- Dobbelt urimelig

Forbrukerrådet reagerer på at legekontor krever gebyr på kortbetaling, samtidig som dette sparer legekontorene for utgifter.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Forbrukerrådet har siden jul mottatt et tjuetalls klager fra forbrukere som reagerer på at legekontor tar fem kroner i gebyr fra pasienter som betaler med kort.  

- Det er legene som til syvende og sist er ansvarlig for å følge regelverket, men mange gjør ikke det. Helsedirektoratet og Helfo har slått fast at gebyret ikke er lov. Legekontorene som har gebyret må slutte med dette, og Helsedirektoratet må følge opp legekontorene, sier fagdirektør for offentlige tjenester, Anne Haabeth Rygg, til Dagens Medisin.

- Skal ikke skyves over på pasientene
Forbrukerrådet mener betalingsterminaler på legekontorer er en driftsutgift som legene selv må ta.

- Finansieringen av en slik terminal skal ikke skyves over på den enkelte pasient som velger å betale med kort. Det er forståelig at legekontorer ønsker at pasienter gjør opp med kort, for å slippe kontanter og fakturering, men de må selv betale for løsningen, ikke skyve kostnadene for den over på forbrukerne, sier Rygg.
Se også: Øker presset mot kortgebyr

Merket seg reklame
- Vi har også merket oss at leverandøren av flere av disse terminalene reklamerer med at legekontorene kan spare flerfoldige arbeidstimer på å ha betalingsterminal, påpeker Rygg, som understreker at det er Forbrukerombudet som må vurdere lovligheten av en slik markedsføring.

 - Vi mener det er dobbelt urimelig av legekontorene å kreve at den enkelte kortbruker skal finansiere teknologi som sparer legekontoret for utgifter.

- Serviceøkning for pasientene
Melin Medical, som er leverandør av betalingsautomatene, mener Helsedirektoratet har tolket loven feil. Gebyr for bruk av kortbetaling er ikke betaling for en helsetjeneste, men betaling for valg av oppgjørsmåte, hevder selskapet.

- Forstår dere at pasientene reagerer på gebyret?

- Vi tror at de aller fleste pasientene ser at betalingsterminalene representerer en betydelig serviceøkning, og tror ikke de vil tilbake til gammeldagse og ineffektive løsninger, sier daglig leder i Melin Medical, Ingvill Hestenes.

- Si fra
Forbrukerrådet oppfordrer pasienter til å si fra til sin kommune og til sin fastlege om at gebyret er ulovlig.

- Vi har også enkelte henvendelser om at enkelte legesentre ikke tar kontanter i det hele tatt. Hvis det er slik at de i tillegg tar fakturagebyr for kortbetaling, så er det fullstendig urimelig, sier Rygg.

Powered by Labrador CMS