UKLARHET: Er seks kroner for drøyt for timebestilling av legetime? Helsedirektoratet har lovet å komme med en avklaring om tjenesten Helserespons. Foto: Colourbox

Strid om SMS-gebyr

Flere pasienter må fortsatt betale seks kroner for SMS-bestilling av legetime. Praksisen skaper hodebry for Helsedirektoratet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Fra 1. januar i år kan ikke leger lenger kreve gebyr fra pasienter for bestiller legetime via SMS eller som betaler med kort. Det ble bestemt i takstforhandlingene mellom Den norske legeforening, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunenes sentralforbund og de regionale helseforetakene.

Det betyr at timebestilling som skjer via SMS ikke skal koste pasienten noe ekstra utover det abonnementsavtalen med telefonselskapet tilsier.  

Tidligere har spørsmålet om femkronersgebyret for kortbetaling på legekontor skapt mye hodebry for Helsedirektoratet, som forsøkte å stoppe praksisen. Justisdepartementets lovavdeling mente imidlertid at praksisen var lovlig, men at gebyret ikke kunne overskride den faktiske kostnaden på transaksjonen. Etter flere runder ble altså dette et tema i fjorårets takstforhandlinger. Men saken stoppet ikke der.

Brev til alle fastleger
Flere pasienter har klaget til Helfo på at de fortsatt belastes med gebyrer på kortbetaling og SMS-bestilling. Derfor sendte Helfo ut et brev til alle landets fastleger tidligere denne måneden.

«Dette er en praksis som er i strid med regelverket, og vi ber om at leger og kontor som tar slikt gebyr av pasientene stanser dette umiddelbart», lød det i brevet.

I samme brev viser Helfo til at det er kommunen som har ansvar for å følge opp at fastlegene forholder seg til avtalen. «Ved brudd på bestemmelsene i avtalen kan kommunen gjøre tiltak ut mot legen», skriver Helfo og viser til punktene i avtalen som omhandler trekk i legens basistilskudd.

Legeforeningen: Uhørt
Dette fikk Legeforeningen til å steile, som dagen etter sendte et brev til Helsedirektoratet, som har ansvar for regelverket.

– Leverandøren av den mye brukte tjenesten HelseRespons mener at de går klar av forskriften, og vi har flere ganger bedt Helsedirektoratet om å foreta en rettslig avklaring av dette Så lenge situasjonen er uavklart, kommer våre medlemmer i en vanskelig rettslig posisjon. I påvente av en avklaring har vi derfor rådet dem til å forholde seg til de inngåtte avtalene med leverandørene. Vi reagerer på at det i brevet fra Helsedirektoratet ikke kommer en avklaring, men i stedet antyder at leger som ikke forholder seg til forskriften kan få sanksjoner, sier seksjonssjef Hanne Riise-Hanssen i Legeforeningen.

«Legene har blitt satt i en umulig situasjon, og det er uhørt at Helsedirektoratet gir kommunene i oppgave å håndheve regelverket de selv er satt til å forvalte, og til overmål uten å gi en klar veiledning på hvordan forskriften er å forstå», skriver Legeforeningen til Helsedirektoratet.

KOMMER MED AVKLARING: I mellomtiden kan legene opprettholde avtalene med firmaet som tilbyr tjenesten Helserespons, sier avdelingsdirektør Steinar Mathiesen i Helsedirektoratet. Foto: Helsedirektoratet

Direktoratet skal komme med avklaring
I etterkant av dette har Helsedirektoratet sendt ut et nytt brev til alle landets fastleger – denne gangen med en presisering. Her går det frem at legene kan fortsette som før mens de venter på en avklaring.

«Da det er uklarheter med hensyn til enkelte av de SMS-tjenestene som tilbys, vil Helsedirektoratet søke å få dette avklart. I påvente av en slik avklaring bør avtaler som er inngått om SMS-tjeneste ikke få konsekvenser for behandlerens refusjonsrett», skriver Helsedirektoratet.

– Leverandøren kan bare kreve betaling for det det faktisk koster å sende og motta SMS-er. Vi er i en prosess for å få innsikt i om den tekniske løsningen til Helserespons er i samsvar med avtalen, sier avdelingsdirektør Steinar Mathiesen i Helsedirektoratet.

Firma: Ingen kobling
Helserespons er et system for timebestilling via SMS som brukes av rundt 700 legekontor, ifølge selskapets nettside. Med dette systemet koster det seks kroner for pasienten å bestille legetime- og tilsvarende for å motta bekreftelse. Firmaet WTW mener at tjenesten ikke rammes av regelendringen.

– I forskriftsendringen står det at det ikke er anledning til å finansiere administrasjonssystemer via pasienten. I Helserespons er det ingen kobling mellom SMS-kostnaden og den kostnaden fastleger har med systemet, slik tilfellet var for enkelte betalingsautomater, sier Rune Korshavn, produktansvarlig for Helserespons i WTW.

– Hvis det ikke er kostnader til administrasjonssystemet, hvorfor blir SMS-ene da så dyre?

– Dette er ikke en vanlig SMS, men en sikkerhetsløsning som det stilles mange krav til, svarer Korshavn, som ikke vil utdype dette nærmere.

– Leger i skvis
Seksjonssjef Hanne Riise-Hanssen sier Legeforeningen forholder seg til forskriftsendringen.

– Legeforeningen forholder seg til forskriftsendringen. Det er enighet om at pasientadministrative systemer ved legekontoret ikke skal finansieres av pasientene, men samtidig er det et spørsmål om tolkning av bestemmelsen. Vi er opptatt av at våre medlemmer ikke blir stående i en juridisk skvis mellom leverandøren, som de har en rettslig forpliktelse overfor, og myndighetene.

Mathiesen sier Helsedirektoratet vil komme med en avklaring «så raskt som mulig». Han understreker at Helsedirektoratet er for økt bruk av digitale tjenester til nytte for pasienten.

– Dyrt med seks kroner
– Men pasientene skal ikke finansiere legekontorenes pasientadministrative system. Løsningene må være i henhold til avtalene som er inngått mellom partene. Det er dyrt å betale seks kroner for en SMS-bestilling og tilsvarende for en bekreftelse på timen. Går man hyppig til lege kan det bli noen kroner i løpet av året, sier avdelingsdirektøren.

Han understreker samtidig at det skal være enkelt å ta kontakt med fastlegen, og at SMS-kontakt ikke kan erstatte all telefonkontakt.

– Pasientene skal kunne oppnå rimelig rask kontakt med legekontoret på telefon. Det er ikke alle som behersker SMS, understreker han.

Powered by Labrador CMS