Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

TIDSBRUK: – Det er jo ikke sånn at folk står klare på minuttet, i vakttid på et lokalsykehus, sier Johan Ræder, anestesioverlege ved Oslo Universitetssykehus (OUS) og professor ved Universitetet i Oslo (UiO).

TIDSBRUK: – Det er jo ikke sånn at folk står klare på minuttet, i vakttid på et lokalsykehus, sier Johan Ræder, anestesioverlege ved Oslo Universitetssykehus (OUS) og professor ved Universitetet i Oslo (UiO). Foto: Arkiv / Øystein H. Horgmo, UiO

– Ingen foreslår å produsere biler og tv-apparat i småkommuner

Overlege peker på at små akuttkirurgitilbud kan skape en falsk trygghet. – En har nok tro på at så lenge en kommer til sykehus og blir operert, så ordner det seg.

Annons:

Overlege ved Oslo Universitetssykehus (OUS), Johan Ræder, skriver i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv at det i dag er få som kan «tenke seg å foreslå etablering av fabrikker for kompliserte, store internasjonale produkter som bil, tv eller mobiltelefoner på et sted i Norge med 20-30.000 innbyggere.»

– Det går ikke i en verden med behov for store og komplekse fagmiljøer, fortsetter Ræder, som mener at et lignende scenario gjelder for akuttkirurgi.

Innlegget til Ræder føyer seg inn i debatten rundt regjeringens kommende forslag for norsk sykehusstruktur, Nasjonal helse- og sykehusplan, som legges frem i oktober.  

Les også: – Ikke dokumentasjon for Høies lokalsykehusmodell


Må ha store fagmiljø
Ræder nevner i artikkelen flere faglige grunner til at hjerneblødning, kompliserte brudd, sprukne involler og andre livstruende skader, ikke kan takles «godt nok innenfor rammen av ett lite og entusiastisk team». 

Overlegen presiserer til Dagens Medisin at den faglige kvaliteten på akuttkirurgi vil bli bedre på et sykehus som har stort fagmiljø.

– Debatten har dreid rundt at vi må bevilge mer. Jeg tror ikke at det er mulig å få god nok fagkvalitet på et lite sykehus, sier han.

– Et lite sykehus kan godt ha gode nisjeprodukter, som eksempelvis dagkirurgi, planlagt ortopedi og plastikkirurgi. Men for å drive god akuttkirurgi så må du ha hele spennet. Da trenger man de store fagmiljøene.

“Jeg tror ikke at folk er klar over hvor spesialisert medisinen er blitt. En har nok tro på at bare en kommer til et sykehus og blir operert, så ordner det seg. Det er jo ikke slik det er”

- OUS-overlege Johan Ræder


– Skaper falsk trygghet
Ræder skriver i innlegget sitt at akuttilbud ved småsykehus skaper en falsk trygghet. Og når tilbudet så forsvinner «kommer behovet for å se på hvordan man kan og bør sikre befolkningen best mulig.»

– Jeg synes at jeg ser dette når befolkningen kjemper for lokalsykehusfunksjonene. De er direkte redd for å dø dersom de mister lokalsykehuset. Og de tror det er livreddende å ha et lokalt akuttkirurgi-tilbud nær seg, sier han.

Overlegen tror den falske tryggheten i verste fall kan føre til at pasienter drar innom lokalsykehus, før de kommer til de større akuttkirurgiavdelingene. Som igjen fører til at pasientene mister verdifull behandlingstid – når de burde ha vært i helikopteret.


– Ikke klar over spesialisering
Ræder mener at det er flere eksempler på at lokale akuttkirurgi-tilbud kan være mindre livreddende enn sentrale.  

– Jeg tror ikke at folk er klar over hvor spesialisert medisinen er blitt. En har nok tro på at bare en kommer til et sykehus og blir operert, så ordner det seg. Det er jo ikke slik det er, fremholder han.

Overlegen mener en slik oppfatning, henger igjen fra gammelt av. Da en hadde mindre muligheter til å gjøre avanserte operasjoner. – Da kunne nok en generell kirurg beherske det meste en kunne gjøre.


– Ikke raskere lokalt
Ræder påpeker også at pasientene ikke nødvendigvis får raskere hjelp på et lokalsykehus, enn om de må transporteres med luftambulanse. – Det er jo ikke sånn at folk står klare på minuttet, i vakttid på et lokalsykehus, påpeker han.

Overlegen tror det viktigste er å gi avansert førstehjelp og raskt transportere akuttpasientene.

– Det er viktig å få skadene stabile, slik at pasienten kan fraktes til riktig sykehus. I Norge har vi et godt luftambulansesystem, som når frem på maksimalt en time.

– Derfor er det viktig med kompetanse til å drive med førstehjelp på oppgraderte sykestuer, for eksempel. Frem til pasienten kan hentes av ambulanse, ambulansefly eller helikopter.


Peker på kontinuitet
Ræder presiserer at han mener alt operasjonspersonell må være spesialisert, og godt trent med akuttoperasjoner for å opprettholde god nok fagkvalitet.

– Spennet er stort på de som er akuttkirurgitrenede. Så selv om du har en god gynekolog, så er han/hun ikke nødvendigvis god på en sprukket aorta eller tarm. Derfor må de være spesialister på sitt område og trene, sier han.

– Det skal ikke bli dårligere tilbud med store akuttkirurgimiljøer. Men man kan faktisk ikke få et fullverdig akuttkirurgitilbud på et lite sykehus, for man får ikke kirurger som vil jobbe der.

Relaterte saker

Kommentarer

  • asDony6ji4cb 29.06.2016 01.29.01

    http://buy-colchicine.review/ - buy colchicine http://zofrangeneric.cricket/ - zofran http://buy-propranolol.trade/ - propranolol 10 mg http://buy-seroquel.webcam/ - buy seroquel online http://erythromycin250mg.cricket/ - erythromycin

  • Jan Rune Blom 17.09.2015 13.49.23

    Et lite ironisk spark til overskriften. Det kan det nevnes at mange av brannbilene i Oslo sentrum, og på Oslo lufthavn er produsert i Flekkefjord, en kommune med 9000 innbyggere.

  • Gunnar 17.09.2015 11.23.10

    Med dagens teknologi kan spesialistene om nødvendig overvåke såkalte akutte spesialtilfeller som behandles ved lokalsykehusene. På den måten "kommer" legen til lokalsykehuset, og ikke motsatt der pasienten kan dø før han kommer frem til spesialisten!

  • Rune 29.08.2015 13.31.12

    Distriktene i Norge bør sende akutpasienten sine med ambulansefly til København siden det er uforsvarlig å la de bli behandlet små byer i Norge, inklusive Oslo. Norske byer, inklusive Oslo, har mindre enn en million innbyggere og overleger på anestesien som ikke forstår at København er større og dermed automatisk har mer kompetente medarbeidere på sine sykehus.

  • anonym 29.08.2015 01.27.34

    Enig, så burde man også slutte å bruke kontrastvæske. Det er jo tross alt produsert utenfor oslo og stedet har alt for få innbyggere... https://www.ntnu.no/nt/sf/mnd_bedrift/gehealthcare/pres

  • Kris 28.08.2015 03.16.47

    Det er vel slike "eksperter" Høye forholer seg til når han bestemmer hvor det skal legges ned. Fantastisk sammenligning han gjør foresten. Den hippokratiske ed er død, lenge leve kommersialismen.

  • jøje meg 27.08.2015 20.09.14

    Herlig arrogant! Bare rett og slett fantastisk arrogant. Har prof dr med Ræder noen gang satt sine ben utenfor hovedstaden? Hva skal man gjøre i Lakselv eller Vadsø, da, når det ikke er flyvær og barnet med sprukken app ikke har et lokalsykehus i Hammerfest eller Kirkenes å kjøre til? Intravenøs antibiotika og krysse fingrene?

  • Anne Skaar 27.08.2015 11.16.48

    Kanskje det er slik på østlandet at en alltid er 45 min unna Universitetssykehus, det er ikke virkeligheten ellers i Norge. Er stort sett uenig i alle argumentene. Det å sammenligne maskiner og folk er uansett dårlig, men når man først gjør det bør man vite hva man snakker om. Høyteknologi bedrifter i Norge finnes på mange små steder, tilogmed med 3000 innbyggere som bygger mer komplisert teknologi enn biler og tv apperater. Ingen er uenig i at multitraumepasienter bør gå direkte til traumesenter dersom det er kort transporttid, men livreddende stabilisering med kirurg i teamet bør være mulig på alle sykehus med akutt funksjon. Så bør større operasjoner, der en har tid til å flytte pasienten, flyttes. Det er jo også sånn at de fleste akuttkirurgiske innleggelser ikke opereres, så for å ha plass til de som trenger avansert behandling/kirurgi bør en bevare mindre sykehus for å utføre mindre kirurgiske inngrep og avlaste de store sykehusene slik at det er plass på de store sykehusene til pasientene som trenger avansert behandling.

  • Lokal 27.08.2015 10.48.37

    Reidar sier ingenting om at man ofte blir operert av en LIS lege med begrenset erfaring på et større sjukehus, feks innen ortopedi på natterstid. Hva skjer på lokalsykehusa? Jo man blir operert av en spesialist på dagtid/kveldstid. Mr Radar har trøkt nesa si litt langt ned i propofolen! Men klart vi gleder oss til å sende alt akutt til OUS slik at guttakrutt må jobbe enda mer på:-)

  • Lege 25.08.2015 20.16.31

    Dr Ræder bør hospitere noen måneder på kirurgisk ved et av landets mange velfungerende sykehus, og se hva som faktisk foregår der. Å oppdatere seg på virkeligheten er alltid lurt når en tror en vet.

  • Sukk 25.08.2015 15.30.19

    Men man setter vel pris på at noen er i stand til å feilsøke når den rødere lampa lyser, eller bytte bremseklosser uten at man må kjøre 50 mil? Akuttkirurgi handler ikke bare om sprukket hovedpulsåre. Når poden stuper på sykkel og slår hodet og brekker håndleddet er det akuttkirurgisk ved lokalsykehuset som tar røntgen, CT og behandler. Når milten sprakk i samme fallet er kirurgen på lokalsykehuset mer enn potent nok til å plukke den ut. Med nyresteinsanfall eller galleblærebetennelse er det sikkert greit å komme til ekspertisen med 200 senger, men alt du trenger er en seng, vurdering av kirurg og konservativ behandling (oftest). Vi kan selvsagt diskutere om disse kunne håndteres på medisinsk avdeling, men så lenge innen medisinere vil legge sin hånd på disse får vi diskutere ut fra slik det nå en gang er. Hva menes forresten med avansert førstehjelp på sykestue? Skal du ha kompetanse for kirurgisk vurdering, anestesilege, anestesisykepleier og mulighet for blodprøvetaking der?? Mulighet for å gi blodprodukter? Ingen kirurg ved et lite lokalsykehus ønsker å operere aorta eller hjerne eller hjerte, og jo, når pasienten kommer er de der om det trengs, for det er få pasienter som bor på sykehustrappa i slike "småkommuner".

  • Rette feil (i journal lag) 25.08.2015 12.52.32

    Ingen foreslår å produsere biler eller TV i Norge, i det hele tatt. Men ellers har overlege og professor Ræder her mange gode faglige poenger, når det først er så galt fatt at selv gamle radio Tandberg må si, god teknologisk, natt.... http://www.varden.no/nyheter/radio-fra-notodden-lanseres-i-dag-1.1349554

Nyheter fra startsiden

Har kontrollert helsevesenets ressursbruk i 25 år

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!