Sykdomsinformasjon – i 2015

Fastlegene Gisle Roksund og Steinar Westin er opprørt over at legemiddelindustrien skal kunne informere om sykdom. Vi mener derimot at norske pasienter fortjener informasjon.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Karita Bekkemellem, administrerende direktør i Legemiddelindustrien (LMI)

MENER Westin og Roksund at kunnskap om helse og sykdom er en ulempe for folkehelsen?
Forskning viser at pasienter opplever økt velvære og mestringsfølelse når de lærer mer om sykdommen, medisinbruk og hvordan kronisk sykdom påvirker hverdagen.
Dette er en vinn-vinnsituasjon for alle parter. At Westin og Roksund ønsker å verne om at informasjon om sykdom til pasienter utelukkende skal være fra leger, opplever vi ressurssløsende, med tanke på vår pressede helsetjeneste. Legemiddelselskapene forsker og utvikler, og er en ressurs med mye kunnskap som kan komme pasientene til gode.
EN ANLEDNING. Det synes som om kronikkforfatterne misforstår hva dette handler om. Det er en anledning til å gi sykdomsinformasjon, ikke informasjon om legemidler.
Og parallellen til USA er direkte feil. Industrien ønsker ikke å drive Direct to Consumer Advertising (DTC) som i USA, men Disease Awareness Campaign (DAC), som er informasjon om sykdom og ikke reklame for enkeltprodukter. Regelendringen gir norske pasienter samme adgang til helseinformasjon som i andre europeiske land.
ETT SKRITT VIDERE. Den nye adgangen til helseinformasjon er bra, men når det gjelder riktig legemiddelbruk, er ikke tilpassingen til EU fullkommen ennå. Legemiddelindustrien ønsker å nærme seg mer. Alle som jobber med helse, har et felles ansvar for å bidra til at det høye antallet feilbehandlinger går ned.
I denne debatten har LMI spilt inn at man må tillate at viktig informasjon utarbeidet av industrien om legemidler, gis av legen, etter at forskriving har funnet sted. Da vil det ikke være i salgsøyemed, og informasjonen som gis, skal være nøytral, korrekt og informativ.
HVORFOR? Vi har mange eksempler på slik informasjon fra andre land; informative, illustrerte brosjyrer. Hvorfor skal en norsk kreftpasient få dårligere informasjon om bruk og bivirkninger av legemidler enn en pasient i et annet europeisk land?
I vårt pressede helsevesen har ikke legene mye tid til å informere. Når pasienten kommer hjem og de pårørende stiller spørsmål, vil pasienten høyst sannsynlig ha glemt alt. Da er det Google som blir neste stopp. Med all usikkerhet det medfører.
OVER I HISTORIEN. «Det kan virke som om regjeringen overser den sterke og lange tradisjonen vi har her til lands med å holde en god armlengdes avstand mellom de som produserer og selger legemidler, og leger som skal forordne dem», skriver Roksund og Westin.
De støtter seg til bøker og informasjon som er skrevet om Legemiddelindustriens historie. Og la det være nettopp historie. Nå er vi i 2015. Vi er i dag stolte av hvem vi er – og hva vi bidrar med. Men vi vil bidra mer. Vi er glade for at regjeringen anerkjenner vår rolle og at vi har felles mål: Mer og korrekt informasjon.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 02/2015

Powered by Labrador CMS