeve i ansiktet, har lammelser i arm eller bein, eller har talevansker.

– Vi understreket også hvor viktig det er å ta raskt kontakt med helsevesenet, sier Advani.

50 prosent økning
I studien har forskerne sett på om kampanjen påvirket hvor mange som ble henvist til trombolyse. Det var en økning i trombolysebruk fra 7,3 pasienter pr måned før kampanjen til 11,3 pasienter etterpå.

Antallet mistenkte tilfeller av slag økte fra 37,3 til 72,8 pasienter i måneden.

– Vi klarte å gjøre noe som hjalp befolkningen å gjenkjenne hjerneslagsymptomer. Dermed har de tatt raskere kontakt med helsevesenet, og vi har altså behandlet 54 prosent flere pasienter, sier Advani.

Viktig med rask undersøkelse
Han påpeker at endel pasienter får symptomer på hjerneslag med andre sykdomstilstander, for eksempel migrene.

– Vi har sett en nesten dobling i pasienter som hadde tegn på hjerneslag. Det er viktig at slike pasienter blir raskt undersøkt i tilfelle det dreier seg om hjerneslag, slik at behandling eventuelt kan gis, sier han. 

Effekten av kampanjen varte i omtrent et halvt år.

– Vi må gjenta slike kampanjer for å stadig minne befolkningen om dette, det er også sett i australske og amerikanske studier, sier han.

Øke kunnskapen
Camilla Loddervik er kommunikasjonsansvarlig for Program for pasientsikkerhet i Helse Vest.

– Målet vårt var først og fremst å øke kunnskapen i befolkningen om symptomer på hjerneslag, og hvor viktig det er å ta raskt kontakt med sykehus. Gjennom dette håpet vi å øke trombolyseprosenten, sier Loddervik.

I avis og på nett
Kampanjen gikk i papir- og nettaviser, på skjermer på legekontor og sykehus og i sosiale medier. Det ble etablert en egen nettside med informasjon, og gjort søkemotoroptimalisering for at riktig informasjon og viktigheten av å ringe 113 skulle komme raskt opp når pasienter googlet.

Det ble også flere store medieoppslag som følge av kampanjen.

Økt kunnskap
Helse Vest gjorde en undersøkelse før og etter kampanjen i mai 2014, for å måle kjennskap og kunnskap til hjerneslag.

– Det var 75 prosent av de spurte som kjente til ett eller flere tegn på hjerneslag etter kampanjen, mens 66 prosent gjorde det samme før kampanjen, sier Loddervik.

Over 260.000 personer over 18 år fikk med seg kampanjen.

I 2015 kjørte Helse Vest en lignende kampanje, og det er også planlagt en hjerneslagkampanje i slutten av april i år- da kun i sosiale medier.

Powered by Labrador CMS